کد خبر: ۱۵۲۶۰۸
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۲/۱

شاخص بورس از کانال ۷۰۰ هزارتایی هم گذشت / اثر عامل و رویداد مهم
دقایقی قبل برای اولین بار :

شاخص بورس از کانال ۷۰۰ هزارتایی هم گذشت / اثر عامل و رویداد مهم

با تداوم هجوم نقدینگی ها به بازار سهام و اعلام رویدادهای مثبت مانند کاهش سود بانکی ، پیش بینی کارشناسان از ورود شاخص به کانال ۷۰۰ هزار تایی ، دقایقی قبل محقق شد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در حالی سال گذشته بعد از کسب میانگین بازدهی 187 درصدی سرمایه گذاری در سهام شرکت های بورسی، برخی از کارشناسان از پایان سال رویایی بورس سخن گفته بودند که برخی دیگر از فعالان با تکیه بر چند عامل مانند نیاز دولت به تامین مالی ناشی از کسری بودجه و کاهش قیمت نفت ، برنامه واگذاری 85 هزار میلیارد تومان اوراق و فروش اموال مازاد ، افزایش تورم و رکود بازارهای رقیب ، پیش بینی کرده بودند که سیر صعودی قیمت ها و شاخص در سال جدید هم ادامه خواهد داشت.

براساس این گزارش، نشانه های هر چند ضعیف این پیش بینی از همان هفته های اول سال جدید و با وجود عدم تمایل رئیس قبلی سازمان بورس و افت شدید قیمت نفت و تبعات کرونا ، نمایان شد و با تغییر رئیس سازمان بورس ، حمایت چند باره شخص رئیس جمهور ، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد از بورس و عرضه اولیه شستا ، جریان هجوم نقدینگی به بورس تشدید و زمینه رشد بازار سهام فراهم شد.

در این میان ، دیروز هم کاهش سود سپرده بانکی بعد از دو هفته ابهام ، نهایی و مشخص شد که از امروز سود سالانه سپرده بانک ها در سال جاری حداکثر 15 خواهد بود. این رویداد که برای فعالان بازار سرمایه بسیار ویژه و مسرت بخش بود ، باعث شد تا فشار عرضه آخر وقت دیروز و اول وقت امروز ، کاسته و طرف تقاضا تقویت شود.

با این جریان ، سیر صعودی قیمت سهام اکثر شرکت های بزرگ ، متوسط و کوچک از سر گرفته شد تا شاخص بورس برای اولین بار نه تنها از کانال 700 هزار تایی عبور کند بلکه با افزایش 15 هزار واحد دیگر در میانه کانال 705 هزار تایی حضور داشته باشد.

این رویداد ناشی از اثر 1901 و 1496 واحدی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و فولاد مبارکه و همچنین 636 تا 509 واحدی بانک ملت، ملی مس ، پتروشیی نوری ، چادر ملو و مپنا بود. همچنین تا ساعت 10:18 امروز بیش از 3.8 و 5.4 هزار میلیارد تومان در بورس و فرابورس جابه جا شده که نشان از افزایش فوق العاده تحرکات مالی فعالان دارد.

با این رویداد و عبور شاخص از خط مقاومت 700 هزار تایی ، برخی کارشناسان تحقق شاخص یک میلیون واحدی در نیمه اول را دور ذهن نمی دانند. آن هم در شرایطی که اثر شرکت بزرگی چون شستا در ارقام شاخص محاسبه نشده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ