کد خبر: ۱۴۸۱۳۸
۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۱/۱۹

پیش بینی بهار بورس با بررسی چهار عامل / سود زیاد در انتظار سرمایه گذاران
کارشناس بازارسرمایه به بورس پرس اعلام کرد:

پیش بینی بهار بورس با بررسی چهار عامل / سود زیاد در انتظار سرمایه گذاران

کارشناس بازار سرمایه با بررسی چهار عامل مهم در برآورد روند آتی بازار سهام ، پیش بینی کرد بهار ۹۹ با انتفاع زیادی برای سهامداران همراه باشد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حمید خیل نژاد کارشناس بازار سرمایه و دکتری مدیریت درباره وضعیت احتمالی بازار سرمایه در سه ماه اول سال جدید به بورس پرس اعلام کرد : در سال گذشته بازار سهام (بورس و فرابورس) با کسب بازدهی حدود 1.9 برابری (طبق جدول زیر) و بازدهی بیش از 4 برابری شاخص کل هم وزن بورس، پربازده ترین بازار ایران بود.

اگر نگاه کلان تری داشته باشیم و به شاخص هایی همانند ارزش معاملات خرد بازار، تعداد کدهای معاملاتی جدید، مشارکت خریداران خرد در خرید سهام عرضه اولیه و حتی تاکیدات مکرر مقامات رسمی بر تائید سرمایه گذاری در بازار سهام توجه کنیم، می توان گفت پر خبرترین بازار کشور نیز بود. با این حال و تجمیع اخبار خوشایند در بازار سرمایه، برآورد رفتار سرمایه گذاران و روند آتی آن را می توان از نظر عوامل موثر بر آن از چند جنبه کلی بررسی کرد.

چهار عامل مهم در برآورد روند آتی بازار سهام

عوامل مختلفی در برآورد روند قیمتی بازار سهام موثر هستند که جهت سهولت موضوع ، تنها به چهار عامل تبعات ویروس کرونا، نرخ تسعیر ارز، حجم نقدینگی در کشور و بازارهای موازی پرداخته می شود.

تبعات سنگین تلاطم اقتصادی کرونا

ویروس کرونا همانند پدیده قوی سیاه (BLACK SWAN-رخدادهای نادر و غیرقابل پیش بینی با تاثیرگذاری شدید ) از دو ماه گذشته تاکنون مهمترین عامل تاثیرگذار بر تمامی بازارها از جمله بازارهای مالی در سطح جهانی بدون شک خسارت های سنگینی بر تولید، زنجیره تامین مواد، توزیع و فروش شرکت ها از صنایع فولاد و آهن گرفته تا نفت و شرکت های هواپیمایی داشته و عرضه و تقاضای شکل یافته در بازارها را دگرگون کرده است.

در عین حال برخی صنایع مانند غذا، داروسازی، رایانه و ارتباطی به دلیل ترس از کرونا و اجبار به قرنطینه و در نتیجه استفاده بیشتر از کالاها و خدمات آنها در نگاه اول منتفع شده اند.

با فرض کنترل بیماری طی چند هفته آتی در اروپای غربی و امریکای شمالی، همانگونه که در چین نشانه های مثبتی از کنترل ویروس کرونا گزارش می شود ، می توان تبعات سنگین تلاطم اقتصادی را در آینده دقیق تر برآورد کرد.

صنایع کالا محور از مهمترین صنایع بورس تهران هستند که روند قیمتی آنها به شدت متاثر از روند نرخ های جهانی است. ریزش قیمتی شدید نفت ( که احتمال بازگشت به سطوح بالای 35-40 دلار در سال 2020 را به دلیل کاهش 15-20 میلیونی تقاضا بعید می کند) همزمان با رشد قیمت طلای جهانی تا سطوح 1600 دلار در هر انس، نشان دهنده نگرانی بالای سرمایه گذاران است .

طبق تحلیل بسیاری از کارشناسان ، روند اقتصاد جهانی تا قبل از شش ماه دوم سال میلادی به حالت عادی بر نخواهد گشت. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت سال ۲۰۲۰ دوره‌ای خاص و بلاشک دشوار برای بازارهای جهانی باشد که یازده سال است به روند صعودی ادامه داده‌اند. وضعیتی که البته برای بازار کالاها و مواد خام نیز واجد پیام‌های مثبتی از منظر ترسیم چشم‌انداز قیمتی در کوتاه‌مدت نیست. در نتیجه این علامتی است از اینکه کدام صنایع در بهار 1399 احتمال رشد بالا نداشته باشند.

غالب کارشناسان اذعان دارند قیمت ارز نقش راهبر را در اقتصاد ایران بازی می کند و سایر قیمت ها به میزان قابل توجهی از تغییرات قیمت ارز تبعیت می کنند. همچنین نرخ تسعیر ارز بعنوان یکی از محرک های بازار سرمایه از برآورد رفتار دول ایران و امریکا، حجم فروش نفت و تخفیف احتمالی در تحریم ها است .

در این بخش نیز با توجه به استقرار مجلس جدید غالباً اصولگرا از خرداد 99 (که موافق برخوردهای جدی تر با سیاست های امریکا و در نتیجه افزایش احتمال تنش است)، نزدیکی به آبان 99 و انتخابات آمریکا که مانع از پذیرش ریسک مذاکره توسط امریکا می شود ، افت غیرمنتظره قیمت نفت جهانی که ورودی های ارزی را کاهش می دهد و اعلام اینکه آمریکا تقریبا هیچگونه تخفیفی به ایران در مورد تحریم ها نخواهد داد؛ احتمال افت قیمت دلار از دامنه 15 هزار تومان را کرده است.

علاوه بر این با توجه به قرار گرفتن ایران از بهمن سال گذشته در فهرست سیاه کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) ، دریافتی حاصل از صادرات نفت و صادرات غیرنفتی مشکل تر شده و برآورد می شود این تغییر وضعیت ایران در FATF نیز موجب کاهش در حجم کلی تجارت خارجی هم در بخش صادرات هم در بخش واردات شود. هرچند این عامل می تواند محرک فعالیت های معطوف به تولید جایگزین واردات در داخل باشد که نیازمند زمان است.

وضعیت بازارهای رقیب

در حوزه بازارهای موازی، بازار مسکن علاوه بر اینکه سیالیت بازار سهام را ندارد در جذب دارایی های خرد آحاد جامعه نیز ناتوان است. از طرف دیگر رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه رشد قیمت مسکن در سال ۹۹ کمتر از نرخ تورم خواهد بود، توانایی این بازار جهت جذب سرمایه گذاران جهت کسب بازدهی را با تریدد مواجه ساخته است.

در حوزه طلا و سکه، نسبت R/R – ریسک به بازده- با توجه به قیمت های کنونی بیش از شش میلیون تومان برای بسیاری از سرمایه گذاران جذاب نیست. در حوزه ارز نیز محدودیت های این بازار جهت خرید و نیز تلاش بانک مرکزی جهت کنترل این بازار ، باعث عدم ورود جدی سفته بازان به این بازار شده است.

در بخش سیاست های پولی، نقدینگی به عنوان مهمترین عامل نرخ تورم شناخته می شود و طبق داده های بانک مرکزی ، کل نقدینگی از آذر سال 97 تا آذر سال پیش معادل 2. 28 درصد افزایش یافته است. یعنی حدوداً از یک میلیون و نهـصد هزار میلیارد تومان به دو میلیون و سیصد هزار میلیارد تومان رسیده است.

به بیان ساده تر حدوداً معادل چهارصد هزار میلیارد تومان در یکسال افزایش داشته است که برابر با حدوداً روزانه 1،150 میلیارد تومان است . حجم نقدینگی در اقتصاد تقریباً برابر با کل ارزش روز بازار سهام شرکت های بورسی و فرابورسی است.

اثر تورم در ورود نقدینگی به بورس

از طرف دیگر طبق گزارش مرکز آمار ، تورم سالانه در اسفند به 8. 34 درصد رسید که با توجه به نرخ رشد حدود صفر درصدی (در حالت خوشبینانه و کم توجهی به سقوط قیمت نفت و آثار منفی ویروس کرونا) و رکود تورمی سال جدید، شکافی در حدود 35 درصد را در سال جاری تجربه خواهد کرد. این امر منجر به تبدیل نقدینگی به انواع دارایی ها توسط مردم و شرکت ها خواهد شد که ورود به بازار سهام یکی از مهمترین آنها است.

شاهد این ادعا گزارش هایی است که فعالیت سرمایه گذاران حقیقی در بازار را حدود 70 درصد حجم معاملات روزانه اعلام کرده است. جای توجه است که در چنین روندی، مدیران و سرمایه گذاران حقوقی نیز در فروش رفتار محافظه کارانه تری خواهند داشت. زیرا در اقتصاد تورمی، صرف نگاهداشت دارایی منجر به افزایش قیمت اسمی آن می شود و در نتیجه حقوقی های بازار نیز عجله خاصی برای فروش نداشته و نخواهند داشت که نزخ شناوری کمتر از 20 درصد دلیلی بر این امر است.

رشد حدود پنج برابری صندوق های سرمایه گذاری در سهام در سال گذشته و تزریق حدود 22 هزار میلیارد تومان از طرف فعالان حقیقی جدید به بازار سهام دیگر شاهد این مدعا بوده و بدیهی است جریان پول همراه به دنبال یافتن بهترین فرصت های بازدهی و کسب سود است که در سال پیش و در قیاس با بازارهای موازی، بازار سهام گزینه مطلوب هم نظام و هم سرمایه گذاران حقیقی بود. از طرف دیگر حذف EPS و تحلیل هایی که قبلاً مبتنی بر درآمد نقدی سهام یا سود سهام شرکتها بوده ، تاثیر کمتری بر بازار داشته و روند تجدید ارزیابی دارایی ها رونق دهنده بازار شده است. 

با توجه به جمیع مطالب فوق، اگر تبعات ویروس کرونا از برآوردهای فعلی بیشتر نشود با توجه به نقدینگی عظیم موجود در اقتصاد، انتظارات تورمی فعلی، ضعف بازارهای موازی، تمایل دولت و بانک مرکزی به رشد بازار سهام و جریان شکل گرفته مبنی بر فرهنگ سازی سرمایه گذاری در سهام، برآورد می شود بهار 99 با انتفاع زیادی برای سهامداران بازار سرمایه همراه باشد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ