کد خبر: ۱۴۸۹۴
۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۶/۴

رشد 22 درصدی نقدینگی و کاهش 2.5 هزار میلیارد تومانی بدهی بانک ها
معاون اقتصادی بانک مرکزی :

رشد 22 درصدی نقدینگی و کاهش 2.5 هزار میلیارد تومانی بدهی بانک ها

معاون اقتصادی بانک مرکزی از کاهش بدهی 2.5 هزار میلیارد تومانی بانک ها خبر داد و گفت: طی دوره 12 ماهه منتهی به پایان تیر،حجم نقدینگی کل کشور با 22.7 درصد رشد به 832 هزار و 380 میلیارد تومان رسید.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: رشد نقدینگی در 12 ماه منتهی به تیرماه سال جاری با 22.7 درصد افزایش به 832 هزار و 380 میلیارد تومان رسیده است. پایه پولی هم به 132 هزار و 900 میلیارد تومان رسید‌ که نسبت به اسفند سال قبل 1.3 درصد رشد نشان می دهد.

وی ادامه داد: در 4 ماهه اول امسال خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی 7700 میلیارد تومان افزایش و مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی 5560 میلیارد تومان رشد داشته است. بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی 2500 میلیارد تومان‌ و سایر اقلام هم 9100 میلیارد تومان کاهش داشته است. ضریب فزاینده پولی هم 5 درصد رشد داشته است.

به گفته وی رشد خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی، ناشی از  تغییر نرخ ارز بوده‌ و اثر پولی نبود.

این معاون بانک مرکزی ضریب فزاینده پولی در پایان تیرماه را 6.26 درصد و رشد نقدینگی 4 ماه اول امسال 6.4 درصد اعلام کرد و با اشاره به کاهش نرخ تورم از 40.4 درصد در مهر ماه سال 92 به 15.6 درصد تیر ماه امسال، گفت: مهار تورم یکی از دستاورهای بانک مرکزی در دو سال اخیر بود و نرخ تورم مرداد ماه امسال هم به‌زودی اعلام خواهد شد.
 
قربانی مهار نقدینگی و سالم‌سازی ترکیب نقدینگی را از دیگر دستاوردهای بانک مرکزی عنوان کرد و افزود: از 290 هزار میلیارد تومانی که از نیمه اول دوم سال 92 تا پایان سال گذشته به حجم کل نقدینگی افزوده شده، 81 هزار میلیارد تومان آن ناشی از افزایش سطح چتر آماری بانک مرکزی و اضافه شدن 6 بانک و 4 موسسسه به فهرست بانک‌ها و موسسات دارای مجوز از بانک مرکزی بود.بنابراین این 81 هزار میلیارد تومان اثر تورمی ندارد و صرفا رشد سطح پوشش آماری بانک مرکزی را نشان می دهد.
 
وی با اشاره به رشد مثبت اقتصادی در 4 فصل سال گذشته، تصریح کرد: در مجموع رشد اقتصادی در سال گذشته به 3 درصد رسید و بانک مرکزی گزارش رشد اقتصادی سه ماهه اول امسال را تا پایان شهریور ماه تنظیم و اعلام خواهد کرد. ثبات بازار ارز یکی دیگر از دستاوردهای بانک مرکزی در دو سال اخیر است بطوریکه متوسط نرخ دلار در بازار آزاد در 5 ماهه اول امسال 332.4 تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4.1 درصد افزایش داشته است.
 
انتهای پیام

برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ