کد خبر: ۱۴۹۲۳۴
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۱/۲۲

۶ ایراد از تغییرات بی سابقه در معاملات سهام و هشدار به تبعات منفی
کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد:

۶ ایراد از تغییرات بی سابقه در معاملات سهام و هشدار به تبعات منفی

کارشناس بازار سرمایه با انتقاد شدید از تغییرات جدید معاملات سهام بورسی و فرابورسی و تبعات منفی آن ، ۶ ایراد و اشکال را مطرح کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، دکترای مدیریت مالی و استاد دانشگاه علامه طباطبایی در واکنش به مصوبه جدید سازمان بورس و اعمال تغییرات جدید و مهمی در معاملات سهام بورسی و فرابورسی که از دوشنبه اجرا می شود در کانال تلگرامی چند خط از محسن عباسی اعلام کرد: قوانین، همیشه تجارت را شکل می دهند و به ندرت تغییرات از پیش تعیین نشده دارند.

در بازاهای سرمایه گذاریِ ایران (به جز بورس در یکسال اخیر) عمده قوانین به ندرت تغییر کرده اند و با اگر تغییری رخ داده با توجه به جلسات کارشناسی و اعلام قبلی بود. به بازار مسکن نگاه کنید در طول ۲۰ سال گذشته قوانین معاملاتی آن تغییرات کمی داشته، بازار پول نیز تعییرات عمده ای درقوانین نداشته و گه گاه نرخ سود تغییراتی داشته که جزو الزامات مدیریت بازار است.

یا قوانین پولشویی تصویب و اجرا شده که به بهبود  و ثبات بازار پول کمک کرده است. از سوی دیگر هرگز شاهد این موضوع نبوده ایم که برای افتتاح حساب بانکی باید یک ماه صبر کرد! یا برای خرید مسکن باید منتظر اعلام ناظر بازار مسکن ماند.

دنیای سرمایه گذاری به سمت شفافیت اطلاعاتی و سرعت  معاملات و دسترسی همگان به داده های یکسان حرکت کرده و همواره سعی بر آن بوده از وضع قوانین دست و پاگیر جلوگیری شود. در دانمارک می توان در نصف روز شرکت ثبت کرد! اما در ایران یک ماه طول می کشد تا بتوان با کدی سهامداری  خرید کرد!

قوانین جدید و عجیب! حجم مبنا و قوانین ۲۰ درصد و ۵۰ درصد و ... چیزی جز خلاف جهت دنیا حرکت کردن نیست. این قوانین من درآوردی است و حرکتی بر خلاف قول های قبلی مبنی بر برداشتن حجم مبنا !

مهمترین ایرادات دستورالعمل جدید:

۱. اینکه این دستورالعمل باز هم در پایان هفته منتشر شده و به سرعت اجرا خواهد شد ناقض روح اعتماد در بازار سرمایه است!

۲. اصولا نوسان قیمت همیشه متاثر از عوامل بنیادین نیست. ممکن است انتظاراتی از آینده صنعت و یا سهم و یا حتی بازارها در سرمایه گذاران شکل گرفته و سرمایه گذاران را به سمت بازار سوق داده باشد. ممکن است بازار در حال افزایش نسبت P/E باشد. این موضوع چه ارتباطی با مدیر عامل شرکت تولیدکننده بیسکوییت (برای مثال) دارد که باید بیاید و بعد از ۲۰ درصد رشد قیمت سهم که مثلا به علت برخورد با حمایت فیبوی ۵۰ درصد واکنش داده در کدال توضیح دهد و اگر این کار را نکند حجم مبنا چند برابر می شود؟

۳. مگر از حجم مبنا  به عنوان یک عنصر مطلوب دفاع نمی کنید . پس چرا شرکت را تهدید می کنید که حجم مبنا را چند برابر می کنیم؟ پس به اثرات منفی حجم مبنا آشنایی دارید که به عنوان یک اثر تنبیهی از آن استفاده می کنید!

۴. توقف نماد به مدت یک روز و چهار روز چه کمکی به بازار سرمایه می کند؟ توقف یک ساعته نماد چه کمکی کرد که حال مدت زمان آن را افزایش داده اید؟ چرا جریان گردش نقدینگی در بازار را کُند می کنید؟

۵. اینکه ناظر اگر دلایل را قانع کننده نداند اقدام به افزایش حجم مبنا می کند ، دقیقا دخالت در روند بازار و بدعتی خطرناک است و سلیقه افراد را در روند بازار دخیل می کند. این کار تالی فاسد دارد و در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد!

۶. این قوانین من درآوردی است (عبارت دیگری برای آن وجود ندارد) و دوامی نخواهد داشت. به فکر جلوگیری از بالا رفتن قیمت سهام هستید آیا به این موضوع فکر کرده اید که اگر بازار اصلاح کند چه صف های فروش پر حجمی تشکیل و منابع مردم در بازار قفل خواهد شد . بدتر اینکه مدیر عامل شرکت بیسکوییت سازی باید بیایید و توضیح بدهد چرا قیمت سهام ۲۰ درصد افت کرده و اگر ناظر قانع نشود و  ....

با همین قوانین فعلی و حتی بدون در نظر گرفتن قوانین جدید ۲۰ و ۵۰ درصد، اگر بازار اصلاح قیمتی داشته باشد، تمام سهام ریز و درشت بازار در صف فروش قفل خواهد شد و منابع میلیون ها سرمایه گذار بازیچه تفکرات پلیسی مدیران بورس خواهد شد.

به راستی چه کسی تمایل دارد سهمی را که مثلا قرار است ۲۰ درصد اصلاح کند را هر روز حجم مبنای سنگین را بخرد و هر روز ضرر کند و از صف فروش به اندازه حجم مبنا بخرد؟ حالا اگر مدیرعامل شرکت درست توضیح ندهد چرا سهام ۲۰ درصد کاهش داشته ؟ ممکن است سرمایه گذاران مجبور شوند چند برابر حجم مبنا از صف فروش بخرند!

مطمئن باشید اگر این قوانین اجرا شود و روزی بورس رو به اصلاح بگذارد ، صبح آن روز باید اولین روز فروپاشی بازارسرمایه را آغاز کنیم!

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ