کد خبر: ۱۴۶۳۹۸
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۶

آمار رسمی بانک مرکزی از رکورد جدید نقدینگی : ۲۲۸۲ هزار میلیارد تومان

آمار رسمی بانک مرکزی از رکورد جدید نقدینگی : ۲۲۸۲ هزار میلیارد تومان

بانک مرکزی تازه‌ترین داده‌ های مرتبط با اجزای نقدینگی و متغیرهای پولی را منتشر کرد که حکایت از رکورد جدید حجم نقدینگی با ۲۲۸۲ هزار میلیارد تومان دارد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بانک مرکزی تازه‌ترین داده‌های مهم مرتبط با اجزای نقدینگی و متغیرهای پولی را طی یک سال منتهی به آذر سال‌ جاری منتشر کرد.

براین اساس، کل نقدینگی از آذر سال گذشته معادل 28.2 درصد افزایش یافته یعنی از 1882.8 به 2282.3 هزار میلیارد تومان رسیده است. بررسی نرخ تورم در آذر 98 نسبت به مدت مشابه قبل شان می‌دهد نرخ تورم نقطه به نقطه 27.8 درصد و تورم میانگین سالانه معادل 40 درصد بوده است.

از کل 2262.3 هزار میلیارد تومان حجم نقدینگی در آذر سال‌جاری فقط 52.8 هزار میلیارد تومان حجم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص است که این مبلغ حدوداً 1.96 هزار میلیارد تومان نسبت به آذر گذشته کاهش داشته است.

در مجموع از کل حجم نقدینگی فقط معادل 2.33 درصد حجم پول در دست اشخاص است و مابقی در بانک‌ها تحت عنوان سپرده و ذخایر پارک شده است. بنابراین این تصور رایج با رشد نقدینگی همه حجم آن در دست مردم بصورت سرگردان در راه و مسیر سفته بازی قرار می گیرد، انگاره خطایی است.

حجم پول در آذر سال گذشته معادل 244.6 هزار میلیارد تومان بوده که با 48.6 درصد رشد به 363.4 هزار میلیار تومان رسیده است. رشد حجم پول معادل 20 درصد نسبت به رشد مجموع حجم نقدینگی بیشتر بوده است.به بیان ساده تر نرخ رشد نقدینگی 28 درصد بوده اما رشد حجم پول معادل 48.6 درصد به رقم تورم میانگین سالانه در آذر ماه نزدیک‌تر است.

نکته قابل تأمل دیگر این است که نرخ رشد پول در 9 ماه منتهی به آذر نسبت به بازه مشابه سال قبل از رشد شتابان، فزاینده و پر معنا برخوردار بوده است. به‌طوری که نرخ رشد در آذر گذشته معادل 25.7 درصد بوده اما رشد پول در سطح 48.6 درصد رکورد بی‌سابقه‌ای در سال‌های اخیر زده است. طی آذر سال‌ جاری نسبت به سال گذشته در مجموع 78.2 هزار میلیارد تومان بر کل حجم پول افزوده شده است.

جزء سوم کل نقدینگی عدد مربوط به شبه پول است که 84 درصد از کل حجم نقدینگی را شامل می‌شود. در آذر سال گذشته مبلغ شبه پول 1519.9 هزار میلیارد تومان بوده که با رشد 25 درصدی به 1898.8 هزار میلیارد تومان رسیده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ