کد خبر: ۱۴۷۱۹
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۵/۲۶

اعلام آخرین آمارها / تنها عامل رکود بازار و مهمترین برنامه ها / 9 سرفصل تغییرات
مدیرعامل شرکت بورس خبر داد:

اعلام آخرین آمارها / تنها عامل رکود بازار و مهمترین برنامه ها / 9 سرفصل تغییرات

مدیرعامل شرکت بورس با اعلام تنها عامل رکود بازار و آخرین آمارها،مهمترین برنامه های 7 ماه باقی مانده را تشریح کرد.معاون وی هم 9 سرفصل اصلی تغییر دستورالعمل پذیرش و طبقه بندی جدید شرکت ها را توضیح داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسن قالیباف اصل امروز اولین نشست مطبوعاتی سال جاری را با حضور معاونین برگزار کرد و بعد از ارایه آخرین آمارها و اعلام مهمترین برنامه های مدنظر برای 7 ماه باقی مانده به سئوالات مطروحه پاسخ داد.

آخرین آمارهای بورس

وی درباره عملکرد 5 ماهه بورس و آخرین آمارها توضیح داد: ارزش روز بازار سهام شرکت های بورسی با 2 درصد کاهش نسبت به اول سال به حدود ۲۸۶ هزار میلیارد تومان رسیده است. ارزش اسمی هم با ۵ درصد افزایش از ۹۵ به ۱۰۰ هزارمیلیارد تومان بالغ شده که ناشی از افزایش سرمایه ۳ هزار میلیارد تومانی و ورود سه شرکت جدید با مجموع سرمایه اسمی 2 هزار میلیارد تومانی است.

این مقام مسئول ادامه داد: شاخص بورس هم با رشد ۵ درصدی از 62.5 به 65.7 هزار واحدی ، شاخص قیمت با کاهش ۳.۵ درصدی به 28 هزار واحد و متوسط P/E بازار از 5.4 به 5.6 مرتبه رسیده است. معاملات خرد و بلوک و برخط هم نسبت به مدت مشابه قبل با 17 و 16 درصد کاهش به 12.6 و 70 هزار میلیارد تومان افت کرده است.

عملکرد سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی و 3 پذیرش جدید

قالیباف اصل با بیان اینکه طی 5 ماه اول سال جاری معاملات اوراق مشارکت با رشد 171 درصدی از 370 به هزار میلیارد تومان بالغ شده ، تعداد کدهای صادره را 40 هزار کد اعلام کرد و درباره عملکرد سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی گفت: سهامداران حقوقی 42 درصد در سمت خرید و 46 درصد در سمت فروش بودند که حاکی از اضافه فروش 500 میلیارد تومانی این گروه دارد.اما سهامداران حقیقی در برابر خرید و فروش 58 و 54 درصدی 500 میلیارد تومان اضافه خرید داشتند.
 
وی در مورد پذیرش شرکت ها جدید هم گفت: طی 5 ماه اول سال سهام سه شرکت سیمان خوزستان، پتروشیمی مبین و بیمه ما بعد از پذیرش و درج در بورس عرضه اولیه شدند و شرکت پتروشیمی جم نیز اخیرا" از فرابورس به بورس منتقل شده است.
 
به گفته وی ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مرابحه هم در بازار بدهی منتشر شده است.
 
عرضه اولیه شرکت ها منوط به وضعیت بازار و اراده سهامداران عمده
 
سخنگوی بورس اوراق بهادار تهران از فرایند پذیرش 8 شرکت خبر داد و گفت: عرضه اولیه شرکت های آماده واگذاری منوط به وضعیت بازار و اراده سهامداران عمده است تا بعد از نهایی شدن دستور العمل عرضه اولیه به روش ثبت سفارش انجام شود.
 
قالیباف اصل با اشاره به ارسال دستورالعمل اصلاح شده پذیرش به سازمان بورس توضیح داد: با نهایی شدن این دستور العمل ، طبقه بندی شرکت های بورسی تغییر خواهد کرد. با این حال در اخرین طبقه بندی که اردیبشهت ماه انجام شده سه شرکت صنعتی بهشهر، سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران و سرمایه گذاری خوارزمی از تابلوی فرعی به تابلوی اصلی و سه شرکت زامیاد، دارویی تامین و سرمایه گذاری پتروشیمی هم از تابلوی بازار دوم معاملات به تابلوی فرعی منتقل شده اند. انتقال شرکت ها به فرابورس هم منوط به نهایی شدن دستورالعمل شده است.

چند آمار و خبر کوتاه

آموزش 70 هزار نفر ساعت و انتشار 3 کتاب در حوزه کودکان، اضافه شدن 87 ایستگاه معاملاتی و رسیدن به 1470 ایستگاه ، صدور 24 مجوز نمایندگی و دفتر پذیرش ، انجام 180 بازدید از شعب و دفاتر کارگزاری ،نهایی شدن افزایش سرمایه شرکت بورس از 90 به 110 میلیارد تومان ، پیشرفت 65 درصدی ساختمان جدید بورس و اسکان در پایان سال ، بازدید 20 گروه و 130 سرمایه گذار انفرادی خارجی از بورس و صدور 50 کد معاملاتی برای این گروه از دیگر آمارها و اقدامات انجام شده ای بود که وی اعلام کرد.

مهمترین برنامه ها در 7 ماه باقی مانده و تحقق یک آرزوی دیرینه

مدیرعامل بورس تهران بعد از این توضیحات به مهمترین برنامه ها در 7 ماه باقی مانده سال اشاره کرد و گفت: برگزاری دومین سیمنار حوزه حاکمیت شرکتی در راستای اقتصاد مقاومتی، میزبانی اصفهان از برگزاری اجلاس فدراسیون بورس های اروپایی و آسیایی و موسوم به FEAS در آبان و همزمان با بیستمین سالگرد تاسیس این نهاد، پذیرش 8 شرکت جدید و انتقال 4 شرکت از فرابورس به بورس به همراه پذیرش 3 صندوق قابل معامله و 5 اوراق بدهی و 150 هزار نفر ساعت ،تحقق یک آرزوی دیرینه از طریق راه اندازی معاملات آتی شاخص ( که از ابزارهای مدیریت ریسک بوده و در دنیا بسیار جذاب است)، از جمله مهمترین برنامه های بورس در باقی مانده سال جاری است.

هیچ پرونده حقوقی جدیدی مطرح نیست
 
بعد از اتمام اظهارات قالیباف اصل ، وی و معاونین بورس به سئوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
 
در این میان خانم کریمی معاون حقوقی و امیرحمزه مالمیر معاون ناشران بورس در واکنش به دو سئوال بورس پرس مبنی بر وضعیت پرونده های حقوقی و چگونگی طبقه بندی جدید شرکت های بورسی نکاتی اعلام کردند.
 
کریمی گفت: خوشبختانه طی سال جاری هیچ پرونده ایی مطرح نشده و در پرونده مربوط به ایران ترانسفو هم شرکت بورس خوانده ثالث بود.
 
9 سرفصل مهم در طبقه بندی جدید شرکت های بورسی
 
مالمیر هم درباره طبقه بندی جدید شرکت های بورسی توضیح داد: رئوس مهم اصلاحات مدنظر در طبقه بندی شرکت ها شامل حذف شرایط عمومی و تخصصی پذیرش شرکت ها در همه تابلوها، حذف شرایط کلی و توجه ویژه به شرایط خاص هر صنعت و شرکت ، در نظر گرفتن شرایط رونق و رکود در جابجایی شرکت ها در تابلوها، مشخص تر کردن خروج اختیاری شرکت ها با در نظر گرفتن منافع سهامداران خرد و کلان، چگونگی انتقال شرکت ها از فرابورس به بورس، تجمیع دستورالعمل های پذیرش سهام، اوراق و ...، تفکیک شرایط عمومی و اختصاصی صنایع خاص، در نظر گرفتن دغدغه سهامداران عمده برای حفظ مدیریت در عرضه های اولیه و فراهم کردن زمینه حضور شرکت های بزرگ و برخوردار از چنین وضعیتی و تغییر زمان طبقه بندی شرکت ها از اردیبشهت به مرداد هر سال به دلیل برگزاری مجامع اکثر شرکت ها در تیر ماه هستند.
 
به گفته وی طبقه بندی جدید شرکت ها در صورت نهایی شدن دستورالعمل توسط سازمان بورس در شهریور ماه منتشر خواهد شد.
 
عامل اصلی رکود بازار از نگاه مدیرعامل بورس
 
مدیرعامل بورس در واکنش به این سئوال چه عامل یا عواملی موجب تداوم رکود بازار سهام به رغم توافق هسته ایی شده، توضیح داد: این موضوع در حالی باید توسط کارشناسان و تحلیل گران بررسی و اعلام شود که به نظرم کمبود نقدینگی عامل اصلی وضعیت هفته های اخیر بازار است. این شرایط و کمبود نقدینگی در سایر بازارها هم وجود دارد.
 
قالیباف اصل با رد شائبه سیاسی بودن افت قیمت ها و شاخص و همچنین نقش حقوقی ها و بی اعتمادی سهامداران خاطر نشان کرد: اگر سهمی در بازار نوسان داشته و به قیمت جذاب برسد، سرمایه گذاران تمایل به خرید دارند. از سوی دیگر هرچند حجم معاملات در بازار کاهش یافته اما صف های فروش کمتر مشاهده می شود. با این حال امید است با گشایش های بعد از توافق هسته ای و رفع محدودیت ها در حوزه بازار پول، فضای کلی بورس مثبت شود .

وی در خاتمه بزرگترین حمایت دولت از بورس را شفاف کردن فضای کسب و کار شرکت ها و بنگاه ها اعلام کرد.

انتهای پیام

برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ