کد خبر: ۱۴۸۰۳۵
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۱/۱۶

رویه جدید صدور چک بانکی از ۲۱ آذر تغییر می کند/ در وجه حامل ممنوع
کارشناس ارشد مسائل حقوق بانکی:

رویه جدید صدور چک بانکی از ۲۱ آذر تغییر می کند/ در وجه حامل ممنوع

کارشناس ارشد مسائل حقوق بانکی گفت:‌ از ۲۱ آذر سال جدید، صدور چک بانکی در وجه حامل، پشت‌ نویسی و ظهرنویسی ممنوع خواهد بود و باید در سیستم یکپارچه بانک مرکزی به ثبت برسد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، یاسر مرادی با اشاره به تغییرات قانون چک در سال ۹۹ به مهر گفت: بر اساس جدول زمان‌بندی قانون چک ، شاهد تغییرات بسیار عمده‌ای خواهیم بود که مهمترین آن ممنوعیت صدور و انتقال چک در وجه حامل و صدور چک به صورت فیزیکی است.

بر اساس تبصره یک ماده ۲۱ مکرر قانون چک، از زمان اجرای این قانون از ۲۱ آذر سال جدید ، دسته از چک‌های صادره مکلف به تسویه صرفاً در سامانه چکاوک و طبق مبلغ و تاریخ مندرج در سامانه و در وجه دارنده نهایی هستند. به نحوی که از این تاریخ به بعد، صدور چک بانکی در وجه حامل ممنوع خواهد بود.

براین اساس، برای پرداخت وجه هر چک بانکی، باید استعلام لازم از سامانه صیاد صورت گرفته و بر اساس آن، پرداخت انجام شود. براساس این روش، صدور و ظهرنویسی چک در وجه حامل ممنوع است. بنابراین اگر از ۲۱ آذر ۹۹ به بعد چک های صادره باید وارد سامانه چکاوک شده و مبلغ چک را درج کند. ضمن اینکه ذی‌نفع را مشخص کرده و پس از آن عملیات فیزیکی صدور چک را انجام دهد.

بر این اساس، در زمان صدور چک سیستم به فرد نشان می‌دهد که آیا اجازه صدور چنین چکی را دارد و در سقف مجاز برای صدور چک قرار دارد یا خیر؟ در این سامانه تعداد چک برگشتی نیز نمایش داده شده و اگر چک برگشتی نداشته باشد، آنگاه در صلاحیت وی هست که چک جدید صادر کند. 

نام فرد ذی‌نفع صدور چک نیز در سیستم کاملاً مشخص بوده و چک دیگر در وجه حامل نیست، اظهار داشت: نام فرد دریافت کننده چک در سیستم چکاوک، به عنوان ذی‌نفع و دارنده چک ذکر می‌شود و آن فرد ذی‌نفع هم، هر زمان که بخواهد این چک را به فرد دیگری منتقل کند، باز باید خودش وارد سیستم شود و اطلاعات دریافت کننده جدید چک را وارد نماید، پس نمی‌تواند بدون اینکه وارد سیستم شود، چک را با امضا در ظهر و پشت چک، به فرد جدید منتقل کند و حتماً باید این اطلاعات از طریق سیستم وارد شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ