کد خبر: ۱۴۶۸۶۶
۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰

سازمان بورس شرایط صدور کد معاملاتی را تغییر داد / استثناها
با ابلاغیه مهم :

سازمان بورس شرایط صدور کد معاملاتی را تغییر داد / استثناها

سازمان بورس در ابلاغیه ای مهم ، شرایط صدور کد معاملاتی را تغییر داد و از قابلیت انجام معامله کدهای معاملاتی جدید پس از یک ماه و و منوط به حضور متقاضیان در آزمون خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد عطایی مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس طی اطلاعیه ای به کلیه شرکت های کارگزاری بند دو صورت جلسه ۷ اسفند هیات مدیره سازمان بورس درباره تصمیم گیری فرآیند صدور کد معاملاتی برای مشتریان جدید در بازار سرمایه را ابلاغ کرد.

۲-۱- آن دسته از کدهای معاملاتی که پس از تاریخ ابلاغ این مصوبه برای اشخاص حقیقی صادر می شود پس از یک ماه از تاریخ صدور از قابلیت انجام معامله برخوردار خواهد شد. فراهم شدن قابلیت انجام معامله برای این کدها مستلزم سپری شدن مدت یک ماه از تاریخ صدور و منوط به شرکت متقاضیان کدهای معاملاتی جدید و قبولی آنان در آزمون است که توسط کانون کارگزاران بورس یا توسط شرکت‌های کارگزاری و با نظارت و تایید کانون کارگزاران بورس برگزار می شود.

تبصره ۱: جزئیات مربوط به شیوه برگزاری آزمون نظیر نحوه طراحی سوالات و شرایط قبولی در آزمون به تصویب هیات مدیره کانون کارگزاران بورس خواهد رسید.

تبصره ۲: کانون کارگزاران بورس می‌تواند پس از انجام هماهنگی های لازم با شرکت های نرم افزاری و فراهم کردن مقدمات مورد نیاز، امکان برگزاری آزمون از طریق زیرساخت برخط را فراهم کند. شرکت‌های نرم‌افزاری موظفند در این زمینه با کانون کارگزاران بورس همکاری کنند و دسترسی های لازم را به منظور برگزاری آزمون با نظارت بر آن به کانون کارگزاران بورس ارائه کنند.

تبصره ۳: برگزاری آزمون حضوری توسط شرکت‌های کارگزاری باید تحت نظارت کانون کارگزاران بورس انجام گیرد.

تبصره ۴: کانون کارگزاران بورس می‌تواند در راستای افزایش دانش مرتبط با بازار سرمایه و نیز ایجاد آمادگی بیشتر برای آن دسته از اشخاص حقیقی که متقاضی صدور کد معاملاتی هستند، اقدام به برگزاری دوره های آموزشی بصورت حضوری و مجازی کند.

تبصره ۵: در صورت قبولی اشخاص حقیقی متقاضی صدور کد معاملاتی در آزمون، مشخصات مربوط به قبول شدگان ظرف مدت حداکثر سه روز از تاریخ قبولی در آزمون توسط کانون کارگزاران بورس به شرکت سپرده گذاری مرکزی اعلام می شود. کدهای معاملاتی اشخاص قبول شده در آزمون پس از فراهم شدن مقدمات لازم توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی از قابلیت انجام معامله برخوردار خواهد شد.

تبصره ۶: خرید سهام در عرضه های اولیه و فروش آن، خرید و فروش امتیاز تسهیلات مسکن، اوراق با درآمد ثابت و واحدهای سرمایه گذاری صندوق ها از این مصوب مستثنا هستند. شرکت سپرده گذاری مرکزی شرکت مدیریت فناوری بورس باید امکان فنی این موضوع را در اسرع وقت فراهم کنند.

۲-۲- به تعهد نامه موضوع بند ۴-۴ مصوبه ۱۳ اسفند ماه هیات مدیره سازمان در خصوص سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان( سجام) توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بندهای زیر اضافه شود:

۲-۲-۱- تعهد می کنم کلیه اقدامات اینجانب در چارچوب قوانین و مقررات و مقررات حاکم بر بازار سرمایه باشد و از هر گونه و مشارکت و فعالیت( به ویژه در فضای مجازی) در زمینه هایی که طبق قوانین بازار اوراق بهادار نیازمند اخذ مجوز از سازمان است بدون اخذ مجوزهای لازم خودداری کنم. همچنین از عضویت و فعالیت در شبکه های اجتماعی، سایت ها و کانال هایی که برخلاف مقررات اقدام به ارائه تحلیل در خصوص اوراق بهادار می کنند و تحت عناوینی همچون سیگنال فروشی اقدام به اغوای قیمتی می کنند، خودداری و پرهیز کنم.

بدیهی است در غیر اینصورت سازمان، بورس ها و فرابورس می توانند کد معاملاتی اینجانب را مسدود کرده و علاوه بر آن برخوردهای قانونی را از طریق مراجع ذیصلاح نسبت به اینجانب پیگیری کنند. همچنین تعهد می کنم کلیه خسارات و زیان های ناشی از این گونه اقدامات که متوجه اینجانب باشد جبران کرده و حق هرگونه ایراد، اعتراض و پیگیری را نسبت به اقدامات سازمان، بورس و فرابورس از خود سلب و ساقط می کنم.

۲-۲-۲- اینجانب آگاهی کامل دارم که بازار سرمایه همراه با سود و زیان بوده و سرمایه گذاری همواره با مخاطرات و ریسک و سرمایه گذاری در این بازار مبتنی بر بررسی و تشخیص سرمایه گذار بوده و سود سرمایه از سوی هیچ شخص حقیقی یا حقوقی مورد تضمین نیست. لذا با علم به این مخاطرات مبادرت به دریافت کد معاملاتی و سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه می کنم.

انتهای پیام

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» علیرضا | ساعت ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
1
0
پاسخ
اصلا قانون خوبی نیست به بازار صدمه میزنه و باعث دلسردی ورودی های جدید میشه چون یک ماه باید انتظار بکشن
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ