کد خبر: ۱۴۶۸۲۲
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۷

صعود بورس تا شاخص۵۸۰ هزار تایی و با چند اصلاح / محورهای مهم هفته آینده
یک شرکت مشاوره سرمایه گذاری اعلام کرد :

صعود بورس تا شاخص۵۸۰ هزار تایی و با چند اصلاح / محورهای مهم هفته آینده

یک شرکت مشاوره سرمایه گذاری با بررسی وضعیت امروز بازار سهام و رکوردهای جدید و پیش بینی رشد شاخص تا محدوده ۵۸۰ هزار واحدی ، محورهای مهم هفته آینده را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بازار سهام در آخرین روز کاری هم با وجود در گیری همه جانبه افکار عمومی با کرونا همچنان جذاب و پر تحرک و رکوردشکن ظاهر و شاهد ثبت رقم جدید معاملات 8 هزار میلیارد تومانی حقیقی ها شد .

در این رابطه شرکت مشاوره سرمایه گذاری ابن سینا مدبر ( اماکو) اعلام کرد: بورس تهران در معاملات دیروز رشد حدود 14800 واحدی را ثبت و موقعیت کانال جدید را تا حدود زیادی تثبیت کرد و امروز هم متاثر از نمادهای "فارس، فملی و حکشتی " با رشد 5881 واحدی به 524 هزار و 394  واحدی رسید و شاخص کل هم وزن نیز با افزایش 3000  واحدی به 173 هزار و 944 واحد بالغ شد .

در این میان شاخص طی 10 دقیقه آغازین ، 11500 واحد رشد کرد و مرز 530 هزار واحدی را نیز برای دقایقی پشت سر گذاشت اما بعد از آن فشار عرضه‌ها بیشتر شد. اما تقاضای قدرتمند از یک سو و تشدید عرضه‌ها از سوی دیگر به ثبت رکورد دیگری در ارزش معاملات بورس منجر شد و ارزش معاملات بورس و فرابورس به ترتیب به 5589 و 5103 میلیارد تومان رسیدند.

طی چند ماه اخیر تنها عاملی که باعث ریزش شدید بورس شد ریسک جنگ مستقیم بود و در سایر روزها بازار سهام تقریبا مسیر صعودی را ادامه داده و در حال حاضر حتی ریسک‌هایی مانند شیوع بیماری کرونا یا سایر موارد سیاسی و اقتصادی نیز مانع از ادامه صعود سهام نشده است.

آنچه این روزها فعالان بازار با آن مواجه می‌شوند آن است که اگر بنا باشد موج تورمی دیگری در اقتصاد مشاهده شود ، منفی شدن نرخ واقعی بازار پول جذابیتی برای سرمایه‌گذاری نخواهد داشت. از سوی دیگر بسیاری از فعالان بازار اطمینان کافی از برنامه های  دولت در مواجهه با وضعیت ناپایدار اقتصادی را  ندارند تا به پشتوانه آن به بازار ارز و سکه اعتماد کنند.

در بازار مسکن نیز حجم سنگینی از سرمایه در کنار نگرانی از آغاز مرحله رکود و قفل شدن سرمایه در نقدشوندگی پایین این بازار باعث شده سرمایه‌گذاران از این بازار نیز روی برگردانند.

بنابراین در این شرایط بورس به عنوان بهترین گزینه انتخاب شده و دلیل اصلی افزایش سهم این بازار از نقدینگی را نیز می‌توان به سرایت این تفکر در کل جامعه دانست که باعث ورود بی توقف نقدینگی به این بازار و افزایش جذابیت آن شده است. از سوی دیگر در بازارهای موازی هم رشد نرخ دلار رخ داده امروز بر 15880 تومان رسید و باعث اثر در افزایش تقاضای سهام کالایی شده است .

در بازارهای جهانی، همچنان ریسک ناشی از کرونا وجود دارد و مس به 5637 دلار ، روی به 2043 دلار و قیمت هر بشکه نفت برنت به 53.55 دلار رسید اما قیمت هر انس طلا به 1648 دلار افزایش یافته است.

بررسی آخرین اخبار هم نشان می دهد رشد ۴.۵ درصدی اقتصادی چین برای سه ماه نخست سال میلادی جاری پیش‌بینی شده که در مقایسه با نرخ رشد فصل قبل یعنی ۶ درصد، کاهش داشته و در پایین‌ترین سطح پس از بحران مالی ۲۰۰۸ قرار دارد. از طرفی پژوهشگران چین برای ویروس جدید کرونا ، واکسن خوراکی ساخته‌اند و قصد آزمایش دارند. رئیس آژانس بین‌المللی انرژی هم اعلام کرده رشد تقاضای جهانی نفت به پایین‌ترین حد در یک دهه اخیر رسیده است.

درحوزه اخبار داخلی نیز برطبق مصوبات کارگروه تنظیم بازار برای مقابله با ویروس کرونا، تعرفه واردات ماسک از ٥٥ درصد به ٥ درصد تعدیل شد و محصولات بهداشتی در فهرست گروه یک کالاهای اساسی و مشمول کنترل قیمت و مبارزه با احتکار و گران فروشی قرار گرفت. نایب رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران اعلام کرد زنجیره آهن و فولاد باید به صورت متوازن توسعه یابد. لذا پیشنهاد قیمت گذاری کنسانتره به 24 درصد، گندله به 30 درصد و سنگ آهن دانه بندی به 9 درصد شمش فولاد خوزستان صورت گرفته است. میزان صادرات فولاد و محصولات فولادی طی ۱۰ ماهه سال به ترتیب ۴۷ و ۲۵ درصد افزایش یافته است.

عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه به منظور شرکت در کمیسیون مشترک برجام وارد وین شد و در نهایت متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در تهران ، تورمی معادل ۴.۳ درصد داشته است. بیشترین قیمت متوسط متعلق به منطقه یک (۲۸.۵ میلیون تومان) و کمترین قیمت متوسط (۷.۱۶ میلیون تومان) متعلق به منطقه ۱۸ بوده است.

با  این اوصاف درحالی همچنان بازار در مسیر افزایشی قرار دارد که با ادامه جریان ورود نقدینگی و رشد دلار و به دنبال آن افزایش تقاضای سهام کالایی ، شاخص می‌تواند تا محدوده ۵۸۰ هزار واحدی هم صعود کند. گرچه به طور حتم با اصلاحاتی روبرو خواهد شد.

امید به کنترل ویروس کرونا در جهان و به دنبال آن رشد بازارهای جهانی، رشد اخیر نرخ دلار و انتظار صعود قیمت سهام شرکت های کامودیتی‌محور و ارزنده از موارد مورد توجه معامله گران در هفته آتی خواهد بود.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ