کد خبر: ۱۴۸۰۶۳
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۱/۱۷

اثر هجوم نقدینگی سرگردان بر بورس / اقبال سه صنعت پیشرو در ۶ ماه آینده
عضو هیات مدیره بورس انرژی مطرح کرد:

اثر هجوم نقدینگی سرگردان بر بورس / اقبال سه صنعت پیشرو در ۶ ماه آینده

عضو هیات مدیره بورس انرژی با پیش‌بینی آینده بازار و اثر نقدینگی سرگردان بر بورس از اقبال سه صنعت پیشرو در ۶ ماه آینده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رضا علوی مهمترین متغیر پیش‌بینی آینده بازار را ریسک سیستماتیکی به نام بازارهای جهانی دانست و به سنا گفت: شیوع ویروس کرونا بسیاری از کسب و کارها و بازارها را در دنیا تحت تاثیر قرار داده است. با اینکه بازار ایران تقریبا مستقل از اقتصاد دنیا عمل می‌کند اما بخش مهمی از آن وابسته به بازار جهانی و بین‌المللی است بنابراین کرونا متغیر مهمی است که می‌تواند بر روند فعالیت تمامی بازارها در سال ۹۹ تاثیر بگذارد.

عوامل موثر بر بازار ۹۹

وی افزود: در کنار عوامل بیرونی متغیرهای درونی از جمله نقدینگی سرگردان در پیش‌بینی وضعیت اقتصادی موثرند. در حال حاضر حجم این نقدینگی بیش از دو هزار هزار میلیارد تومان است که به دنبال کسب منفعت در بازارهای مختلف ورود پیدا می‌کند. با توجه به اتفاقاتی که در بازارهای ارز، سکه، طلا، تجارت و مسکن افتاده اکنون بهترین جایی که این نقدینگی می‌تواند کسب منفعت داشته باشد، بازار سرمایه خواهد بود  .

این عضو هیات مدیره بورس انرژی با اشاره به پیش‌بینی کارشناسان، نوع بودجه و اتفاقاتی که در حوزه مالیاتی سایر بازارها می‌افتد، سال جاری را با وضعیت تورمی همراه دانست و ادامه داد: با توجه به رابطه مثبت بورس با بازدهی آن و تورم، پیش‌بینی می‌شود بازار سهام رونق داشته باشد بنابراین ورود این نقدینگی که حجم بسیار بزرگی در کنار کوچک بودن نسبی بازار سرمایه دارد، می تواند رونقی را در این بازار رقم بزند.

صنایع پیشرو در ۶ ماه آینده

علوی در خصوص صنایع پیش رو در ۶ ماه نخست سال عنوان کرد: به فرض نبود مشکل در بازار جهانی و با توجه به افزایشی بودن نرخ رسمی دلار و ارز، می توانیم شاهد رشد بسیار خوبی در صنایع بنیادی و کامودیتی محور باشیم. البته اگر بازار جهانی بخواهد تحت تاثیر رکود قرار بگیرد و آن رکود در بازار اتفاق بیفتد، صنایعی که ظرفیت رشد داشته و به موضوعات جهانی وابستگی کمتری دارند، مورد اقبال قرار می‌گیرند از جمله صنعت بانکداری که به نظر می رسد با توجه به جهات ساختاری که در این چند سال روی آن انجام شده و تورمی که در دارایی‌های صنعت بانک اتفاق افتاده، ظرفیت خوبی برای سال ۹۹ خواهد داشت.

ارزیابی ابزارها در سال ۹۸

وی در ارزیابی ابزارهای معاملاتی سال ۹۸ تصریح کرد: در سال‌های اخیر ابزارهای خوبی شامل صندوق‌ها، سبدها، اوراق تبعی، اختیار معامله‌ها و آپشن‌ها در بازارسرمایه فعال شده‌اند با این حال همچنان نیازمند فرهنگ‌سازی و آشنایی سرمایه‌گذاران در این حوزه‌ها هستیم. بعضی ابزارها مانند اختیار معامله و آپشن به دلیل حجم پایینی که دارند با استقبال چندانی مواجه نشدند به همین دلیل باید در سال ۹۹ تمرکز بیشتری بر رونق این معاملات داشته باشیم. نخستین موضوع در ایجاد این رونق هم فرهنگ‌سازی و آموزش است. در بورس‌های دنیا بسیاری از معاملات با ابزار اختیار معامله انجام می‌شود اما این حجم در بورس ایران رقم ناچیزی است که نشان می‌دهد ظرفیت فعالیت‌های این حوزه همچنان برای سال های آینده بالا خواهد بود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ