کد خبر: ۱۴۹۱۷
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۶/۴

رویدادی تازه در بورس انرژی: فروش نخستین محموله نفت کوره در رینگ بین الملل
امروز رخ داد:

رویدادی تازه در بورس انرژی: فروش نخستین محموله نفت کوره در رینگ بین الملل

در رویدادی تازه و برای نخستین بار در رینگ بین الملل بورس انرژی ۳۵ هزار تن نفت کوره به ارزش ۲۶.۶ میلیارد تومان به فروش رفت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در جریان معاملات امروز بورس انرژی ، رویدادی تازه رخ داد و طی آن برای نخستین بار 35 هزار تن نفت کوره 380 شرکت ملی نفت ایران در قالب قرارداد کشف پریمیوم در رینگ بین الملل بورس انرژی ایران عرضه و به فروش رسید.

در این رابطه بابک باقری رییس اداره نظارت بر بازار بورس انرژی گفت: کل محموله نفت کوره عرضه شده در رینگ بین الملل بورس انرژی به ارزش 26.6 میلیارد تومان معامله شد.

وی درباره چگونگی عرضه این محصول استراتژیک در بورس انرژی گفت: در ابتدا زمینه عرضه اوراق سلف موازی استاندارد نفت کوره در سه مرحله فراهم شد که هر سه مرحله با استقبال خوب سهامداران حقیقی و حقوقی به صورت موفقیت آمیز انجام گرفت و امروز عرضه فیزیکی نفت کوره پس از ماه ها تلاش مشترک بورس انرژی ایران و شرکت ملی نفت ایران در تهیه مدل عملیاتی عرضه و همچنین تصویب مقررات مربوطه در سازمان بورس امکان پذیر شد.

این مقام مسئول درباره شیوه تعیین قیمت پایه هم توضیح داد: نفت کوره با قیمت پایه 20- دلار بر هر تن نسبت به قیمت مبنا (متوسط آخرین 3 مظنّه­  قیمتی (Quotation) موجود و متوالی پیش از تاریخ بارنامه منتشره برای فرآوردهHSFO 180 CST تحت عنوان بندی FOB Persian Gulf (So called Arab Gulf) در نشریه European Marketscan موسسه قیمت گذاری Platts) تعیین و عرضه شد.

باقری ادامه داد: خریداران قبل از انجام معامله بر اساس شرایط مندرج در اطلاعیه عرضه با واریز 10 درصد ارزش تقریبی معامله به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی سفارش­ های خرید خود را وارد سامانه معاملات کردند.

نفت کوره یا مازوت یکی از هیدروکربن‌های نفتی است که در مراحل تصفیه نفت خام پس از اتر و بنزین و نفت چراغ بدست می‌آید و چون سیاه رنگ است به نام نفت سیاه نیز خوانده می‌شود. این ماده ارزان‌ترین ماده سوختنی برای کوره حمام‌ها، تنور نانوایی‌ها، موتورهای دیزل، قیر و ایزگام سازها و برخی نیروگاه‌ها است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ