کد خبر: ۱۵۱۵۷۱
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۱/۳۱

وزارت صنعت سقف تولید خودرو را اعلام کرد : یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه
برای سال جاری :

وزارت صنعت سقف تولید خودرو را اعلام کرد : یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت از هدف‌گذاری تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۹۹ خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، سعید زرندی هدف‌گذاری وزارت صنعت برای تولید خودرو در سال ۹۹ را یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، هدف‌گذاری سیاست‌گذار کلان خودرو برای سال ۹۸ در کف، تولید یک میلیون دستگاه خودرو و در سقف نیز تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه تعیین شده بود اما شرکت‌های خودروساز به‌رغم رشد تولید خودرو در سال گذشته موفق به تولید حداقل مورد نظر وزارت صنعت نیز نشدند.

خودروسازان طی سال گذشته در مجموع ۹۲۷ هزار و ۱۹۷ دستگاه خودرو تولید کردند که از این تعداد، سهم خودروهای سواری با رشد ۶ درصدی به نسبت سال پیش از آن ۸۵۵ هزار و خودروهای تجاری سبک و سنگین نیز با رشد ۵. ۱۴ درصدی ۷۲ هزار و ۱۹۷ دستگاه بود. با این حال هدف‌گذاری سیاست‌گذار کلان خودرو محقق نشد.

بر این اساس، تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار خوردرو در سال‌جاری به معنی افزایش رشد ۳۰ درصدی است. اگر رشد تولید خودروهای سواری و تجاری به‌صورت تفکیکی در نظر گرفته شود مسوولان صنعتی برای سال ۹۹ تولید ۳۰ هزار دستگاه خودروی تجاری سنگین را هدف‌گذاری کرده‌اند که تحقق تولید آن با توجه به تولید تنها ۴ هزار و ۸۳۴ دستگاه خودرو تجاری سنگین اعم از کامیون، کامیونت، کشنده، اتوبوس و مینی‌بوس در سال ۹۸ به معنای رشد ۵۲۱ درصدی خواهد بود.

این میزان رشد با توجه به شرایط حاکم بر شرکت‌های تجاری‌ساز، تداوم عدم همکاری شرکای تجاری و همچنین عمق ساخت داخل کم خودروهای تجاری چندان عملیاتی به نظر نمی‌رسد.

با توجه به هدف‌گذاری ۳۰ هزار دستگاهی برای تجاری سنگین مشخص است که بیشتر بار تولید خودرو بر دوش شرکت‌های سواری‌ساز قرار دارد. طبق  پیش‌بینی وزارت صنعت شرکت‌های خودروساز در مجموع یک میلیون و ۱۷۰ هزار دستگاه انواع محصولات سواری و وانت‌بار تولید می کنند. این هدف‌گذاری نیز با توجه به میزان تولید سال گذشته به رشد تولید نزدیک به ۲۷ درصدی نیاز دارد.

این میزان رشد در شرایطی هدف‌گذاری شده که کلیه فعالیت‌های اقتصادی همچنان تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار داشته و خودروساز همچنان با چالش‌های سال گذشته، مانند کمبود نقدینگی، حضور دولت در روند قیمت‌گذاری و همچنین موانع واردات مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خطوط تولید مواجه بوده لذا این میزان رشد تولید اندکی بلندپروازانه به نظر می رسد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ