کد خبر: ۱۴۶۶۲۳
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۳

چند نکته درباره فروش تعهدی و واقعیتی که دولت پی از بورس پی برده
عضو شورای عالی بورس اعلام کرد :

چند نکته درباره فروش تعهدی و واقعیتی که دولت پی از بورس پی برده

عضو شورای عالی بورس با اعلام نکاتی درباره فروش تعهدی که از فردا با ۵ شرکت بورسی آغاز می شود گفت: دولت و تمامی افراد آگاه پی برده اند که بازار سرمایه مهمترین منبع تامین مالی است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شاهین چراغی با اعلام اینکه یکی از اتفاقات مثبت بازار سرمایه در دو سه سال گذشته ، ابداع و استفاده از ابزارهای متفاوت مالی است که موجب توسعه و پوشش تمام سلایق سرمایه گذاری شده در خصوص ابزار فروش تعهدی که از فردا با 5 شرکت بورسی بانک تجارت، سرمایه گذاری سایپا، ماشین سازی اراک، ملی مس و سیمان فارس خوزستان آغاز می شود به سنا اعلام کرد: توسعه ابزارهای مختلف سرمایه گذاری در دو سه سال گذشته بی نظیر بود و یکی از این ابزارها، فروش تعهدی است که در روزهای منفی نیز می تواند برای یک سهامدار موفق کسب سود کند.

کاربرد این ابزار به این گونه است که سرمایه گذار متعهد می شود تا سهامی را که فروخته شده از بازار بخرد و برگرداند. در واقع سهم را قرض نمی گیرد بلکه متعهد به خرید و بازگرداندن آن می شود. از نظر عقد وکالت این روش قابل قبول ترین شکلی است که می تواند برای فروش تعهدی اتفاق بیفتد.

بازارسرمایه ایران تا قبل از این تقریبا یک طرفه بود و به دلیل اینکه نبود تنوع بالا در ابزارهای معاملاتی،  فشار به سمت خرید بود اما با استفاده از ابزار فروش تعهدی در کنار بقیه ابزارها مثل آپشن، ابزارهای مشتقه در بازار سرمایه تکمیل می شود.

بازار سرمایه ایران جزء معدود بازارهایی است در دنیا که تنوع زیادی در ابزارهای معاملاتی دارد اما در مرحله ای است که باید به این ابزارها عمق بخشیده و زیرساخت های معاملاتی آنها را هموار کند . به این ترتیب با شرایط موجود یکی از ابزارهای مناسب که حرفه ای ها می توانند از آن استفاده کنند، فروش تعهدی است.

در اقتصاد ایران دگردیسی ایجاد و رویکرد جدید موجب شده اقتصاد از بانک محوری به سمت بازار سرمایه محوری حرکت کند. لذا به نظر می رسد دولت و تمامی افراد آگاه  به بازارسرمایه و حتی آنهایی که آشنایی جزئی با بازار سرمایه دارند به این واقعیت پی برده اند که بازار سرمایه مهمترین منبع تامین مالی فعلی است.

در حال حاضر دو نوع تامین مالی از بازار سرمایه وجود دارد. یکی این این است که شرکت های بورسی با افزایش سهام شناور یا عرضه بلوک های مدیریتی ، عملا سهام را به فروش می رسانند و از این طریق برای پروژه ها تامین مالی می کنند و با افزایش سرمایه را به ثبت می رسانند. نوع دوم تامین مالی،  به این صورت است که شرکتی برای تامین مالی، سهام خود را به صورت عرضه اولیه وارد بازار سهام می کند.

افکار عمومی با صحبت از تامین مالی به سمت اوراق مشارکت جلب می شود در حالی که یکی از ابزارهای تامین مالی از سیستم بانکی اوراق مشارکت است ولی بازار سرمایه با تنوع ابزارهای معاملاتی، تامین مالی را تسهیل کرده است .

سهامداران باید بسیار با دقت وارد معاملات شوند و از هر گونه توجه به شایعات پرهیز کنند. ارزش ذاتی سهام را بررسی کرده و از شرکت های مشاور سرمایه گذاری بهره ببرند. اما بهترین راه برای ورود به بازار سرمایه استفاده از صندوق های سرمایه گذاران یا مشاوران خبره و بی توجه به شایعات در کانال های تلگرامی است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ