کد خبر: ۱۴۸۰۷۷
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۱/۱۷

تحلیل معاون اسبق سازمان بورس از اثر کرونا بر بازارهای مالی و بورس های جهانی

تحلیل معاون اسبق سازمان بورس از اثر کرونا بر بازارهای مالی و بورس های جهانی

معاون اسبق سازمان بورس مدیرعامل شرکت رتبه بندی ، اثر ویروس کرونا بر بازارهای مالی و شاخص بورس‌های جهانی را تحلیل و بررسی کرد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، قاسم محسنی معاون اسبق سازمان بورس  و مدیرعامل شرکت رتبه بندی اعتباری برهان با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا در ماه‌های اخیر توجه بازارهای مالی جهانی را به خود مشغول و آثار ناگواری بر این بازارها تحمیل کرده به سنا گفت: این بیماری را می‌توان نمونه‌ای از رخدادهای غیرمنتظره دانست که هرچند احتمال وقوع آن بسیار اندک است اما آثار شدیدی بر بازارهای مالی بر جای می‌گذارد. عدم اطمینان و آثار ناشی از آن از جمله موضوعاتی است که بیش‌ترین تأثیرات منفی را بر اقتصاد فعلی وارد می‌کند.

وی افزود: کاهش ارزش شاخص بورس‌های جهانی که بعضاً تا یک سوم ارزش آنها را شامل شده و کاهش ارزش بازار برخی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس‌های جهانی که آن‌هم در برخی موارد تا ۶۰ درصد ارزش بازاری سهام آنها کاهش یافته، نشان‌دهنده ابعاد بزرگ این رخداد است. ویروس کرونا و تعطیلی رخدادهایی از جمله مسابقات ورزشی که جنبۀ شدید اقتصادی دارند موجب توقف در فعالیت‌های اقتصادی و بعضاً آثار ناگواری در برخی صنایع از جمله گردشگری، حمل و نقل و هتلداری شده البته در برخی از صنایع دیگر نیز به تدریج آثار این ریسک هویدا می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: از سوی دیگر تأثیرات این بحران بر مدیریت مالی شخصی خانوار و کسب و کارهای کوچک و بعضاً بزرگ به نوعی است که با وارد آمدن خلل در ثبات جریانات درآمدی این شرکت‌ها، بعضاً شاهد افزایش ریسک اعتباری کسب و کارها می‌شویم تا جایی که اخیراً برخی از مؤسسات رتبه‌بندی اعتباری مطرح دنیا تاثیر تأخیر در بازپرداخت اقساط برخی از وام‌ها را که رخ داده بر رتبه اعتباری موضوع رتبه‌بندی کاهش داده‌اند.

محسنی عنوان کرد: شروع این بحران در چین به تنهایی باعث شد تا آثار آن را در روند نزولی بازارها از جمله کامودیتی‌ها شاهد باشیم. از سوی دیگر عدم توافق عربستان و روسیه در اجلاس اوپک پلاس و در نتیجه آن کاهش قیمت نفت خام ابتدا تا ۳۰ دلار که برخی پیش‌بینی‌ها تا پایین‌تر و حتی کمتر از ۲۰ دلار را برای 6 ماه آینده دور از ذهن ندانسته‌اند همه و همه نشان از رخداد یک بحران مالی جدید در اقتصاد جهانی در ماه‌ های آینده دارد. اخیراً نیز شاهد تخصیص بودجه‌ سنگین سه تریلیون دلاری برای اقتصاد آمریکا جهت رهایی از شیوع کرونا بوده‌ایم که تأییدی بر آثار اقتصادی آن است.

وی با اشاره به اینکه در ایران هم با تعطیلی کسب و کارها در آستانه سال نو، شاهد آثار زودرس آن برای کسب و کارهای کوچک و خانوارهای کم‌بضاعت بوده‌ایم، توضیح داد: آثار دیگر اقتصادی این بیماری برای اقتصاد ایران نیازمند ارزیابی‌های بیش‌تری است که اجتناب‌ناپذیر بوده و لازم است راهکارهای لازم در این خصوص در نظر گرفته شود.

به گفته محسنی، عبور از شرایط کنونی و دستیابی به جهش اقتصادی نیازمند نوعی همدلی در میان آحاد جامعه و سیاست‌گذاران و استفاده از ظرفیت‌ های داخلی و دانش نسل جوان، ابزارسازی و نهادسازی‌ها در این زمینه است. توجه به کسب وکارهای کوچک و مبتنی بر اینترنت، پلتفرم‌های تأمین مالی و حمایت از نسل جوان در قالب ایده‌ها و کسب وکارهای نوین ‌می‌تواند تا حد زیادی موجب بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها در ایجاد کسب و کارهای جدید شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ