کد خبر: ۱۴۶۶۳۵
۷:۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۴

تحلیل بنیادی و پیش بینی سود دو ساله و قیمت هر سهم شرکت تازه وارد
توسط یک کارگزاری بررسی شد:

تحلیل بنیادی و پیش بینی سود دو ساله و قیمت هر سهم شرکت تازه وارد

کارگزاری بانک صنعت و معدن با بررسی مفروضات پیش بینی درآمد سال 98 و 99 شرکت ذوب و روی اصفهان ، سود آوری دو سال اخیر و آینده به همراه قیمت هر سهم این شرکت تازه وارد را پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت ذوب و روی اصفهان درحالی 8 بهمن با عرضه اولیه 10 درصدی و کشف قیمت 1400 تومانی هرسهم به عنوان شانزدهمین شرکت جدید سال وارد فرابورس شده و با بازدهی 107 درصدی دیروز به 2908 تومان رسیده که کارگزاری صنعت و معدن با بررسی آخرین اطلاعات و داده ها ، سود کارشناسی شده سال 98 و 99 "فروی" را مورد بررسی و نقد قرار داد.

معرفی شرکت

شرکت ذوب روی اصفهان سال 1377 تاسیس و به بهره برداری رسید و در سال 79 دفتر شرکت به محل کارخانه در فلاورجان اصفهان منتقل شد. در شرکت کنسانتره روی با روش هیدرومتالوژی  ابتدا به ورق و سپس به شمش روی تبدیل شده و عمدتا به خارج ازکشور صادر می شود . 

ظرفیت  تولید این شرکت پس از  اجرای طرح توسعه 10.000 تن در سال و سرمایه آن 60 میلیارد تومان است.

مفروضات پیش بینی درآمد سال 98 و 99

مقدار تولید و فروش 98 :  مقدار تولید شمش روی به عنوان محصول اصلی با توجه به بودجه، گزارش های ماهانه و رویه تاریخی سال های اخیر، 9.626 تن درنظر گرفته شده است. شرکت به دلیل مقررات داخلی که بر سر راه صادرات بود تا اوایل پاییز سال جاری در فروش صادراتی  دچار مشکلاتی بود که در ادامه با رفع این مشکلات و افزایش نرخ ارز توانسته فروش صادراتی خود را از سر بگیرد. "فروی" در ابتدای سال ، موجودی 1.851 تنی شمش داشته که فرض شده در انتهای سال 1.452 تن باشد.

مبلغ فروش 98: در  پیش بینی سود سال مالی منتهی 98 مبنای فروش محصول فروش رفته بر اساس LME برابر با 400ر2 دلار و نرخ تسعیر ارز برابر با  13.500 تومان در نظر گرفته شده است. بر همین اساس مبلغ فروش سال مالی جاری 325 میلیارد تومان پیش بینی می شود.

بهای تمام شده 98: مواد مصرفی بیش از 70درصد بهای تمام شده شرکت را تشکیل می دهد. ماده اصلی با سهم 50 درصدی  مورد استفاده این شرکت برای تولید محصول، خاک روی کم عیار و پر عیار است که از باما و از معدن انگوران خریداری می شود.

در این تحلیل با توجه به روند گذشته فرض شده شرکت 650 دلار برای هر تن تولید شمش خاک خریداری کند. همچنین زغال سنگ سهم 30 درصدی را که فرض شده نرخ متوسط شمش فولاد خوزستان در فصل انتهایی برابر 4.500 تومان و نرخ زغال خریداری شده 13.5 درصد شمش فخوز باشد.

سایر هزینه‌ها نیز با نرخ تورم 30 درصد، افزایش حقوق 25 درصد نسبت به سال گذشته و عملکرد 9 ماهه محاسبه شده‌اند. بر همین اساس هزینه های تولید شرکت در سال جاری 185 میلیارد برآورد می شود .

سایر درآمدها و هزینه های موثر 98: شرکت مالک 21 میلیون سهام "کاما" است که بنا به دستورالعمل حاکمیت شرکتی قصد فروش این 21 میلیون سهم را دارد . در صورتی که سهام "کاما" به قیمت امروز عرضه شود "فروی" 53 میلیارد تومان سود شناسایی خواهد کرد. همچنین شرکت خالص دارایی های ارزی 10 میلیون دلاری دارد که فرض شده در انتهای سال با دلار 13.800 تومانی تسعیر شود.

کارشناسی سودآوری سال جاری: با مفروضات اعلامی ، سود سال جاری 316 تومان به ازای هر سهم برآورد می شود. این درحالی است که شرکت در 9 ماهه سود 149 تومانی را ساخته است.

کارشناسی سودآوری سال 99: فروش 424 میلیارد تومانی در سال 99 منوط به تولید 9.600 تن شمش و فروش 10 هزار تنی محصول با نرخ جهانی 2.600 دلار و دلار 14.500 تومان است. با در نظر گرفتن نرخ خرید خاک700 دلار، نرخ شمش فخوز 5.100 تومان، هزینه های تولید سال آتی 243 میلیارد تومان پیش بینی می شود. با فرض تورم 30 درصدی، افزایش حقوق 25 درصدی سود سال آتی شرکت 320 تومان پیش بینی می شود.

کشش سودآوری

بیشترین اهرم سودآوری  99 شرکت به مقدار فروش است. شرکت به ازای انبار کردن یک درصد از تولیدات، کاهش سود 2 درصدی را تجربه خواهد کرد. درصد تغییر سود هر سهم با تغییر یک درصد نرخ دلار و نرخ جهانی برابر 1.5 و 1.7 درصد است. با افزایش هر یک درصد تولید شرکت، سود شرکت افزایش 1.1 درصدی را ثبت می کند.

مروری بر ریسک‌ها و فرصت‌های شرکت

ظرفیت های شرکت شامل نزدیکی به فروشنده ماده معدنی، همبستگی نرخ های فروش به دلار بازار آزاد ، تقسیم سود مناسب، نزول اخیر قیمت های جهانی، تولید محصول با عیارهای حداقلی و حجم کم مقدار فروش است. از جمله ریسک‌های شرکت می‌توان به ریسک ناشی از کاهش عرضه ماده اولیه مناسب، مقررات دولتی، رفتار سهامدار عمده و ریسک ناشی از مواجهه مواد اولیه گران بر خلاف نرخ های بازار جهانی اشاره کرد.

نظر کارشناسی

نسبت قیمت به درآمد شرکت های تولید کننده شمش روی در سال های اخیر به طور متوسط 7.5 واحد بوده است. از شرکت های مشابهی که خاک را خریداری کرده و تبدیل به شمش می کنند، می توان به  کالسیمین و فرآوری‌ مواد معدنی‌ ایران‌ اشاره داشت.

با توجه به حجم تولید، نوع عملیات، حاشیه سود و ساختار مالی، ذوب روی اصفهان می تواند ارزش بازاری درحدود 40 درصد "فاسمین" و 1.5 برابر "فرآور" داشته باشد. نسبت قیمت به درآمد فاسمین در سال های اخیر 6.5 واحد و فرآور عدد 8 واحدی را نشان می دهد. بر اساس مطالب فوق ارزش هر سهم فروی 2.700 تا 3.000 تومان برآورد می شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ