کد خبر: ۱۴۶۷۵۳
۱۲:۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۶

پیش ببینی قیمت دلار و احتمال رشد شرکت های کالا محور در سال آینده
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

پیش ببینی قیمت دلار و احتمال رشد شرکت های کالا محور در سال آینده

مدیرعامل تامین سرمایه نوین با اشاره به رشد بیش از ۱۴ درصدی نرخ دلار نیمایی طی دو ماه اخیر ، جهت قیمت دلار و احتمال رشد شرکت های کالا محور در سال آینده را پیش بینی کرد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ولی نادی قمی با اشاره به رشد نرخ آزاد ارز در ۱۱ ماه گذشته و نزدیک شدن نرخ نیمایی به نرخ بازاری به سنا گفت: طی دو ماه اخیر نرخ دلار نیمایی بیش از ۱۴ درصد رشد کرده است. از طرف دیگر قیمت مواد خام در بازارهای جهانی تا حدودی رشد داشته که این موضوعات بازیگران بازار سرمایه را به سمت شرکت های کالا محور سوق داده است.

وی افزود: بسیاری از سرمایه گذاران به این باور رسیده اند به دلیل تورم انتظاری بالا در سال ۹۹ ، جهش نرخ ارز در سال آینده نیز رخ خواهد داد و  حداقل شرکت های کالا محور در سال آینده با نرخ های جهش یافته نیمایی شروع می کنند . لذا احتمال رشد منطقی نرخ های نیمایی ارز نیز دور از واقعیت نیست. بنابراین ذائقه بازار به سمت این دسته از شرکت ها که تا حدودی از رشد های فوق تصور بازار نیز جا مانده بودند، تغییر پیدا کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه این شرکت ها  تحت تاثیر ریسک تصمیمات دولتی و افزایش قیمت نهاده های تولید قرار دارند، ادامه داد:  تحریم ها امکان و قابلیت های صادراتی شرکت های کالا محور را کاهش داده است. به نظر می رسد با توجه به ورود عموم مردم به سوی بازار سهام و ورود نقدینگی جدید، شاهد تداوم رشد بازار در هفته های آینده باشیم. اما باید توجه داشت اقتصاد ایران تحت فشار جنبه های مختلف قرار دارد و چشم انداز آینده بازار سهام با لحاظ ریسک های مرتبط باید مد نظر قرار گیرد.  

نادی قمی تصریح کرد: اقتصاد جهان طی ۱۲ سال اخیر با رکود یا بحران مواجه نشده و کارشناسان اقتصادی احتمال می دهند در سال جاری میلادی درگیر رکود شود. بنابراین از این منظر نیز اقتصاد ایران تحت فشار قرار خواهد گرفت چرا که احتمال کاهش قیمت مواد خام و کالاها ( کامودیتی‌ها) تحت تاثیر رکود وجود دارد.

وی در عین حال اطمینان داد با وجود فشار بر بازار ارز جهت افزایش قیمت ها، احتمال اینکه بانک مرکزی همچنان مسلط بر این بازار مانع سفته بازی شود، زیاد برآورد می شود و انتظار می رود  نرخ ارز بصورت کنترل شده و منطقی تغییر کند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ