کد خبر: ۱۴۵۱۴۴
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶

مواضع مثبت مدیر آژانس انرژی اتمی درباره پرونده هسته ای ایران

مواضع مثبت مدیر آژانس انرژی اتمی درباره پرونده هسته ای ایران

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: تهران همکاری در بازرسی‌ها را قطع نکرده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رافائل گروسی ضمن تائید کاهش تعهدات هسته‌ای ایران به یورونیوز گفت: اگرچه اوضاع کمی غیرمعمول است اما بازرسان آژانس در ایران حضور دارند و تهران همکاری با آنها را قطع نکرده است.

وی افزود: بازرسان تائید کرده‌اند که سطح انطباق با توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ کاهش یافته است.

این مقام مسئول ادامه داد:برگشت‌پذیری تعهدات هسته ای نسبی است بنابراین آنچه ممکن است برای برخی برگشت‌پذیر باشد برای دیگران قابل بازگشت نیست. پس باید واقعیات را به درستی نشان دهیم.

گروسی افزود: ایران می‌تواندغنی‌سازی را کاهش داده و به این روند ادامه دهد. اینکه چقدر تا تولید سلاح هسته ای فاصله دارد، نیازمند تجزیه و تحلیل ظرفیت‌های فنی ایران و بسیاری از کشورهای دیگر در این زمینه است. آژانس در آنجا میزان و حد توافق شده را بررسی می‌کند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا ایران با در اختیار داشتن ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده نزیک به ساخت سلاح هسته‌ای نیست ؟ گفت: می‌تواند باشد. اما این مقادیر در نقاط دیگر دنیا نیز وجود دارد. بنابراین مجموعه‌ای از عوامل را باید در نظر گرفت.چنانچه ایران در حضور بارزسان پروتکل الحاقی را رعایت کند جامعه بین‌المللی به سرعت در جریان هرگونه اقدام توسعه طلبانه نگران کننده ‌قرار خواهد گرفت.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد: اگر دولتی تصمیم بگیرد سلاح هسته‌ای تکثیر نکند، ‌می‌تواند این کار را انجام دهد. آژانس برای تائید این موضوع آنجا حضور خواهد داشت.

گروسی گفت:در خصوص فعال کردن سازوکار حل اختلاف از طرف سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس باید از تداوم تلاش بازرسی اطمینان حاصل کنیم. در صورت ایجاد وقفه و اختلال در کار بازرسان، واضح است که این اختلاف باید از طریق این ساز و کار برطرف شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ