کد خبر: ۱۴۹۲۵۹
۰:۰ - ۱۳۹۹/۱/۲۳

درخواست از وزیر برای لغو مصوبات جدید بورس/ نقش بازار در تورم ۲۰۰ درصدی
سهامداران در نامه ایی مطرح کردند :

درخواست از وزیر برای لغو مصوبات جدید بورس/ نقش بازار در تورم ۲۰۰ درصدی

عده ایی از سهامداران در نامه ایی به وزیر اقتصاد با اعلام نقش سال گذشته بورس در جلوگیری از تورم ۲۰۰ درصدی سال گذشته، خواهان لغو مصوبات جدید سازمان بورس شدند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، موج مخالفت فعالان بازار سرمایه با رویه جدید بخشی از معاملات سهام شرکت های بورسی و فرابورسی ( مربوط به افزایش توقف نمادها بعد از نوسان 20 و 50 درصدی ، نحوه شفاف سازی ناشران ، حجم مبنا و... ) از چهارشنبه شب در فضای مجازی شروع و همچنان داغ است.

در این میان بعد از مواضع 4 عضو شورای عالی بورس و اعلام موافقت وزیر اقتصاد با برگزاری جلسه امروز برای بررسی مصوبات اخیر سازمان بورس و همچنین استعفای شاپور محمدی ، عده ایی از سهامداران در نامه ایی به فرهاد دژپسند ضمن اعلام نقش سال گذشته بورس در جلوگیری از تورم 200 درصدی سال گذشته ، خواهان لغو این مصوبات و فراهم کردن زمینه قانونی فعالان خرد در تصمیم گیری های سازمان بورس شدند.

متن نامه :

همان‌طوری که در جریان هستید تغییرات ناگهانی مقررات حاکم بر بورس، سهامداران خرد این بازار را کلافه کرده و اندکی بی‌تدبیری کافی است تا این بازاری که تازه رونق گرفته با فرار سرمایه مواجه شود. بلاشک اگر نبود رونق بورس، تورم سال 98 در سطح کشور بیش از 200 درصد می‌شد و این بازار سرمایه بود که کشور را از یک ورشکستگی اقتصادی نجات داد.

حال عده‌ای از عزیزان حاضر در راس سازمان بورس، بدون در نظر گرفتن سیاست‌های کلان دولت و اوضاع بد اقتصادی جهان، آگاهانه یا ناآگاهانه درصدد فراری دادن نقدینگی از بورس هستند که اگر این اتفاق رقم بخورد، سیل نقدینگی  متواری از بورس، اقتصاد کشور را فلج خواهد کرد.

دستور حضرتعالی در لغو مصوبه محدودیت دامنه نوسان روزانه به 2 درصد، با استقبال گرم سهامداران مواجه گردید، لیکن متولیان سازمان بورس اصرار دارند با تصمیم لجوجانه دیگر این تصمیم خود را در لباسی دیگر عملیاتی کنند.

آخرین تصمیم سازمان بورس در تعلیق 5 روزه نماد شرکت‌هایی که 50 درصد رشد داشته‌اند در حقیقت همان رساندن میانگین رشد سهام حداکثر به 3 درصد است. چون اگر سهام شرکتی در 11 روز (با احتساب یک روز تعلیق در رشد 20 درصدی) 50 درصد رشد کند و 5 روز دیگر تعلیق شود، میانگین رشد آن به 3 درصد کاهش خواهد یافت.

البته این تصمیمات لجوجانه که با اسم حمایت از بازار سرمایه صورت می گیرد همیشه به صورت یک طرفه اعمال شده و در سقوط 20 درصدی و حتی 50 درصدی بازار، اثری از تعلیق نمادها ندیده‌ایم.

با عرض مراتب فوق،خواهشمند است ضمن صدور دستور ابطال مصوبه  اخیر، دستور فرمائید با اصلاح ساختار سازمان بورس، ترتیبی اتخاذ شود نمایندگان سهامداران خرد نیز در تنظیم مقررات بازار سرمایه دارای حق رای و نظر باشند تا تصمیمات متخذه از حداکثر عقلانیت و تدبیر برخوردار باشد.

متأسفانه در تصویب مقررات جدید ، نگاه کارشناسانه و عمیقی دیده نمی‌شود و تغییرات مکرر قوانین معمولا پس از یک رشد خوب در شاخص بورس به یک رویه معمول برای نهاد ناظر و متولی بازار سرمایه تبدیل شده و اغلب بر اساس نگرش سلیقه‌ای بر روند معاملات واتفاقات در بازار تعبیر می شود که باعث نگرانی فعالان بازار و در نهایت التهاب در بازار معمولا درابتدای شروع معاملات هفتگی می شود.

درهر حال با توجه به عدم تأثیر این گونه مقررات و ضوابط در کاهش هیجانات بورس درطول ماه های گذشته و پیش بینی بازدارنده بودن آن در درازمدت در تقویت جذب نقدینگی به بازارسرمایه انتظارمی رود نهاد متولی و دست‌اندرکاران بازار ضمن تعامل با سایر ارکان و جلب نظرکارشناسان و فعالان بازار و تکیه و تأکید بر خرد جمعی، مقررات را تغییر و ابلاغ کنند .

این موجب می شود تا در بلندمدت تغییرات انجام شده تأثیر منفی در بورس نداشته و در کوتاه مدت هیجانات و التهاب بازار کنترل شود و رونق بورس را در پی داشته باشد، در ضمن به شفافیت و کارایی بیشتر بازار کمک می کند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ