کد خبر: ۱۴۶۵۶۴
۰:۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱

عامل اصلی سمت و سوی معاملات بورس + پیش بینی روند شاخص
کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد:

عامل اصلی سمت و سوی معاملات بورس + پیش بینی روند شاخص

کارشناس بازار سرمایه با اعلام عامل تعیین کننده سمت و سوی معاملات این روزهای بازار سهام، وضعیت شاخص تا پایان سال را پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی زارعی درباره شرایط هفته های اخیر بازار سهام که با ادامه ورود نقدینگی و رکورد شکنی های شاخص به کانال 478 هزار و 754 واحدی همراه شده به ایبِنا گفت: با توجه به تزریق نقدینگی مناسب به بازار سرمایه یکی از موضوعات قابل توجه معاملات، حضور گسترده سهامداران حقیقی است که این روزها بیشتر از عرضه و تقاضا، سمت و سوی معاملات را تعیین می‌کند.

وی افزود: البته اینکه آیا معاملات بازار سهام و قیمت‌هایی که این روزها توسط معامله‌گردان به ثبت می‌رسد منطقی و بر پایه مسایل بنیادی صنایع و شرکت‌ها است یا خیر، موضوعی جدا و قابل بررسی است اما در همه بازارها از جمله بازار سهام این ساز و کار عرضه و تقاضا است که تغیین می‌کند سهمی از ارزندگی لازم برای خرید یا فروش توسط سهامداران برخوردار است یا خیر. از سوی دیگر جریان نقدینگی در بازار سهام این روزها شرایطی را رقم زده که سهامداران حقوقی نیز که در روزگاران نه چندان دور تعیین‌کننده شرایط بازار بودند، این روزها تحت تاثیر این شرایط قرار بگیرند.

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص اثر اخذ مالیات از خانه‌های خالی بر بازار سرمایه توضیح داد: یک از دلایل اینکه طی چند ماه گذشته شاهد رونق معاملات در بورس هستیم و نقدینگی زیادی در این بازار حضور داشته و موجب شده شاخص و قیمت سهام شرکت‌ های مختلف کماکان روند متعادل و مثبتی را در پی داشته باشند، رکودی است که در سایر بازارها وجود دارد.

زارعی ادامه داد: اخذ مالیات از خانه‌های خالی موجب افزایش عرضه‌ها در بازار مسکن و رکود بیشتر این بازار می‌شود. از آنجا که نقدینگی همواره به سمت بازاری می‌رود که بیشترین سود را نصیب خود کند بنابراین با توجه به شرایط اقتصادی و رکود حاکم بر بازارهایی همچون ارز، طلا و خودرو از یک سو و نیز اشباع شدن تورم در این بازارها به نظر می رسد بهترین بازار برای ورود این نقدینگی بورس باشد. اگر این موضوع اثر مثبتی بر بازار سرمایه نداشته باشد بطور قطع اثر منفی نخواهد داشت.

وی عنوان کرد: اینکه نقدینگی باید در تمامی بازارها در گردش باشد قابل دفاع است اما اگر متولیان اقتصادی بتوانند نقدینگی موجود در بازار سرمایه را حفظ کنند و موجب شوند بطور منطقی در این بازار جریان داشته باشد به تامین مالی مناسب صنایع و شرکت‌ها کمک کرده اند. همچنین موجب خواهد شد شاهد سفته‌بازی و دلالی و در پی آن تورم نامتناسب در سایر بازارها نباشیم.

زارعی در خصوص وضعیت شاخص و کلیت بازار سهام تا پایان سال نیز گفت: با توجه به رکورد شکنی‌هایی که شاخص در چند روز گذشته داشته، استراحت چند روزه در ارتفاع‌ های فتح شده برای چند روزی دور از انتظار نیست هر چند که حجم نقدیگی موجود در بازار بدون شک شاخص را تا پایان سال بالا نگه خواهد داشت.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ