کد خبر: ۱۴۹۴۴۹
۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۱/۲۷

آیا قیمت عرضه اولیه امروز شستا مناسب و متعادل است ؟ + تحلیل بنیادی
یک شرکت کارگزاری با بررسی آخرین داده ها بررسی کرد:

آیا قیمت عرضه اولیه امروز شستا مناسب و متعادل است ؟ + تحلیل بنیادی

یک شرکت کارگزاری با بررسی آخرین داده ها و اطلاعات ، اقدام به ارایه تحلیلی بنیادی از هلدینگ چند رشته ایی شستا و قیمت عرضه اولیه امروز کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، طبق اعلام قبلی امروز دومین سهم جدید به عنوان عظیم ترین واگذاری تاریخ ایران وارد بازار می شود و طی آن 8 درصد از سهام سرمایه گذاری تامین اجتماعی شامل 6.7 میلیارد سهم با محدوده قیمت 850 تا 860 تومانی هر سهم و سهمیه 10 هزار سهمی هر فرد حقیقی و حقوقی در بازار دوم معاملات بورس عرضه اولیه می شود .

در این میان کارگزاری آبان با بررسی آخرین داده ها و اطلاعات ، اقدام به ارایه تحلیلی بنیادی از این شرکت و قیمت عرضه اولیه کرد:

معرفی

شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با سرمایه اولیه ۲۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۶۵ تاسیس و سرمایه ثبت شده آن پس از ۵ مرحله افزایش سرمایه در شهریور ماه ۱۳۹۸ معادل ۸۰ هزار میلیارد ریال شده است.

هدف اصلی شستا مدیریت کارآمد منابع مالی تخصیص یافته با رویکرد سودآوری و ارزش افزوده حداکثری در بازارهای سرمایه داخلی و خارجی از طریق فعالیت های تولیدی، خدماتی و بازرگانی است. امروز پس از ۳۴ سال فعالیت مستمر شستا به یکی از شرکت های بزرگ اقتصادی در سطح خاورمیانه تبدیل شده است.

سهامدار عمده شستا، سازمان تامین اجتماعی با مالکیت ۱۰۰ درصدی است. گروه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی متشکل از ۲۷۴ شرکت است (۱۸۷ شرکت مدیریتی و ۸۷ شرکت غیرمدیریتی) که در ۸ صنعت استراتژیک کشور از قبیل : نفت گاز و پتروشیمی، دارو، معدن، سیمان، فن آوری اطلاعات، حمل و نقل دریایی، مالی و دامپروری  فعال بوده و در صنایع کاشی و سرامیک، سلولزی،لاستیک و لوازم خانگی نیز به عنوان صنایع فرعی فعالیت میکند. از ۱۸۷ شرکت مدیریتی ۸۰ شرکت بورسی و ۱۰۷ شرکت غیربورسی و از ۸۷ شرکت غیرمدیریتی ۵۱ شرکت بورسی و ۳۶ شرکت غیربورسی هستند.

 وضعیت پرتفوی شرکت

مجموع بهای تمام شده پرتفوی شرکت اعم از بورسی و غیر بورسی براساس صورت مالی ۹ ماهه منتهی به اسفند ۹۸ و پس از عرضه اولیه شرکت سرمایه گذاری صبا تامین مبلغ  ۹۶ هزار میلیارد ریال است. وضعیت پرتفوی سرمایه گذاری شرکت به تفکیک بورسی و غیربورسی بر حسب بهای تمام شده با درنظر گرفتن عرضه اولیه صبا بصورت نموادر زیر است.

پرتفوی غیر بورسی

در حال حاضر بهای تمام شده سرمایه گذاری غیربورسی شرکت مجموعا 23هزار میلیارد ریال بوده که عمده آن مربوط به مدیریت صنایع نوین تامین با بهای تمام شده 10 هزار میلیارد، سنگ آهن مرکزی ایران با بهای تمام شده 6 هزار میلیارد و سرمایه گذاری سیمان تأمین با 1.8 میلیارد ریال است. نمودار زیر ترکیب پرتفوی غیر بورسی را بر حسب بهای تمام شده نمایش می دهد.

همانطور که از نمودار فوق مشخص است حدود 90 درصد بهای تمام شده پرتفوی غیر بورسی متعلق به چهار شرکت مدیریت صنابع نوین تامین، شرکت سنگ آهن مرکزی ایران، سرمایه گذاری سیمان تامین و موج تامین ارتباطات پارس است.

همچنین وضعیت سودآوری چند شرکت سرمایه پذیر غیر بورسی در پرتفوی شرکت شستا در جدول زیر آورده شده است.

شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین در سال 1378 تاسیس و به عنوان بزرگترین هلدینگ سیمانی کشور فعالیت می کند. این هلدینگ در حال حاضر دارای 17 شرکت تابعه در زمینه تولید سیمان، یک شرکت در حوزه سرمایه گذاری و 17 شرکت در زمینه ساختمان و حمل و نقل است. دو سوم حجم سرمایه گذاری سیمان تامین در شرکت های بورسی است. در پرتفوی بورسی سیمان تامین بیش از 10 شرکت بورسی از جمله سیمان فارس وخوزستان، سیمان خاش، سیمان سپاهان و … وجود دارد. ظرفیت تولید شرکت های گروه سرمایه گذاری سیمان تامین بیش از 16 میلیون تن سیمان در سال 97 بوده که 30 درصد از سهم تولید سیمان کشور را شامل می شود.

شرکت سنگ آهن مرکزی ایران ظرفیت اسمی تولید 3میلیون و 750 هزار تن سنگ آهن دانه بندی و 3 میلیون و 200 هزار تن کنسانتره در سال است. شرکت در دوره 6 ماهه منتهی به شهریور 98 به 6,181 میلیارد ریال سود خالص رسیده که 51 درصد سود سال گذشته است

هلدینگ صنایع عمومی تامین به منظور ساماندهی شرکت های شستا در دو حوزه اصلی کشاورزی و دامپروری و لوازم خانگی فعالیت میکند. در پرتفوی بورسی این هلدینگ نمادهای لخانه، زفکا، زگلدشت، لپارس و ملت بچشم میخورد. همچنین مقدمات عرضه اولیه شرکت ملاردشیر از زیر مجموعه های این هلدینگ در بازار سرمایه در حال انجام است و در سال 99 عرضه اولیه خواهد شد. شرکت های مجموعه با تولید 130 هزار تن شیر در سال سهم 1.5 درصدی از تولید این محصول را در بازار کشور را در اختیار دارند.

شرکت ملی نفتکش در سال 1344 تاسیس و موضوع فعالیت آن حمل و نقل دریایی داخلی و بین المللی، ذخیره سازی نفت بصورت اجاره کشتی، تعمیرات کشتی و تامین نیروی انسانی است. در حال حاضر عمده درآمد عملیاتی این شرکت از محل اجاره نفتکش های تحت تملک یا استیجاری شرکت به شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی ایران تامین می شود. این شرکت در حال حاضر دارایی های ارزشمندی از جمله 54 فروند نفتکش، 3 فروند کشتی گازبر و 6 فروند نفتکش استیجاری است.

شرکت خدمات ارتباطی رایتل با هدف فعالیت در حوزه فنآوری نوین اطلاعات و ارتباطات در سال 1386 تاسیس شده و در سال 1389 با اخذ پروانه اپراتور سوم تلفن همراه و ارائه دهنده سرویس های نسل سوم و چهارم ارتباطات سیار فعالیت می کند. در حال حاضر رایتل با دارا بودن 4 هزار سایت و 5 مرکز هسته شبکه در سطح اول کیفی کشوری در کلیه نقاط کشوری دارای پوشش گسترده بوده و خدمات نسل سه و چهار تلفن همراه را ارائه است. سرمایه شرکت در حال حاضر 10 هزار میلیارد ریال بوده و شستا از طریق شرکت مدیریت صنایع نوین  و  موج تامین ارتباطات پارس دو زیر مجموعه 100 درصدی خود مالکیت 100 درصدی  رایتل را در اختیار دارد.

پرتفوی بورسی

بهای تمام شده پرتفوی بورسی شستا 73 هزار میلیارد ریال و ارزش بازار آن در حال حاضر 756 هزار میلیارد ریال است. ترکیب پرتفوی بورسی شستا برحسب ارزش بازار بصورت زیر است.

نزدیک 90 درصد ارزش بازار پرتفوی بورسی شرکت به چهار شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین، سرمایه گذاری صبا تامین، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و سرمایه گذاری دارویی تامین اختصاص دارد. شرکت مالکیت 69.07 درصد سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، 24.64 درصد شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، 87.98 درصد سرمایه گذاری صبا تامین و 35.2 درصد شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین را در اختیار دارد. همچنین این شرکت مالکیت 24.11 درصد شرکت سرمایه گذاری صدر تامین را به صورت مستقیم در اختیار دارد که البته به واسطه شرکت سرمایه گذاری صبا تامین درصد مالکیت غیر مستقیم در این شرکت به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.

 بررسی اطلاعات مالی شرکت

ترازنامه

کل دارایی های شرکت در پایان دوره 9 ماهه سال جاری 11 درصد نسبت به پایان سال مالی قبل کاهش داشته است. سرمایه گذاری های بلند مدت شرکت در این دوره با افت 31 درصدی مواجه شده است. همچنین شرکت در این دوره 36,660 میلیارد ریال (458 ریال به ازای هر  سهم) سود انباشته گزارش کرده است.

 صورت سود و زیان

شرکت در سال مالی منتهی به 31 خرداد 98 مبلغ 42 هزار میلیارد ریال سود تقسیمی از زیر مجموعه ها دریافت کرده که 150 درصد از مدت مشابه سال گذشته بیشتر است. ترکیب سود دریافتی بصورت زیر است:

همانگونه که در نمودار مشخص است بیش از نیمی از درآمد سود سهام شرکت از تاپیکو دریافت می شود. در 9 ماهه سال مالی جاری با توجه به اینکه سال مالی اکثر هلدینگ ها اردیبهشت 99 است؛ مبلغ 107 میلیارد ریال سود تقسیمی دریافت کرده است.  همچنین نمودار زیر ترکیب درآمدی شرکت را دوره های گذشته نمایش می دهد.

در دوره 9 ماهه منتهی به اسفند 98 شرکت توانسته 41 هزار میلیارد ریال سود از محل فروش سرمایه گذاریها شناسایی کند که عمده آن مربوط به واگذاری بلوک تاپیکو به زیر مجموعه خود، شرکت سرمایه گذاری صبا تامین و شناسایی سود از این محل است.

 خالص ارزش دارایی ها (NAV)

جهت محاسبه خالص ارزش دارایی های شستا (NAV)  از ترانامه 9 ماهه منتهی به اسفند 98 استفاده شده است. همچنین به منظور محاسبه ارزش افزوده پرتفوی بورسی شرکت، قیمت سهام در 26 فروردین 99 لحاظ شده است. (درصورتیکه به جای نرخ بازار، خالص ارزش دارایی های شرکت های بورسی لحاظ گردد ارزش افزوده پرتفوی بورسی بیشتر از مقدار محاسبه در این گزارش خواهد گردید.) پرتفوی غیر بورسی نیز با بهای تمام شده لحاظ شده است .

البته در پرتفوی غیر بورسی، شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین در شرکت های بورسی سرمایه گذاری کرده و بنابراین با توجه به اینکه عمده پرتفوی آن را شرکت های بورسی تشکیل داده لذا خالص ارزش دارایی های این شرکت محاسبه و ارزش افزوده آن در پرتفوی غیر بورسی شستا لحاظ شده است. در خصوص مابقی شرکت های پرتفوی غیر بورسی بهای تمام شده لحاظ شده است.

نتیجه گیری

شستا در دوره 9 ماهه منتهی به اسفند ، 449 ریال سود به ازای هر سهم محقق کرده که 79 درصد کل سود سال مالی گذشته را پوشش می دهد.

41 هزار میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها در دوره 9 ماهه بوده و با در نظر گرفتن سود شرکت از محل عرضه اولیه صبا در فروردین این مبلغ در گزارش 12 ماهه منتهی به خرداد 99 حداقل 60 هزار میلیارد ریال خواهد بود که 120 درصد کل درآمد عملیاتی سال گذشته شرکت است.

علاوه بر این کف خالص ارزش روز دارایی های هر سهم این شرکت مبلغ 11,142 ریال است که در صورت عرضه در قیمت 8600 ریال این قیمت حدود 77 درصد NAV محاسباتی است که نسبت متعادلی است. البته باید در نظر داشت در صورت بروز رسانی تمام شرکت های غیر بورسی شستا و لحاظ آن در خالص ارزش دارایی های این شرکت این نسبت جذابتر خواهد شد.

طبق ارزش گذاری شستا توسط تامین سرمایه تمدن ، خالص ارزش روز دارایی های هر سهم شستا  12,484 ریال محاسبه شده که قیمت 8600 ریال حدود 68 درصد آن خواهد بود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» احسان | ساعت ۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۲/۲۷
0
0
پاسخ
ممنون از اطلاعات خوبتون
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ