بررسی شاخصهای کلیدی سه اپراتور ارتباطی نشان می دهد همراه اول با تثبیت رشد ضریب نفوذ و سهم بازار، تمامی امتیازات بخشهای رقابتی را از آنِ خود کرده است.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جدیدترین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از شاخصهای آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، همچنان حکایت از رشد ضریب نفوذ تلفن همراه دارد و به رغم اینکه بازار ارتباطات همراه رو به اشباع است اما ضریب نفوذ این حوزه تا پایان آذر سال جاری از 142 درصد گذشته است.
این شاخص که نسبت فعالیت اپراتورها به بدنه جمعیتی را نشان می دهد در مقایسه آماری فصول مختلف سال برای سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل به شرح جدول زیر است:
آمار و ارقام نشان میدهد برخلاف اینکه ضریب نفوذ اغلب اپراتورهای موبایل در تابستان کاهشی بوده اما تنها اپراتور اول تلفن همراه توانسته دامنه رشد ضریب نفوذ را حفظ کند و این رویه افزایشی را تا پایان سه ماهه سوم (آذر ماه) نیز داشته باشد.
با وجود اینکه اپراتور سوم از ابتدای سال همواره با کاهش ضریب نفوذ مواجه بوده اما اپراتور دوم توانسته در فصل پاییز جلوی کاهش ضریب نفوذ را بگیرد.
تغییر ضریب نفوذ اپراتورهای اول، دوم و سوم
با توجه به تناسب این شاخص با جمعیت میتوان به این نتیجه رسید اپراتور اول تلفن همراه شبکه پر ترافیکتری به نسبت دو اپراتور دیگر دارد که روند جذب مشترک آن از ابتدای سال صعودی بوده است.
با وجود اینکه همراه اول توانسته مبنای صعود را بر شاخص ضریب نفوذ حاکم کند، اما ایرانسل و رایتل به عنوان اپراتورهای دوم و سوم تلفن همراه در تابستان با ریزش مشترک و کاهش سهم بازار مواجه شدند.
رایتل ظاهرا بنایی بر تغییر وضعیت ندارد و با وجود قرار گرفتن در قعر جدول رقابتی اپراتورهای سیار همچنان در حال ریزش مشترک است اما جدیدترین گزارش رگولاتوری میگوید ایرانسل توانسته کمی جلوی ریزش مشترکان را بگیرد.
آمار سه اپراتور در حوزه رقابتی سهم بازار
سهم بازار شاخص ارزشمندی در حوزه رفتار اقتصادی بنگاههای تجاری به حساب میآید و تحلیل رویه آن در بازههای زمانی مشخص (اعم از سالانه و ...)، مبنایی برای ارزشگذاری برندها به حساب میآید. به عنوان مثال شرکت ارتباطات سیار ایران با تثبیت رشد ضریب و سهم بازار، تمامی امتیازات بخشهای رقابتی را از آنِ خود کرده و جای نقدی در فضای رقابتی با سایر اپراتورها ندارد.
اما از سوی دیگر رایتل به عنوان سومین اپراتور موبایل که ظاهرا تمایلی برای تغییر وضعیت در بازار رقابتی ندارد، قطعا باید پاسخی قانعکننده برای سهامداران که مداوم در حال پایش شاخصها و ارزش سرمایهگذاریها هستند، داشته باشد. ایرانسل هم به عنوان اپراتوری بینابین، اواسط سال توانسته جلوی ریزش مشترک و کاهش سهم بازارش را بگیرد و برای نخستین بار در سال 98 با افزایش سهم بازار به اندازه 0.3 درصد مواجه شود.
انتهای پیام