کد خبر: ۱۴۶۶۰۰
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۳

اثر کرونا بر اقتصاد ایران از دیدگاه کارشناس و رئیس اتاق ایران و چین

اثر کرونا بر اقتصاد ایران از دیدگاه کارشناس و رئیس اتاق ایران و چین

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین و کارشناس مسائل اقتصادی درخصوص تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد ایران توضیحاتی ارائه کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد ایران به تابناک گفت: متاسفانه یا خوشبختانه آنقدر ارتباط اقتصادی با دنیا کم شده که اینگونه مسائل بین‌المللی زیاد بر اقتصاد ایران اثرگذار نیست. اگر اقتصاد به مانند همیشه می‌توانست نفت به چین صادر کند این اُفت قیمت انرژی می‌توانست تاثیرگذار باشد اما به دلیل تحریم‌ها صادرات نفت ایران به حداقل ممکن رسیده درنتیجه می‌توان از اثر این اُفت قیمت انرژی چشم‌ پوشی کرد. زمانی رکورد فروش نفت روزانه ایران تنها به چین 850 هزار بشکه بود اما الان در مجموع به همه کشورها روزانه 300 هزار بشکه نفت فروخته می شود.

مرتضی عزتی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی نیز پیش از این درخصوص تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد ایران به ابتکار گفته بود، ویروس کرونا ممکن است با هر نقل و انتقالی وارد شود و به این شکل نیست که کاملا از این ماجرا مصون باشیم. اما هرچه رفت‌وآمدها و ارتباطات با کشورهایی که تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته‌اند و در آن منطقه گسترش یافته، بیشتر باشد، احتمال انتقال ویروس به ایران هم افزایش پیدا می‌کند.

بنابراین گزارش، اکنون ماجرا متفاوت از چند هفته اخیر شده و اینکه ویروس کرونا چه بر سر اقتصاد می ­آورد به یک ترس پررنگ تبدیل شده است. اولین تاثیری که می ­توان به آن اشاره کرد و برخی از تحلیلگران به آن توجه دارند دگرگونی صنعت گردشگری و هتلداری خواهد بود. قطعا با ورود این ویروس به درون مرزها حجم گردشگری کاهش پیدا خواهد کرد.

از سوی دیگر برخی از رسانه­ ها به تاثیر این ویروس بر بازارهای نفت، سرمایه و بازار طلا اشاره دارند. هرکدام از این بازارها در ایران از شیوع ویروس کرونا اثر پذیرفته‌اند اما این ویروس کشنده بیش از هر چیز بر وضعیت تجاری ایران موثر خواهد بود و با توجه به این مسائل درمی­ یابیم تبعات اقتصادی این ویروس بازارهای ایران را نیز درگیر کرده است. چراکه شیوع این ویروس می تواند بیش از پیش روابط تجاری ایران را با سایر کشورهای دیگر محدود کند. در این شرایط، تحلیل­ ها و نگرانی­ هایی درخصوص اثر این پدیده بر اقتصاد ایران نیز مطرح می ­شود که توجه به آن در سطح سیاستگذاری و عمومی لازم به نظر می‌­رسد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ