کد خبر: ۱۴۶۶۴۰
۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۴

تلاش ۶ سناتور آمریکایی برای بازگرداندن ترامپ به برجام‌

تلاش ۶ سناتور آمریکایی برای بازگرداندن ترامپ به برجام‌

۶ سناتور آمریکایی با ارائه طرحی ارائه در پی بازگرداندن ترامپ به برجام و پیگیری دیپلماتیک برنامه هسته‌ای ایران هستند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از رویترز،سناتور ادوارد مارکی، الیزابت وارن، دیانا فینستین، کریس وان هالن، تامی داکورث و برنی سندرز طرحی موسوم به اس ۳۳۱۴ را به‌ عنوان قانون دیپلماسی ایران معرفی کردند که از آمریکا و ایران می‌خواهد تحت برنامه جامع اقدام مشترک به تعهدات برجامی بازگردند.

بر اساس این گزارش، الیزابت وارن سناتور دموکرات و داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام کرد: دولت ترامپ بطور یکجانبه در هجدهم اردیبهشت  ۹۷ از برجام خارج شد. درحالی‌که همان زمان، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جامعه اطلاعاتی آمریکا تایید کردند ایران به تعهدات عمل کرده که موجب شد نقطه گریز هسته‌ای ایران به یک‌سال افزایش پیدا کند.رفتار تحریک‌آمیز ایران از زمان خروج آمریکا از برجام و اعمال دوباره تحریم‌های هسته‌ای تشدید شده که این مساله می‌تواند خطر درگیری مسلحانه را افزایش دهد.

آمریکا باید با متحدان و شرکا همکاری کند تا بطور مسالمت‌آمیز ایران را از تولید سلاح اتمی بازدارد. اما در عوض،ترامپ بطور یک‌جانبه از توافق هسته‌ای موفقیت‌آمیز خارج شد و دوباره تحریم‌های گسترده‌ای را اعمال کرد که به مردم ایران آسیب رساند و خطر شروع جنگ با ایران را افزایش داد.لایحه اس.۳۳۱۴ از این نظر خوب است که دیپلماسی را در درجه اول قرار داده و یک جنگ بی‌پایان دیگر در خاورمیانه را رد می‌کند بنابراین از آن پشتیبانی می‌کنم.

سناتور مارکی نیز در این باره گفت: سیاست ترامپ در قبال ایران، نمونه‌ای از چگونگی ایجاد بحران‌های هسته‌ای جدید است که یا وجود نداشت یا با موفقیت از طریق دیپلماسی مهار شده بود. وی باید به توافق‌نامه‌ای که بطور اطمینان‌بخشی همه راه‌های ایران را برای دسترسی به بمب اتمی می‌بندد، بازگردد و از استراتژی شکست‌خورده نسبت به ایران که آمریکا را دوبار به آستانه جنگ کشانده است، دست بردارد.

سناتور فینستین نیز در حمایت از این لایحه گفت: طبق برجام توافق هسته‌ای موثری داشتیم که توانایی ایران را برای توسعه سلاح‌های اتمی محدود می کرد و بهترین شانس برای صلح پس از چندین دهه خصومت بود. اما تصمیم ترامپ مبنی بر عقب‌نشینی از توافق، تنش‌ها و ظرفیت گسترش سلاح‌های اتمی را افزایش داد. امیدوارم آمریکا سرانجام به توافق بازگردد. خط‌ مشی مندرج در این لایحه  مسیر را هموار کرده و مفتخرم که از آن پشتیبانی می‌کنم.

سناتور برنی سندرز هم گفت: توافق هسته‌ای ایران دستاوردی بسیار مهم بود. دولت اوباما با شرکای بین‌المللی همکاری کرد تا برنامه هسته‌ای ایران را تحت‌تاثیر قرار دهد و فرصتی برای دیپلماسی بیشتر با ایران ایجاد کند اما خروج بی‌پروای ترامپ از توافق‌نامه که براساس توصیه مقامات بلندپایه امنیتی وی انجام شد، اعتبار آمریکا را تضعیف و به تشدید تنش ها کمک کرد.آمریکا باید به توافق‌نامه بپیوندد و با متحدان برای رسیدگی به مجموعه گسترده‌ای از مسائل در منطقه همکاری کند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ