کد خبر: ۱۴۶۶۶۷
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۴

تشبیه روحانی از تحریم آمریکا به ویروس کرونا و انتظار از اتحادیه اروپا
در دیدار با وزیر خارجه اتریش مطرح شد:

تشبیه روحانی از تحریم آمریکا به ویروس کرونا و انتظار از اتحادیه اروپا

رئیس جمهور با شباهت تحریم آمریکا به ویروس کرونا که ترس و وحشت آن بیشتر از واقعیت است،گفت: انتظار می رود اتحادیه اروپا در برابر اقدامات غیر قانونی آمریکا ایستادگی کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسن روحانی در دیدار وزیر امور خارجه اتریش، روابط  تهران و وین را بسیار خوب و دوستانه توصیف کرد و گفت: تحریم آمریکا مانند ویروس کرونا است که ترس و وحشت آن بیشتر از واقعیت است، انتظار می رود اتحادیه اروپا در برابر اقدامات غیر قانونی آمریکا ایستادگی کند. دو طرف ظرفیت های خوبی بویژه در زمینه های اقتصادی برای همکاری دارند که امیدواریم اتریش در توسعه همکاری ها به فشارهای غیر قانونی و نادرست آمریکا اعتنا نکند.

وی افزود: برجام و توافق هسته ای تنها متعلق به ایران، اروپا و یا کشورهای ۱+۵ نبوده بلکه می تواند برای امنیت و صلح منطقه و جهان تاثیرگذار باشد. هنوز بر این باور هستیم که می توان برجام  را حفظ کرد. توافق هسته ای می توانست پایه خوبی برای ایجاد اعتماد جدید بین ایران و غرب از جمله اتحادیه اروپا و آمریکا باشد و ایران به آن متعهد بوده است.

رئیس جمهور با اشاره به تحریم مواد غذایی و دارو از سوی آمریکا علیه مردم ایران در کنار تحریم های اقتصادی عنوان کرد: اعمال این تحریم ها یک اقدام تروریستی است و انتظار داریم اتحادیه اروپا در این زمینه به وظیفه انسانی عمل کند.امنیت منطقه باید توسط کشورهای خود این منطقه تامین شود. امروز امنیت آبراهه های منطقه نسبت به گذشته کاهش یافته و بسیاری از کشورها همچون یمن ، عراق، سوریه و افغانستان در شرایط امنیتی مناسبی قرار ندارند.

روحانی با بیان اینکه ایران طرح صلح هرمز را با هدف برقراری صلح و امنیت در منطقه ارائه کرده و با استقبال روبرو شده، تصریح کرد: همه مشکلات منطقه ناشی از مداخلات غلط و غیرقانونی آمریکا در مسائل این منطقه است. امنیت این منطقه در امنیت اروپا و امن بودن مسیر انرژی برای همه جهان و اروپا اهمیت دارد.

الکساندر شالنبرگ وزیر امور خارجه اتریش نیز با اشاره به میزبانی وین از مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵،  برجام و توافق هسته ای را نقطه عطفی در اعتماد سازی در منطقه و جهان عنوان کرد و گفت: حفظ برجام سیاست اصلی اتریش و اتحادیه اروپا است و برای آن همه تلاش را انجام خواهیم داد.برجام در حفظ آرامش و ثبات منطقه نقش مهمی دارد و حفظ آن ضروری است و ایران نقش مهمی برای برقراری ثبات و امنیت در منطقه ایفا می کند.طرح صلح هرمز می تواند نقشه راه ایجاد صلح و ثبات در منطقه باشد و اتریش از این طرح که در جهت اعتماد سازی ارائه شده استقبال می کند و علاقه مند است نقش مثبت در این فرآیند ایفا کند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ