کد خبر: ۱۴۸۱۲۲
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۱/۱۸

محدودیت های تازه و دائمی برای سفارش دهندگان نامتعارف / اجرا از دو هفته دیگر
مدیر نظارت بازار و بازرسی فرابورس خبر داد:

محدودیت های تازه و دائمی برای سفارش دهندگان نامتعارف / اجرا از دو هفته دیگر

مدیر نظارت بازار و بازرسی فرابورس از اعمال محدودیت های تازه و دائمی خبر داد که از دو هفته دیگر برای سفارش دهندگان نامتعارف اعمال خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سروش خواجه حق‌وردی با اعلام نوع خاصی از سفارش‌گذاری برای مقاصد غیرمعاملاتی مانند مخفی کردن مظنه‌های قابل مشاهده توسط کاربران برخط یا اقدامات هماهنگ کدگذاری شده اعلام کرد: فرابورس برای جلوگیری از این اقدام همواره تلاش کرده و تصمیمات جدید‌تری گرفته است.

با شناسایی سیستمی سفارش‌های نامتعارف ارسالی ، می‌توان به صورت قانونی، دسترسی کدهای معاملاتی ارسال کننده این نوع سفارش ها را به بازارهای فرابورس ایران محدود کرد.

در نخستین مرحله مقابله سیستمی با این پدیده و از 21 دی‌ تا 20 اسفند با مشاهده سفارش‌‌گذاری‌های نامتعارف در ایستگاه‌های معاملاتی نامک یا آنلاین‌های گروهی از کارگزاری خواسته شد با ارائه تذکر به معامله‌گر این روند را متوقف کند. در صورتی که ارسال‌کننده این نوع سفارش، مشتری برخط بود دسترسی مشتری به سفارش‌گذاری و انجام معامله در بازارهای فرابورس تا زمان اخذ تعهد مکتوب از وی محدود می‌شد.

شروع مرحله دوم مقابله از 21 اسفند

پس از مدتی مشاهده شد برخی افراد سفارش‌گذاری به صورت نامتعارف را تکرار می‌کنند. در مرحله دوم از 21 اسفند ، تدابیر شدیدتری اتخاذ شد که طی آن بار اول با گرفتن تعهد توسط کارگزاری محدودیت کد معاملاتی رفع شده اما در صورت تکرار، دسترسی کد معاملاتی به بازارهای فرابورس محدود می‌شود و تا اطلاع ثانوی رفع محدودیت امکان پذیر نخواهد بود.

مشتریان برخط در حال حاضر صرفا به مشاهده ۵ مظنه برتر دسترسی دارند و سفارش‌های نامتعارف وارد شده، دریافت اطلاعات توسط آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و از این طریق بر تصمیمات موثر است.

مرحله سوم محدودیت ها از اول اردیبهشت

این اقدام به دلایل فوق مغایر با شفافیت اطلاعاتی در نظر گرفته می‌شود و با توجه به سه ماه اخیر و اعلام نکات جدید ، زمان کافی به منظور هشیارسازی سرمایه‌گذاران ایجاد شده است.

بنابراین برای صیانت از حقوق فعالان در گام بعدی و سوم که از اول اردیبهشت آغاز می‌شود، دسترسی همه افرادی که اقدام به ورود این گونه سفارش‌ها در سامانه‌های معاملاتی کنند بدون لحاظ تکرار دفعات محدود خواهد شد و رفع محدودیت صرفا در صورت صلاحدید مدیریت نظارت بازار و بازرسی فرابورس خواهد بود.

نتیجه تلاش‌ها برای مقابله با ارسال سفارش‌‌های نامتعارف را مثبت بوده و با پیگیری‌هایی، حجم سفارش‌های نامتعارف در فرابورس ایران به شدت کاهش یافته است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» مهدی | ساعت ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۱/۱۸
27
0
پاسخ
منظور از سفارش های نامتعارف چیست؟
مگر سیستم معاملاتی کاربران را کارگزاری در اختیار آنان قرار نداده است؟ پس تمام شرایط تعریف کننده یک سفارش متعارف باید توسط این سیستم قابل کنترل باشد و بطور خودکار از ثبت سفارشی که نامتعارف نامیده میشود جلوگیری شود.
معامله گر برخط جز این ابزار چه جیز دیگری دارد؟ بنظر بنده اینجور محدودیت ها سلیقه ای است و به نفع بازار سرمایه نیست؟
» افسرده | ساعت ۱:۳ - ۱۳۹۹/۴/۶
سلام اقا منم همین مشکل دارم لطفا بهم پیام بدید damon20202020 ببینیم چیکار میشه کرد دچار مشکل مالی شدیم بخاطر این انسداد..
» علی | ساعت ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۱/۲۷
18
0
پاسخ
این قانون باید قبلش اطلاع رسانی خوب میشد و می اومد تو اکانت..
الان من بخاطر ارسال دوتا سفارش کم حجم متخلف شناخته شدم و حدود یک هفتس که اکانتم مسدود شده..
کارگزاری زنگ میزنم میگه دست فرابورسه، فرابورس زنگ میزنم میگه داریم بررسی میکنیم .
الان تو این شرایط کرونایی کشور یک هفتس پرتفوی من بسته شده نمیدونم چیکار کنم کسی جوابگو نیست!!
مگه منه سهامدار خرد چیکار کردم که بخاطر دوتا سفارش اونم قبل از تایم بازار مسدود شدم؟؟
خواهش میکنم ب مسئولین اطلاع بدید رسیدگی کنن..
دارم بد بخت میشم ...
» محمد | ساعت ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۲/۲۸
18
0
پاسخ
4تا سفارش 600 تومنی با فاصله قیمتی 20 تومن گذاشتم که ظرف 10 دقیقه معامله شده. یک ساعت بعد هم دو تا سفارش دیگه 50 تومن پایین تر گداشنم که بلافاصله انجام شده. کل مبلغ هم شده حدود 5 میلیون تومن. الان مسدودم کردن و میگن شما در بازار دستکاری کردی.
ارزش معاملات وقتی بالای چندمیلیارد هست چطور من با فقط 5 میلیون می تونم دستکاریش کنم؟
آقای فرابورس!!! شما هر محدودیتی داری یا میخای اعمال کنی رو باید بگی کارگزار به صورت سیستمی اعمال کنه.
» جلال | ساعت ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۳/۲۷
14
0
پاسخ
امروز برام پیام اومده حسابم بورسی مسدود شده. پیگیری کردم میگن تخلف سفارش گذاری داشتم. باور کنید اصلا من نمی دونستم چنین تخلفی وجود داره. الان تکلیف ما چیه؟ باید چکار کنیم؟ از دوستانی که این مشکل رو داشتن خواهش می کنم راهنمایی کنن.
» مهدی | ساعت ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۴/۳
6
0
پاسخ
منم همینطور اتفاقی برام رخ داد لطفا اگه کسی اینجوری شده یا تونسته مشکل رفع کنه به ایدی من تو تلگرام پیام بده damon20202020
» مهدی | ساعت ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۴/۴
5
1
پاسخ
سلام منم مسدود شدم و پیگیری هام به جایی نرسیده واقعا نمیدونستم و الان سرمایه اندکم جلو چشام دار آب میشه اگه کسی این مشکل داره یا تونسته رفع کنه به ایدی تلگرامم پیام بده damon20202020
» رضا | ساعت ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۵/۱۱
1
0
پاسخ
من یه سهم دارم به مقدار اندک.وقتی مسخوام بفرشوم این پیغام رو میده:
با توجه به تذکر دریافت شده از نظارت بازار فرابورس، امکان ارسال سفارش در این بازار برای شما امکانپذیر نمی‌باشد.
کلا نمیدونم مشکل چیه. به کارگزاری هم که میگم، بهم میگن ما نمیدونیم مشکل چیه. این خبر هم فک نمیکنم ربطی به مشکل من داشته باشه. مسئله اینه که جایی برا پیگیری هم نیست. ای داد هیچی تو این مملکت درست نیست
» محسن | ساعت ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۶/۲
1
0
پاسخ
شکایت خودتون رو در سامانه اداره رسیدگی به شکایات بورس ثبت کنید.
برای من که بار اولم بود با دریافت تعهد کدم رو فعال کردند
موفق باشید
» مجتبی عمویی | ساعت ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۸/۲۵
0
0
پاسخ
با سلام، برای بنده محدودیت کاربری و خرید سهام ایجاد شده بعلت تخلف،
متاسفانه اطلاع رسانی نشده بود وبنده هم بی اطلاع بودم،
لطفا در خصوص رفع محدودیت رسیدگی بفرمایید
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ