کد خبر: ۱۴۸۱۱۷
۱۳:۰ - ۱۳۹۹/۱/۱۸

مذاکرات بورس کالا با بورس های خارجی برای بین المللی شدن
مشاور رییس سازمان بورس خبر داد :

مذاکرات بورس کالا با بورس های خارجی برای بین المللی شدن

مشاور رییس سازمان بورس در امور بین الملل با اشاره به گسترش حوزه فعالیت بورس کالا در بازار داخلی گفت: تعامل و مذاکرات این بورس با بورس دیگر کشورها منجر به فراملی و بین المللی شدن می شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بهادر بیژنی در خصوص نقش بورس کالا در اقتصاد به ایرنا گفت: بورس کالا از ابتدای راه اندازی تاکنون نقش بسیار اساسی در اقتصاد ایفا کرده به طوری که از لحاظ کشف واقعی قیمت کالاها و شفافیت معاملات شاهد تحولات اساسی در صنایع بوده ایم. ارزیابی آمار کل معاملات انجام شده در بازار سرمایه نشان می دهد بورس کالا درصد بالایی از ارزش معاملات را به خود اختصاص داده است. این موضوع حکایت از رشد روزافزون بورس کالا و اهمیت دادن به آن از سوی مسئولان و فعالان صنایع و بازار است.

وی افزود: واقعی شدن قیمت محصولات در صنعت فولاد و پتروشیمی بطور مستقیم در توسعه این صنایع و انتقال سود به تولید مرتبط بوده است.قیمت یک محصول نهایی بطور مستقیم مرتبط با یک زنجیره تولید متشکل از مواد اولیه ای است که به یکدیگر متصل هستند بنابراین زمانی که شاهد شفافیت بازار مواد اولیه این محصولات در بورس کالا باشیم، قیمت محصول نهایی هم شفاف خواهد شد. با توجه به وسعت و فراگیری مواد اولیه و واسطه ای در صنایع فلزی، معدنی، پتروشیمی، نفتی و کشاورزی در سایر صنایع و بازارها، عرضه این محصولات در بورس کالا و شفافیت حاصل شده در سایر بخش ها و کلیات اقتصاد پررنگ بوده است.

امکان حضور خارجی ها در بورس کالا

این مقام مسئول ادامه داد: بورس کالا طی چند سال گذشته تحولات بسیار مهمی داشته و به نظر می رسد با توجه به ظرفیت های موجود، شاهد افزایش نقش بورس کالا در اقتصاد باشیم. این بورس علاوه بر گسترش حوزه فعالیت در بازار داخلی، اقداماتی را در جهت توسعه فعالیت ها در سطوح بین المللی در دستور کار قرار داده است. محصولات قابل توجهی در بورس کالا عرضه می شود که مصرف کنندگان خارجی به عنوان مشتریان اصلی این کالا در حال استفاده از آنها هستند و در برخی از مواقع این خریداران خارجی از طریق طرف های ایرانی اقدام به خرید محصولات مورد نیاز می کنند.

بیژنی عنوان کرد: در صورتی که زمینه تعامل و همکاری معاملاتی بورس کالا با بورس دیگر کشورها فراهم شود، می توان چندین محصول ایرانی را بطور مستقیم و با شفافیت قیمتی به کشورهای خارجی عرضه کرد تا نقش بورس کالا به یک نقش فراملی و بین المللی تبدیل شود. در حوزه بین المللی، بورس کالا از چند سال پیش مذاکرات متعددی را با بازارهای هدف انجام داده که برخی از آن با امضا موافقتنامه و تعریف پروژه با دیگر کشورها همراه بوده است و اکنون هم مذاکراتی در حال انجام است تا نقش بورس کالا فراملی شود.

اهمیت بورس کالا برای اقتصاد

وی با تاکید بر اینکه در تمام سطوح مدیریتی اعتقاد به کشف قیمت به شیوه درست، شفافیت معاملات و حذف زمینه سوء استفاده ها وجود دارد، توضیح داد: این اعتقاد از جمله مواردی است که ارزش بورس کالا را در اقتصاد ملی بالا می برد و روز به روز بر نقش های این بازار به منظور کمک به تعادل اقتصادی و رونق تولید افزوده می شود. بورس کالا در حوزه کشاورزی اقدام قابل توجهی انجام داده و تعداد بسیار زیادی از کشاورزان را تحت پوشش قرار داده به طوری که عرضه چند محصول کشاورزی از سوی دولت به بورس کالا واگذار می شود و به تازگی نیز شاهد رونق معاملات زعفران، زیره و پسته به عنوان محصولات ارزشمند ایرانی هستیم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ