کد خبر: ۱۴۶۶۵۲
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۴

صندوق پس‌انداز یکم با کسری بودجه مواجه است/کاهش بهره گیری از تسهیلات
مدیرعامل بانک مسکن:

صندوق پس‌انداز یکم با کسری بودجه مواجه است/کاهش بهره گیری از تسهیلات

مدیرعامل بانک مسکن باتوجه به اولویت دارندگان حساب صندوق پس‌انداز یکم به استفاده واحدهای احداثی طرح ملی مسکن از کسری منابع این صندوق و کاهش ۲۰ درصدی بهره گیری از تسهیلات آن خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ابوالقاسم رحیمی‌انارکی با بیان اینکه بانک مسکن برای 140 هزار واحد طرح ملی مسکن تسهیلات پرداخت می‌کند، گفت: در این مرحله حدود 14 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کردیم که طی سال جاری و آینده پرداخت خواهد شد. سهمیه‌بندی سازندگان در طرح ملی مسکن در حال انجام بوده و تا امروز برای حدود 100 هزار واحد تعیین سهمیه شده و در حال امضای شیوه‌های مربوطه با سازندگان هستیم.

وی ادامه داد: روش‌های متعددی برای تامین مالی این طرح پیش بینی شده به‌عنوان مثال از محل منابع صندوق توسعه ملی در بافت های فرسوده با نرخ سود 9 درصد تسهیلات را به سازندگان پرداخت می‌کنیم. از محل اوراق حق تقدم نرخ سود در بافت‌های فرسوده 16.5 درصد و نرخ سود تسهیلات بدون سپرده 18 درصد است.

این مقام مسئول افزود: دارندگان حساب صندوق پس‌انداز یکم در اولویت استفاده واحدهای احداثی طرح ملی مسکن هستند. نرخ سود برای این افراد در بافت‌های فرسوده 6 و سایر مناطق 8 درصد است.بالاترین سقف تسهیلات برای فناوری‌های نوین 170 میلیون تومان و برای زوجین در صندوق پس‌انداز یکم 160 میلیون تومان است. با توجه به اینکه صندوق پس‌انداز یکم با کسری منابع مواجه است هرگونه افزایش سقف وام منوط به آن است که راهکارهای تامین کسری منابع را پیش‌بینی کرد.

رحیمی‌انارکی عنوان کرد: با استمهال 7 ساله، اقساط تسهیلات مسکن مهر تا سقف 160 میلیون تومان را می‌توان تامین کرد. مانده صندوق پس‌انداز یکم حدود 4.2 هزار میلیارد تومان است و تاکنون 12 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده یعنی سه برابر مانده صندوق. این مابه‌تفاوت از محل بازپرداخت اقساط این صندوق و البته بخش عمده آن از محل اقساط مسکن مهر تامین شده است.

وی گفت: صندوق پس‌انداز یکم ورشکسته نمی‌شود تا سال 1402 اقساط مسکن مهر به این موضوع اختصاص پیدا خواهد کرد. اقساط وصولی از محل صندوق یکم می‌تواند از پس بازپرداخت تسهیلات برآید. استفاده از تسهیلات صندوق یکم در مقایسه با سال‌های گذشته بطور میانگین 20 درصد کاهش یافته است. بیشترین کاهش در تهران اتفاق افتاده که دلیل افزایش قیمت مسکن طی دو سال اخیر بوده است. از مجموع 650 هزار حساب افتتاح شده حدود 110 هزار بسته شده و بدون اینکه تسهیلات دریافت کنند، خارج شده‌اند. در حال حاضر نیز حدود 340 هزار حساب زنده در این صندوق داریم و تاکنون 140 هزار واحد از این محل خریداری شده و 180 هزار حساب به دلیل استفاده از تسهیلات بسته شده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ