کد خبر: ۱۵۰۶۴
۸:۰ - ۱۳۹۴/۶/۱۱

تحلیل تکنیکال قیمت جهانی نفت و مقاومت های مهم
توسط یک شرکت مشاور سرمایه گذاری انجام شد:

تحلیل تکنیکال قیمت جهانی نفت و مقاومت های مهم

قیمت جهانی نفت در دوره های زمانی و مقاومت های مهم پیش روی توسط یک شرکت مشاور سرمایه گذاری تحلیل شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در میان متغیرها و عوامل موثر بر همه بازارها مخصوصا بازار سرمایه، نفت و نوسان قیمت این طلای سیاه جایگاه ویژه ایی دارد و افت و خیز قیمت ها و افزایش و کاهش تولید و صادرات آن به طور مستقیم و غیر مستقیم در همه وجوه اقتصادی و گاه سیاسی اثر گذار بوده است .

به همین دلیل کاهش غیر قابل پیش بینی و سقوط شدید قیمت جهانی این محصول که از سال گذشته شروع و همچنان ادامه دارد، در کنار سایر عوامل موثر دورنی و بیرونی موجب شکل گیری روند نزولی شاخص بورس و قیمت سهم اکثریت شرکت ها شده است.

در این رابطه شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر اقدام به تحلیل قیمت نفت در دوره های زمانی و به همراه بررسی مقاومت های مهم پیش روی قیمت در 4 نمودار کرده است.

نمای بلند مدت:

نفت به عنوان یک کالای استراتژیک همواره مورد تحلیل، بررسی و برنامه ریزی فعالان اقتصادی در سراسر جهان قرار داشته است.

در سال 2001 و اندک زمانی پس از حادثه 11 سپتامبر، قیمت نفت وارد مرحله جدیدی از حرکت خود شد و در طی 6 سال، رشد خیره کننده 764 درصدی را ثبت کرده و سقف قیمتی 147 دلاری را ایجاد نمود.

این مرحله از رشد، شامل یک مرحله رشد آهسته  از سال 2002 تا اواسط 2006 و سپس یک اصلاح 6 ماهه بود که این اصلاح در نزدیکی تراز 50 درصد فیبو متوقف شد و مرحله رشد سریع قیمت آغاز شد. پس از این رشد خیره کننده که در حدود 1.5 سال طول کشید، قیمت نفت بدلیل بحران مالی آمریکا و تسری آن به سایر بازارها، وارد مرحله اصلاح سریع شد. جالب آنکه این اصلاح سریع در حدودا 6 ماه، تمام رشد قیمتی نفت را در سال های پس از 11 سپتامبر 2001 تا 2008 را اصلاح کرد و قیمت به نزدیکی قیمت قبل از حادثه 11 سپتامبر، یعنی به قیمت 33 دلار بازگشت.

بنابراین از نظر نموداری می توان نتیجه گرفت قیمت 33 دلاری برای نفت، یک حمایت معتبر اقتصادی – سیاسی برای نقت است. لذا در صورت شکست این حمایت و نفوذ قیمت به زیر این حمایت، می توان گفت نفت برای بلند مدت و زمانی بیش از یک سال وارد دوره نزول خواهد شد.

وضعیت اخیر نفت:

پس از سقوط قمیت در سال 2008، نفت وارد یک مرحله رشد کند و آهسته شد و سپس در نیمه سال 2014 سقوط آن آغاز شد و تا کنون بیش از 65 درصد ریزش را تجربه کرده است.

نکته جالب در سقف و کف های مهم یا به عبارتی، زمان های آغاز و پایان رشد ها و سقوط های بلند مدت یا سریع این است که زمان شروع یا پایان این صعود و سقوط ها عمدتا در اوایل سال میلادی یا نیمه سال میلادی است. چرا که هم سقف تاریخی قیمت، تقریبا در نیمه سال میلادی بوده و هم تاریخ آغاز سقوط اخیر قیمت نفت در نیمه سال میلادی قرار داشته است.

حمایت قبلی نفت نیز که در قیمت 33 دلار و در سال 2009 ایجاد شد و پایان مرحله اصلاح سریع یا سقوط قیمت نفت بود نیز، در ابتدای سال میلادی شکل گرفت. بنابراین دور از انتظار نیست که با آغاز سال جدید میلادی (2016) شاهد تحولات جدی و مهم در قیمت نفت یا روند آن باشیم.

نمای کوتاه مدت:

در کوتاه مدت شاهد تشکیل واگرایی مثبت معمولی هستیم که البته هنوز این واگرایی کامل نشده و طی 3 هفته آتی تکیلف این واگرایی مشخص خواهد شد.

همچنین در اندیکاتور های استوکستیک و MFIو RSI نیز شاهد ورود قیمت به ناحیه اشباع فروش، در تایم فریم هفتگی هستیم. این امر احتمال تدوام رشد قیمت نفت را در کوتاه مدت نوید می دهد. هر چند این صعود یکباره و پرقدرت نخواهد بود.

در صورتی که این صعود ادامه داشته باشد، مقاومت های زیادی برای صعود احتمالی نفت وجود دارد که در تصویر بالا می توان به خط نزولی زرد رنگ اشاره کرد.

در ابتدا به قیمت 45.2 باید توجه کنیم. این قیمتی است که چندی پیش 2 کف مهم بر روی آن تشکیل شده و این خط حمایتی ممکن است به خط مقاومتی تبدیل شده باشد. با این حال مقاومت اصلی در اینجا نیست.

مقاومت های مهم پیش روی قیمت

قیمت 56 دلار نقطه پایانی مقاومت های نفت بوده که گذر از این مقاومت باعث ورود قیمت به ابر کومو است، اتفاقی که از یکسال اخیر به وقوع نپیوسته است.

بنابراین مشاهده می کنیم که قیمت در صعود هر چند موقت، مقاومت های ریز و درشت زیادی دارد. اما حمایت بلند مدت قیمت نفت را نیز می توان در قیمت 33 دلار دانست.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ