کد خبر: ۱۴۵۱۷۲
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶

حمایت زنگنه از بورس و برنامه تامین مالی طرح های جدید از طریق بازار سرمایه

حمایت زنگنه از بورس و برنامه تامین مالی طرح های جدید از طریق بازار سرمایه

وزیر نفت با دفاع از عملکرد و اقدامات انجام شده و حمایت سران سه قوا از برنامه تامین مالی طرح های جدید از طریق بازار سرمایه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بیژن زنگنه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره تحریم‌های نفتی گفت: هرچند در صنعت نفت با دشواری‌های زیادی روبرو هستیم اما با تدابیری این صنعت را به کمک دولت و سران سه قوه اداره کردیم. تلاش می‌کنیم طرح‌ها را بیشتر با اتکای تجهیز منابع از طریق بورس و بازار سرمایه جلو ببریم تا فعالیت صنعت نفت ادامه داشته باشد.

درباره میادین مشترک نفت و گاز در پارس جنوبی، عملکرد بسیار درخشانی داشته و توانستیم از تولید ۲۸۰ میلیون متر مکعب در سال ۹۲ به ۶۷۰ میلیون متر مکعب در سال جاری برسیم .

تولید روزانه گاز ایران از قطر جلوتر است .در غرب کارون که میادین مشترک با عراق داریم تولید از سال ۹۲ تا کنون ۵ برابرشده و کاهش تولید ناشی از تحریم‌ها در خارج از میادین مشترک انجام می‌شود.

در فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی با شرکت توتال فرانسه، چینی‌ها و پتروپارس قرارداد داشتیم. ابتدا توتال و سپس چینی‌ها از اجرای طرح کنار رفتند و در نهایت، شرکت ایرانی پتروپارس در حال اجرای این طرح است و به زودی کارهای حفاری را در آن جا آغاز می‌کند و امیدواریم در همین دولت، تولیدات را از بخشی از فاز ۱۱ داشته باشیم.

میدان مشترک گازی فرزاد B که با عربستان مشترک است در حال سامان گرفتن بوده و میدان آذر در استان ایلام هم در حال تولید است که امیدواریم تولید آن افزایش یافته و دو برابر شود. قرارداد میادین مشترک پایدار غرب و آبان هم بسته شده است.

معمولا تولیددر میادین مشترک، یکسان نیست و در برخی اوقات به علت میزان سهمی که در طرف مقابل وجود دارد میزان تولید هم متفاوت می‌شود. مثلا در میدان فروزان، بیشتر میدان در طرف عربستان است بنابراین در آن جا نمی‌شود یکسان تولید کرد اما تا آنجایی که ممکن است از این میدان برداشت می‌کنیم.

کار لایه نفتی پارس جنوبی، بسیار پیچیده است. اکنون با شرکت ایرانی در حال انعقاد قرارداد هستیم. بخشی از هزینه اجرای این طرح از طریق صندوق توسعه و بخشی هم از طریق اوراق مشارکت تامین می‌شود.

یکی از افتخارات مهار گازهای همراه نفت است. بزرگترین تاسیسات برای جمع آوری، فرآورش و جداسازی گازهای همراه نفت به نام تاسیسات بیدبلند ۲ با سرمایه گذاری بیش از ۳ میلیارد دلار در نزدیک بهبهان سال جاری یا اوایل سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

این تاسیسات، ظرفیت پالایش و تفکیک روزانه حدود ۵۷ میلیون متر مکعب گاز همراه را دارد که از طریق آن فقط حدود سه و ۴ دهم میلیون تن خوراک پتروشیمی استخراج می‌شود که تحول بزرگی در توسعه صنعت پتروشیمی در منطقه خوزستان، گچساران ایجاد می‌کند.

بیدبلند، مرکز فرآوری و جمع آوری گازهای همراه نفت منطقه خوزستان بوده و  به موازات آن قراردادهایی با هلدینگ خلیج فارس و پتروشیمی مارون بسته شده  و گازهایی که در شرق کارون می‌سوزد با تمهیدات مهندسی شده به بیدبلند منتقل می‌شو.

ان جی ال هم با حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در غرب کارون در حال ساخته شدن است و در منطقه دهلران, ۴۰ درصد پیشرفت دارد که اواخر سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می‌رسد و گازهای آن منطقه را جمع آوری می‌کند.

برای جمع آوری گازهای همراه خارک نیز در حال تصمیم گیری هستیم. اجرای این طرح، موجب از بین رفتن آلاینده‌های زیست محیطی و همچنین ایجاد ثروت قابل توجهی برای تامین خوراک و اشتغال صنایع پایین دستی می‌شود. بیش از ۲ میلیارد دلار ارزش خوراک‌های تولیدی ناشی از گازهای همراه نفت است.

فروش نفت خام در بورس نسبت به فروش فرآورده‌های آن کار پیچیده‌ای است. فرآورده‌های نفتی به خوبی در بورس خرید و فروش و به کشورهای همسایه از جمله افغانستان، پاکستان، شمال عراق و ارمنستان صادر می‌شود.

برای فروش نفت خام در بورس، انعطاف زیادی به خرج دادیم اما پیچیدگی آن موجب شد در این زمینه به خوبی عمل نشود و تلاش می‌کنیم تا انعطاف بیشتری در عرضه میعانات گازی پارس جنوبی داشته باشیم.

اولویت با تامین ذخایر داخلی است. مشکلی در صادرات بنزین وجود ندارد. مصرف آن بعد از سهمیه بندی، حدود ۲۰ میلیون لیتر در روز کاهش یافت. البته این میزان ممکن است در آینده کمتر شود. زیرا مردم به قیمت بنزین عادت کرده و دوباره افزایش خواهد یافت اما فعلا ۷۵ تا ۷۶ میلیون لیتر در روز است. درآمد حاصل از صادرات بنزین به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز می‌شود.

سهمیه بندی بنزین موجب شد افزایش میزان مصرف برای حدود ۳ سال عقب بیفتد و  اگر طبق روال گذشته ادامه می‌یافت در سال ۱۴۰۰ باید مجددا بنزین وارد می‌کردیم در حالی که اکنون بزرگترین صادر کننده بنزین در اوپک هستیم. همچنین ساز و کار بازار سرمایه و عرضه بنزین و سوخت در بورس انرژی قاچاق را کاهش داده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ