کد خبر: ۱۴۸۱۱۵
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۱/۱۸

مدعی شاخص ۸ میلیونی اطلاعی از بورس و اقتصاد ندارد / درخواست برخورد
یک رسانه در واکنش به برنامه تلویزیونی :

مدعی شاخص ۸ میلیونی اطلاعی از بورس و اقتصاد ندارد / درخواست برخورد

یک رسانه در واکنش به برنامه تلویزیونی اعلام کرد: مدعی شاخص ۸ میلیونی ، کمترین اطلاعات از بورس ، بازار سهام و اقتصاد را ندارد و سازمان بورس باید با این موارد برخورد کند .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس در پی پخش شب گذشته برنامه تلویزیونی پایش از شبکه اول سیما ، دنیای بورس اعلام کرد: در وضعیت رکودی عمده بازارهای داخل طبیعی است که همه به دنبال این باشند خودی در بورس نشان دهند. موج تبلیغات بورس به تمامی رسانه‌ها رسیده است. حالا که بورس به نقل مجالس تبدیل شده طبیعتا رسانه ملی نیز طبق معمول برای جبران عقب‌ماندگی اجرای برنامه‌هایی در این خصوص را در دستور کار قرار می‌دهد. اما در کمال افسوس سطح نازل این برنامه می‌تواند آسیب‌های مخربی را به دنبال داشته باشد.

در برخی از این برنامه‌ها که عنوان اقتصادی گرفته‌اند تلاش برای بحث درباره بورس مشاهده می‌شود اما نوع تحلیل از سوی میزبان یا مهمانان حضوری و غیرحضوری حتی در حد معامله‌گران مبتدی بازار سرمایه نیز نیست. اعداد نجومی و تخیلی که بعضا از بورس مطرح می‌شود بدون هیچ پشتوانه تنها از اعتبار سیما می‌کاهد و این موضوع باید مورد توجه خاص سازمان بورس و مدیران این سازمان به عنوان بخشی از بدنه دولت قرار گیرد.

در حالی‌ که کانال‌های تلگرامی از سوی مقام ناظر مورد بررسی قرار می‌گیرد که مبادا شخصی شناس یا ناشناس به داغ کردن سهم بپردازد یک تریبون مانند صدا و سیما در اختیار عده‌ای قرار می‌گیرد تا بساط داغ کردن سهام‌ آنها بیش از همیشه رونق یابد.

باید توجه داشت بسیاری از معامله‌گران ، تازه‌وارد بوده و سواد کافی برای تشخیص خطا از ثواب را ندارند. گرچه چنین اقداماتی از سوی یک برنامه اقتصادی به شدت اعتبار این برنامه را نزد اهل فن زیر سوال می‌برد و طبیعتا نباید انتظار داشت تحلیلگران معتبر بازار در چنین برنامه‌هایی شرکت کنند اما این موضوع می‌تواند دستاویزی برای داغ کردن سهام از سوی برخی از مهمانان همین برنامه‌ها شود.

این برنامه بیشتر می‌تواند به ضعف هر چه بیشتر سواد اقتصادی و بورسی جامعه منجر شود. اگر شخصی به شاخص 8 میلیونی اشاره می‌کند و از این اظهار نظر نیز خوشنود است باید گفت کمترین اطلاعاتی از بورس و بازار سهام و اقتصاد ندارد. حتی فکر به چنین اعدادی برای شاخص بورس لرزه بر تن تحلیلگران اقتصادی می‌اندازد. اما افسوس که وضعیت یک سال اخیر برخی را به چنان توهمی از تحلیل و تحلیلگری واداشته که بعید نیست نقاشی‌های نموداری را به هر قیمتی به عموم قالب می‌کنند.

اگر بنا است برخوردهای قانونی با سفته‌بازان بورسی به کار گرفته شود بهتر است این عدالت در همه جا برقرار باشد. در وضعیت کنونی آن‌چه مانند شب گذشته از صدا و سیما منتشر می‌شود آسیب سنگین به سواد اقتصادی عمومی از بورس وارد می‌کند. نیاز به تاکید دوباره نیست که آتش چنین اتفاقاتی در نهایت دامن بورس و اقتصاد و احتمالا در رده نخست سازمان بورس را خواهد گرفت.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» مهدی | ساعت ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۱/۱۸
0
0
پاسخ
این خانوم کانال بورسی داره

اگر شخصی به شاخص 8 میلیونی اشاره می‌کند و از این اظهار نظر نیز خوشنود است باید گفت کمترین اطلاعاتی از بورس و بازار سهام و اقتصاد ندارد


مسلم این جمله اشتباهه

شاخص یک میلیونی صدرصد در دسترس نیست ؟!
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ