کد خبر: ۱۵۱۴۶
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۶/۱۵

تحلیل دلایل رکود بورس از نگاه یک مدیر و یک خواسته دیرینه از دولت

تحلیل دلایل رکود بورس از نگاه یک مدیر و یک خواسته دیرینه از دولت

رئیس اداره آمار شرکت بورس تحلیلی از دلایل روند طولانی کاهش شاخص ارایه کرد و خواهان توجه و حمایت عملی دولت از بازار سهام شد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، کیوان شیخی درباره گزارش عملکرد بورس در مردادماه که با افت 40 و 50 درصدی ارزش و حجم معاملات و کاهش سود 116 شرکت بورسی همراه بود ، رفتار و عمل دولت در شرایط کنونی بازار سرمایه را خنثی دانست و به نسیم گفت : دولت بازار را به حال خود رها کرده تا بازار خود را بیابد. در حالی دولت ها در سایر کشورها برای شرایط خاص بازارسرمایه تدابیر ویژه ای را مدنظر قرار می دهند.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری در بازار سرمایه، عاملی نیست که بتوان آن را دستکاری کرد. زیرا در این بازار همه موارد مبتنی بر واقعیات است.

این مقام مسئول با اشاره به کاهش ارزش  معاملات در ماه های اخیر گفت: بخشی از آن ناشی از اتخاذ سیاست و هدف گذاری دولتمردان در زمینه کاهش نرخ تورم است. در عین حال اعلام نرخ 20 درصدی برای سود سپرده هم سبب شده تا تولید کنندگان قدرت رقابت با این نرخ سود را نداشته باشند. اعلام نرخ سود بانکی سبب می شود تا پول‌های مردم که باید صرف تولید و اشتغال شود در بانک ها تجمیع شوند.

شیخی ادامه داد: در کوتاه مدت، تعیین نرخ سود در محدوده مذکور منجر به کنترل نرخ تورم خواهد شد اما در بلند مدت لطمات جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد می کند و ممکن است بازار سرمایه را وارد فاز رکود کرده و شرکت های بزرگ نتوانند منابع مالی و توسعه خود در بازارسرمایه را دنبال کنند.

به گفته وی تعیین نرخ سود بانکی در محدوده 20 درصد سبب می شود بازار سرمایه سرمایه گذاران خود را از دست بدهد و اندک نقدینگی موجود در بازار هم به سمت بانک ها یا موسسات اعتباری که به صورت کاذب با یکدگیر رقابت می کنند سرایت کند. ادامه این روند سبب خواهد شد در بلند مدت تولید با مشکل مواجه شده و به تبع آن با افت آمار اشتغال ، لطمات جبران ناپیذیری به دنبال خواهد داشت.

رئیس اداره آمار و اطلاعات شرکت بورس با بیان اینکه دولت نباید به صورت تک بعدی به نرخ تورم توجه کند ، ادامه داد: در کل دنیا فاصله نرخ تورم و سود بانکی بین دو درصد است برای همین بانک های ایرانی باید خلا موجود بین دو این متغیر را از بین ببرند.

شیخی ادامه داد: بعد از توافق  هسته ای، انتظار می رفت نرخ دلار با کاهش دست کم 5 درصدی مواجه شود. در حالی که نه تنها ثبات بازار در نرخ ارز وجود نداشت بلکه با رشد 10 درصدی مواجه شد.

وی به تجربه اخیر ریزش شاخص ها در بازار سهام چین اشاره کرد و گفت : دولت چین برای جلوگیری از ریزش بیشتر شاخص بورس نقدینگی جدی وارد بازار سرمایه کرد. در حالی که در ایران دولت حمایتی از بازار سرمایه نکرده است. حمایتی که باید جدی و ملموس باشد تا مردم آن را احساس کنند.

وی با بیان اینکه طی روزهای آتی میلیارد ها دلار از ارزهای بلوکه شده ایران  آزاد خواهندشد، ادامه داد: دولت باید با سفته بازی و دلال بازی هایی که  قمارگونه نرخ ارز را تعیین می کنند ، مقابله کند. چرا که افزایش  نرخ دلار منجر به کاهش  قدرت خرید مردم و در عین حال، افت قدرت ریال در مقابل دلارخواهد شد. این امر در دراز مدت لطمات جبران ناپذیری به اقتصاد کشور و اعتماد مردم وارد خواهد کرد.

شیخی تصریح کرد: در عمده بازارهای مختلف از جمله، مسکن، سرمایه و ارز، رکود بسیار جدی حاکم بوده که به مرور باعث دلزدگی ازکل اقتصادکشور خواهد شد. مادامی که شرکت ها به دنبال اخذ وام ها با نرخ کارمزد 28 درصدی از بانک باشند، آینده سودآوری شرکت های  بورسی کماکان  درهاله ای از ابهام  خواهند بود.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ