کد خبر: ۱۴۶۹۹۹
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲

انتقاد سه کارشناس از تصمیم جدید سازمان بورس در تغییر شرایط دریافت کد معاملاتی

انتقاد سه کارشناس از تصمیم جدید سازمان بورس در تغییر شرایط دریافت کد معاملاتی

سه کارشناس بازار سرمایه با انتقاد از تصمیم جدید سازمان بورس برای تغییر شرایط دریافت کد معاملاتی و لزوم آزمون و سپری شدن یک ماهه برای خرید به تبعات این رویداد هشدار دادند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علیرضا مستقل درباره ابلاغیه جدید سازمان بورس در زمینه تغییر فرآیند صدور کدهای جدید به ایرنا اعلام کرد: با توجه به اینکه تاکنون هدف از اخذ چنین تصمیمی از سوی سازمان بورس مشخص نشده و هنوز معلوم نیست چه اتفاقی به دنبال این تصمیم رخ می‌دهد اما اقدام سازمان بورس ابهاماتی دارد و اجرای آن برای افرادی که به دنبال ورود به بازار هستند اشتباه است.

چند ایراد اساسی در تصمیم جدید سازمان بورس

ابتدا باید به این موضوع توجه کرد که اجرای این تصمیم به لحاظ عملیاتی تا چه میزان امکان‌پذیر است. به جز چند شهرستان که دارای شعب کارگزاری هستند در دیگر شهرها دسترسی به خدمات کارگزاری وجود ندارد و فردی که از شهرهای دور به کارگزاری های حاضر در تهران مراجعه می‌کند در یک روز اقدامات مربوط به دریافت کد را انجام می‌دهد.

این تصمیم برای افراد ساکن مناطق محروم ، رفتار درستی نیست. سازمان بورس بهتر است به جای این تصمیم، زیرساخت‌های لازم برای بهبود معاملات را فراهم کند. بارها اعلام شده اقتصاد و بازارهای مالی پادگان نیستند که بتوان آن را با دستور درست کرد. در حالی که سال ها است از طریق قواعد و قوانین جدید محدودیت‌هایی در این بازار ایجاد شده و نتیجه‌ مثبتی را به دنبال تصمیمات جدید شاهد نبودیم.

مسئله دیگر در خصوص تغییر فرآیند صدور کد جدید ، بحث آموزش و مشکلات مربوطه در این زمینه است و این موضوع باید مدنظر قرار گیرد که چه کسی و با چه کیفیتی قرار است این آموزش‌ها را ارائه دهد.

یکی از مسایل فعلی ، حضور برخی به بهانه آموزش به سهامداران است که سهام مشخصی را برای خرید معرفی و اقدام به دستکاری روند معاملات و افزایش و کاهش قیمت‌ها می‌کنند. شاید هزینه‌ آموزش متقاضیان کد ، زیاد باشد .بنابراین به هیچ عنوان نمی‌توان چنین محدودیتی را اعمال کرد و در هیچ کجای دنیا چنین مسایلی برای دریافت کد وجود ندارد.

فردی که قرار است بعد از صدور کد تا یک ماه تامل کند و بعد از یک ماه اقدام به خرید سهام کند ممکن است قیمت سهم تا ٢٠ درصد افزایش یابد و مجبور شود با قیمت بالاتر اقدام به خرید کند. بنابراین ابلاغیه جدید سازمان بورس به هیچ عنوان منطقی به نظر نمی‌رسد.

شاید سازمان بورس با این نیت که ورود افراد با تجربه به بورس مانع از ضرر و زیان‌های هنگفت می‌شود دست به چنین اقدامی زده اما در همه جای دنیا ثابت شده هیچ گاه اجبار برای مردم پاسخ نمی‌دهد و نمی‌توان سهامداران را با اجبار مجبور به کاری کرد.

از بهترین اقداماتی که سازمان بورس می‌تواند در دستور کار قرار دهد ایجاد زیرساخت‌های لازم برای فرهنگ‌سازی سرمایه‌گذاری است.تا زمانی که سرمایه‌گذار متحمل ضرر و زیان نشود به دنبال آموزش برای سرمایه‌گذاری نمی‌رود. مسئله‌ این است که سهامداران تازه وارد نسبت به مکان‌هایی که باید در در مورد سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه آموزش ببینند آگاهی ندارند. زیرا فقط تعداد محدودی از کارگزاری‌ها اقدام به آموزش می‌کنند که حتی کیفیت آموزش آنها هم مشخص نیست.

از هر جنبه‌ای این تصمیم اشتباه به نظر می‌رسد . زیرا مانع ورود گسترده نقدینگی به بورس می‌شود و سرمایه‌های موجود وارد دیگر بازارها خواهند شد. این تصمیم مانند بسیاری از تصمیمات اشتباه دیگری است که تبعات آن در صورت اجرا دامن سازمان بورس را خواهد گرفت و باعث می‌شود توسعه بازار سرمایه که به نفع اقتصاد است دچار لطمه شود.

تعجب کارشناسان از چند ابلاغیه در یک روز و علت ریزش دو روز پیش و بی سابقه شاخص

روزبه شریعتی دیگر کارشناس بازار سرمایه هم اعلام کرد : زمانی در یک روز چند ابلاغیه منتشر می‌شود برای کارشناسان عجیب به نظر می‌رسد و حس مثبتی به بازار القا نمی‌کند.

برخی ریزش دو روز گذشته شاخص بورس را ناشی از کرونا و تاثیر آن بر بازارهای جهانی دانستند. در حالی که چنین مسئله‌ای درست به نظر نمی‌رسد. زیرا اگر عامل اصلی این موضوع، ویروس کرونا بود باید تاثیر آن را در بازار هفته گذشته می دیدیم اما چنین اتفاقی نیفتاد و بازار هر روز با شتاب در حال افزایش بود.

همزمانی ارسال ابلاغیه‌ها و مشکل هسته معاملات از اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار بر ریزش دو روز گذشته شاخص بورس بود و هنوز در خصوص تغییر فرآیند صدور کد جدید ، ساز و کاری ابلاغ نشده و معلوم نیست چه اقدامی باید در دستور کار قرار گیرد.

سازمان بورس خواهان کنترل رشد شاخص و ظهور کدهای اجاره ایی

سازمان بورس به دنبال ورود نقدینگی‌ها به این بازار است اما با توجه به اینکه در چند وقت اخیر ، رشد بازار بیش از اندازه بود با تصمیمات اتخاذ شده به دنبال کنترل رشد شاخص بورس است. با چنین اقدامی شاهد ایجاد کدهای اجاره‌ای در بازار خواهیم بود. این اتفاق بنای برخی تخلفات را ایجاد می‌کند و فردی که نمی تواند وارد بورس شود به سمت کدهای اجاره ای پیش می‌رود. موضوعی که در بازار آتی بورس کالا تجربه شده است .

فردی که به دنبال سرمایه‌گذاری در بورس است اما به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده نمی‌تواند وارد شود به طور حتم به سمت کدهای اجاره‌ای خواهد رفت.

این اقدام در راستای حمایت از بازار و جذب سرمایه حرکت رو به جلو تلقی نمی‌شود. زمانی که به دنبال آشنایی و ورود همه افراد به بازار سرمایه بوده و اعلام می‌شود که این بازار به عنوان شفاف ترین بازار در اقتصاد محسوب می‌شود دیگر نباید چنین محدودیت‌هایی را در معاملات ایجاد و خلاف صحبت‌های مطرح شده حرکت کرد.

چالش های آزمون و زمان نامناسب

عرفان هودی هم با بیان اینکه ابلاغیه تغییر فرآیند صدور کد جدید دارای نکات مثبت و منفی زیادی است، اعلام کرد: این اقدام مانند تصمیمی است که در سال ٩٢ در بورس کالا برای آتی سکه در دستور کار قرار گرفت و افرادی که به دنبال معامله آتی سکه بودند باید به صورت حضوری کلاسی را به مدت هشت ساعت می‌گذراندند و در انتها آزمون می‌دادند و در صورت قبولی در امتحان، قادر به دریافت کد معامله بودند که این اقدام مانع ورود افراد با دانش کم به این بازار شد.

نکته منفی در این زمینه وجود ویروس کرونا در کل جهان است که اعلام شده تمام خدمات باید به صورت غیرحضوری انجام شود. بنابراین ابلاغیه جدید سازمان بورس در زمان مناسبی اعلام نشد. زیرا در این ابلاغیه به برگزاری کلاس‌های آموزشی برای دریافت کد تاکید شده است.

از طرف دیگر اعلام شده بازار سرمایه به دلیل وضعیت اقتصادی حاکم ، تنها بازاری است که می‌تواند سرمایه‌ها را از دیگر بازارها جذب کند تا سرمایه در چرخه اقتصاد به گردش در آید اما این اقدام مانع ورود نقدینگی‌های جدید به بازار سرمایه می‌شود.

اینکه اعلام شده ضمن برگزاری کلاس‌ها ، آزمون باید با حضور نماینده کانون کارگزاران برگزار شود و کانون به مدت سه روز آزمون ها را تصحیح و آنها را به کارگزاری ها ابلاغ کند در موقعیت فعلی به عنوان مانعی برای جذب نقدینگی تلقی می‌شود که می‌تواند عملکرد بازار را ضعیف کند.اگر سرمایه‌هایی که قرار است وارد بازار سرمایه شوند جذب بازار طلا و دلار شود شاهد ایجاد تورم سنگینی در اقتصاد خواهیم بود.

بازار سرمایه باید شرایط موجود را به نفع سهامداران مهیا کند. انتظار طولانی افراد برای دریافت کد و انجام معامله چندان زیبنده نخواهد بود بلکه باید روند موجود تسهیل شود.

کانون کارگزاران، زمانی که آزمون‌های معامله‌گری را برگزار می‌کند سه ماه زمان می‌برد تا صدور گواهی‌ها انجام شود. بنابراین برای ١٠٨ شرکت کارگزاری چگونه می‌تواند دوره‌ها را برگزار و کنترل کند؟

اجرای این تصمیم کاملا منفی نیست فقط زمان اجرای آن نامناسب است. با اجرای این اقدام علاوه بر اینکه دیگر کسی نمی‌تواند بدون دانش در این بازار ورود کند دست سودجویان از این بازار کوتاه خواهد شد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ