کد خبر: ۱۴۴۵۱
۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۵/۱۳

مواضع رئیس دفتر رئیس‌جمهور درباره رفع تحریم‌ها اعلام شد

مواضع رئیس دفتر رئیس‌جمهور درباره رفع تحریم‌ها اعلام شد

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اعلام مواضعی درباره رفع تحریم‌ها گفت: رفع تحریم‌ها به‌معنای رفع موانع است و اگر کسی گمان می‌کند که با برداشته شدن تحریم‌ها مشکلات حل می‌شود، قطعاً خطا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، محمد نهاوندیان در چهل و نهمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که عصر روز دوشنبه برگزار شد، با اشاره به شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، اظهار داشت: شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی ظرف تحقق این هم‌افزایی است و باید با چنین افق و چشم‌اندازی برنامه ریزی و طراحی‌های لازم را انجام دهد.

وی با بیان اینکه امروز همه از توافق انجام شده خوشحال هستند، بر نقد واقع‌بینانه تحولات پس از توافق برای همه فعالان اقتصادی و فرهنگ عمومی جامعه تأکید کرد و گفت: همان‌طور که رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم به‌روشنی تأکید کردند رفع تحریم‌ها به‌معنای رفع موانع است و اگر کسی گمان می‌کند که با برداشته شدن تحریم‌ها مشکلات حل می‌شود، قطعاً خطا کرده است.
 
وی ادامه داد: مرتفع شدن تحریم‌ها شرایط را برای صاحبان انگیزه و برنامه مهیا می‌کند تا با برنامه‌ریزی و به‌سرعت مسیر پیش‌روی را به‌منظور جبران عقب‌ماندگی‌ها در گذشته طی کند.
 
رئیس دفتر رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه تصویر اقتصاد ایران در فصل پس از گشایش، اقتصاد رقابتی است، گفت: اگر بنا بر تولید برای صادرات است، باید خود را آماده حضور رقابتی کنیم. باید مسابقه تولید ارزش افزوده در کشور راه‌اندازی شود و نه مسابقه تولید رانت.
 
نهاوندیان با بیان اینکه این واقعیت باید در تمام سخنان و مذاکرات با هیأت‌های تجاری که از کشورهای دیگر می‌آیند، تجلی صریح داشته باشد، گفت: تمام تلاش و موضع جدی دولت در سیاست‌گذاری این است که فضا برای رقابت سازنده فراهم شود، وظیفه دولت زمینه‌سازی برای ایجاد اشتیاق و حضور هیأت‌های خارجی در کشور بوده و حالا باید بخش خصوصی کفایتش را در این مسابقه رقابتی نشان دهد.
 
وی با اشاره به برگزاری جلسات کمیته اقتصادی مذاکرات از یک سال پیش همزمان با مذاکره سیاسی و فنی با کشورهای 1+5 اظهار داشت: در این جلسات این سؤال مطرح بود که اگر تحریم‌ها قرار است برداشته شود، باید کاری کنیم که برگشت‌ناپذیر نیز شوند. یک وجه این اتفاق جنبه رفتار سیاسی کشور و رفع ابهام از ذهن دیگران است و وجه دیگرش آن است که چنان درهم‌تنیدگی میان اقتصاد ایران و جهان رخ دهد که دیگر کسی نفعی در تحریم ایران نداشته باشد.
 
نهاوندیان افزود: این کار وظیفه بنگاه‌ها و تشکل‌هاست که در مذاکرات با نگاهی دقیق و بلندمدت وارد شوند و طوری رفتار کنند تا نفع طرف مقابل در رشد پایدار اقتصاد ایران باشد.
 
وی ضرورت نگاه هوشمندانه و همگرایانه همه بخش‌های اقتصادی در این زمینه را یادآور شد و گفت: تقسیم کار بین دولت و بخش خصوصی برای در هم تنیده شدن منافع متقابل و انجام بازی برد ــ برد باید در شورای گفتگو انجام شود.
 
نهاوندیان با اشاره به عزم دولت تدبیر و امید برای مقررات‌زدایی از بوروکراسی اداری کشور و اجرای قانون بهبود محیط کسب و کار گفت: شورای گفت‌وگو وظیفه دارد تا نحوه بازخورد سیاست‌های مصوب دولت را در هنگام اجرا به دولت انتقال دهد.
 
وی داشتن نگاه ملی را یکی دیگر از وظایف شورای گفت‌وگو دانست و با بیان اینکه دولت از این نگاه بخش خصوصی استقبال می‌کند، تصریح کرد: شورای گفتگو بر این اساس باید ملاحظات، نقدها و ارایه طریق داشته باشد.
 
نهاوندیان از توانمندسازی و سالم‌سازی اتاق‌های مشترک سخن به میان آورد و بر باز بودن درهای ورود و خروج به این اتاق‌ها و اصلاح مقررات در صورت لزوم تأکید کرد و گفت: قوت بخش خصوصی به انسجام آن متکی است، لذا باید صدایی که از بخش خصوصی در بیرون انعکاس می‌یابد صدایی کارشناسانه، ملی و راه‌حل‌گرا باشد.
 
این مقام مسئول از برگزاری جلسات کارشناسی در حوزه اقتصاد مقاومتی و نیز طرح موضوع هدفمند کردن مدیریت مناسبات خارجی در حضور رییس‌ جمهور خبر داد و گفت: دستاورد به دست آمده در برجام محصول تلاش جدی و کارشناسانه تیم اقتصادی هم هست و این امر نشان می‌دهد که اگر مدیریت کلان معتقد به استفاده از نیروی کارشناسی متخصص کشور باشد، می‌تواند دستاورد جدی داشته باشد.
 
*امیدواریم رفع تحریم‌ها به رشد اقتصاد و توسعه کشور منجر شود
 
علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی نیز در این جلسه به مباحث و مسایل مهم اقتصاد کشور پرداخت و با ابراز "امروز با هوشمندی و دانش تیم‌ مذاکره‌کننده و رئیس‌‌جمهور شاهد تحولات چشمگیری در عرصه‌های بین‌المللی هستیم" گفت: امیدواریم رفع تحریم‌ها به رشد اقتصاد و توسعه کشور منجر شود، اما باید بدانیم رفع تحریم‌ها باعث از بین رفتن مشکلات کشور نخواهد شد و باید با برطرف کردن مشکلات ساختاری و دولتی زمینه‌های رشد و بالندگی کشور را فراهم و جامعه را برای استفاده بهتر از امکانات اقتصادی داخلی و خارجی بهره‌مند کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه این شورا نقش مؤثری در بهبود وضعیت کسب و کار و همچنین به‌کارگیری سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در امر تولید و حضور و رقابت در بازارهای جهانی دارد، اظهار داشت: درآمدهای نفتی نباید صرف فربه کردن دولت شود و با درک و اجرای دقیق درباره چرایی ایجاد صندوق توسعه ملی، در جهت تقویت بخش خصوصی گام‌های لازم را برداریم.
 
در این جلسه علاوه بر نهاوندیان و طیب نیا، وزرای نیرو، نفت و صنعت، معدن و تجارت و رئیس بانک مرکزی، چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای اتاق صنایع، معادن و تجارت و کشاورزی کشور نیز حضور داشتند.
 
در این جلسه چند متخصص حوزه‌های مختلف با ارائه گزارش‌هایی به بررسی مسایل حقوقی و اقتصادی در خصوص توافقات به عمل آمده با کشورهای 1+5 و جایگاه جذب سرمایه‌گذاری خارجی در آینده ایران و برنامه‌های مد نظر در زمینه‌ بازرگانی پرداختند.
 
انتهای پیام
 

برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ