کد خبر: ۱۴۷۶۰۲
۰:۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹

گزارش آخرین روز بورس و بازارهای جهانی / چند عامل برای رشد سال آینده

گزارش آخرین روز بورس و بازارهای جهانی / چند عامل برای رشد سال آینده

یک شرکت مشاور سرمایه گذاری ضمن بررسی وضعیت دیروز بورس و بازارهای جهانی، عوامل دخیل در رشد بازار سرمایه طی سال آینده را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مشاور سرمای گذاری اماکو در خصوص وضعیت دیروز چهارشنبه که آخرین روز کاری سال 98 بود ، اعلام کرد: در آخرین روز معاملاتی سال 98 ، شاهد بازگشت شاخص به مدار مثبت بودیم به طوری که شاخص کل با رشد 10 هزار و 474 واحدی به رقم 512 هزار 903 واحد و شاخص کل هم وزن با افزایش 3299 واحدی به رقم 177 هزار و 83  واحد رسیدند. بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل ناشی از نمادهای " کگل، رمپنا و فولاد" بود. ارزش معاملات بورس و فرابورس نیز 4.4 و 2 هزار میلیارد تومان بود.

در هفته ای که گذشت بازارهای جهانی دلگرم‌کننده نبودند. از یک طرف ویروس کرونا باعث تعلیق بسیاری از فعالیت‌های تولیدی و خدماتی در سطح دنیا شد و بسیاری از کشورها مقررات کاملا محدودکننده‌ای برای رفت‌وآمد و تجارت وضع کرده‌اند و از طرف دیگر به نظر می‌رسد عربستان همچنان قصد دارد جنگ نفتی را ادامه دهد.

به همین دلیل بیش از ده ها سناتور جمهوری خواه آمریکا در نامه‌ای به محمدبن سلمان ولیعهد عربستان درخواست کردند در شرایطی که اقتصاد جهان مورد تهاجم ویروس کرونا قرار گرفته برای آرام کردن تنش ها در بازار نفت اقدام کند.

قیمت هر بشکه نفت برنت هم به 28.52 دلار و مس در اتفاقی عجیب به کمتر از 5 هزار دلار رسیه و در محدوده 4900 دلار معامله شد. فلز روی به 1863 دلار و قیمت هر انس طلا  هم به 1495 دلار رسید. بررسی بازارهای رقیب نشان می دهد نرخ دلار دیروز در محدوده 16050 تومان و قیمت سکه نیز حدود 6 میلیون و 20 هزار تومان بود.

در حوزه اخبار، رئیس‌ بانک مرکزی اعلام کرد این بانک با تامین ۱۴.۸ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و دارو در شرایط بسیار سخت تحریمی، اجازه هیچ گونه کمبود کالا را نداده و از بانک ها خواست اقساط برداشتی تسهیلات قرض الحسنه و وام هایی که مشمول تعویق سه ماهه می شوند را به حساب مشتریان برگردانند. همچنین ضمن اعلام افزایش 25 درصدی نرخ حق بیمه خودرو برای سال 99 از پرداخت ۴۰۰ میلیارد تومان به وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا خبر داد.

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد: مذاکرات درباره اعطای تسهیلات ۵ میلیارد دلاری به ایران در جریان است. فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد هم با رضایت از عملکرد بورس گفت، عرضه های اولیه از ابتدای سال آینده ادامه می یابد و انتظار می رود بخشی از سهام دولتی در نیمه دوم فروردین عرضه شود. غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه نیز از بازگشت بیش از ۱۶۰۰ میلیارد تومان بدهی ابر بدهکار به هشت بانک بورسی و غیر بورسی خبرداد.

در حوزه اخبار خارجی به گفته مدیر مرکز تحقیقات بالینی دانشگاه کوئینزلند استرالیا، یکی از داروهای درمان کرونا به افرادی که آزمایش ابتلا آنها مثبت بود، داده شده و  باعث ناپدید شدن ویروس از بدن آنها و بهبودی کامل بیمار از عفونت شده است.

یک شرکت داروسازی فرانسوی مدعی شده دارویی به نام هیدروکسی کلروکین با نام تجاری پلاکونیل که برای درمان مالاریا مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌تواند بیماران مبتلا به ویروس کرونای جدید را نیز درمان کند. نتایج آزمایش انجام شده با این دارو نشان می‌دهد در ۲۴ نفر از بیماران مبتلا به کرونا ۶ روز بعد از استفاده از پلاکونیل، ویروس کرونا از بین رفته است.

کمیسیون توسعه و اصلاح ملی چین پیش‌بینی کرد به زودی اقتصاد چین به شرایط عادی بازگردد. گزارش مرکز ملی آمار چین نشان می‌دهد تولید صنعتی این کشور در دو ماه ابتدایی سال میلادی 13.5درصد افت کرده است. بخش خرده‌فروشی چین 20.5 درصد در دو ماه اول ۲۰۲۰ افت کرده است. فعالیت‌های ساخت‌وساز نیز در این کشور 24.5 درصد کاهش یافته است. 

کاهش‌ شدید فعالیت‌های اقتصادی در بخش‌های مختلف به دلیل قرنطینه گسترده و اقدامات فاصله‌گیری اجتماعی برای توقف شیوع ویروس کرونا اتفاق افتاده بود. در بیشتر روزهای ماه ژانویه و فوریه کارخانه‌ها و کسب‌ و کارها در سراسر چین تعطیل بودند. صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده آماده است تا صندوق یک تریلیون دلاری را برای وام‌دهی به کشورهای جهان در مقابله با تأثیرات اقتصادی و انسانی ویروس کرونا استفاده کند.

وزیر خزانه دارى آمریکا اعلام کرد: سعى داریم بین ٦ تا ٨ ماه تمام مشاغل از مالیات معاف بمانند و ٣٠٠ میلیارد دلار نیز براى حمایت از درآمدزایی اختصاص یافته است. فدرال رزرو در همکارى با خزانه دارى، اوراق بهادار استقراضى به ارزش ۱۰۰۰ میلیارد دلار را خرید خواهد کرد. لایحه حمایت مالى ۸۵۰ میلیارد دلارى را با جمهوری خواهان در سنا و با مجلس نمایندگان درمیان گذاشته‌ و براى حمایت از کارگران آمریکایى این لایحه به سرعت تصویب خواهد شد.

ترامپ در توئیتر با اشاره به شیوع گسترده ویروس کرونا اعلام کرد: جهان در جنگ با دشمنی پنهان بوده و ما پیروز می‌شویم.

در تازه ترین دور رقابت های مقدماتی حزب دمکرات آمریکا برای تعیین نامزد این حزب در انتخابات ماه نوامبر سه ایالت فلوریدا، ایلینوی و آریزونا رای گیری کرده اند. رسانه های آمریکایی پیش بینی می کنند جو بایدن با اختلاف زیاد در فلوریدا و ایلینوی سناتور سندرز را شکست دهد.

طی یک سال گذشته شاهد ریسک های متفاوتی در بازار سرمایه بودیم ولی آنچه در نهایت این بازار رشد کرد و بی رقیب ماند.

افزایش تعداد کدهای بورسی، افزایش حجم و ارزش معاملات، سرازیر شدن نقدینگی های سرگردان به این بازار، رشد نقدینگی، توجه دولت به بورس و سعی در تامین مالی در بازار سهام از طریق فروش بنگاه های دولتی، افزایش نرخ دلار، پیش بینی تورم در سال ۹۹ و سپر محافظتی بورس در مقابل تورم،  افزایش امیدها به درمان ویروس کرونا، کاهش نرخ‌های بهره و به تبع آن کاهش هزینه استقراض پول و هموار شدن مسیرهای سرمایه‌ گذاری و در نتیجه احتمال بهبود بازارهای جهانی همگی از عواملی هستند که می توانیم به رشد این بازار در سال آتی همچنان امیدوار باشیم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ