کد خبر: ۱۵۲۸۳۱
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۲/۷

تحلیل صحرایی ، خدابخش و صالح آبادی از بورس و نظر مخالف کارشناس

تحلیل صحرایی ، خدابخش و صالح آبادی از بورس و نظر مخالف کارشناس

مدیرعامل بورس ، مدیرنظارت بر بورس‌ها و اولین رئیس سازمان بورس درباره آخرین وضعیت بازار سهام اظهار نظر کردند و یک کارشناس هم اعلام کرد دولت باید جوابگوی ریزش احتمالی شاخص باشد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، برنامه تلویزیونی شب گذشته چشم انداز اقتصاد شبکه ایران کالا با حضور علی صحرایی مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران، محسن خدابخش مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس، علی صالح آبادی رئیس اسبق سازمان بورس و علی‌اکبر عرب‌مازار استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی و با موضوع ریسک‌های سرمایه گذاری در بورس ، اجرا شد .

دلایل صحرایی برای رونق بورس و رشد 200 درصدی ارزش معاملات روزانه

در این میان علی صحرائی با اعلام اینکه تنوع سهام و عرضه‌های اولیه، موجب جذابیت بورس و استقبال بی نظیر مردم در تاریخ 53 ساله بازار سهام شده گفت: این استقبال نتیجه زحمات مدیران قبلی بورس است که از سال 84 به بعد ، قوانین را به نفع بازار و سرمایه‌گذاران تغییر دادند که یکی از این قوانین، عرضه اولیه به همه کدهای بورسی بود.

وی ادامه داد: طی این سالها شفافیت ، بورس به اندازه ایی بود که سرمایه مردم را جلب کرده است. از سوی دیگر برای سرمایه‌گذاران ، امکان معاملات آنلاین ایجاد شده تا با کمترین سرمایه بتوانند در بورس حضور یابند. در بورس 335 شرکت در 40 صنعت حضور دارند و بازار متنوعی را شکل داده اند. برای افراد کم ریسک هم صندوق های سرمایه‌گذاری و برای افرادی که حاضر به ریسک بالا هستند، ورود مستقیم به سهام را ایجاد کرده‌ایم.

صحرایی با اشاره به رکورد بی نظیر استقبال از شستا با خرید بیش از دو میلیون نفر افزود: میانگین ارزش معاملات 2 هزار میلیارد تومانی سال گذشته در نخستین ماه سال به 6 هزار میلیارد تومان رسیده که ناشی از ورود نقدینگی در بورس و به دلیل افزایش صادرات برخی از شرکت‌ها و رشد قیمت ارز است.

تفاوت اصلی بورس و بازار مسکن

محسن خدابخش مدیر نظارت بر بورس نیز گفت: یکی از دلایل رکود بازار مسکن ، ریسک نقدشوندگی است و سرمایه افراد به سختی نقد می شود اما در بورس ، ضریب نقدشوندگی زیاد بوده و سهام به سرعت قابلیت تبدیل به نقدینگی را دارند. این موضوع منجر به افزایش استقبال سهامداران از بازار سهام شده است.

وی به تازه واردان هشدار داد اگر تخصص دارند به طور مستقیم اقدام به سرمایه گذاری کنند در غیر این صورت ، وارد صندوق‌های سرمایه‌گذاری شوند و از مراجعه به کارگزاران و افراد سبدگردان بدون مجوز ، پرهیز کنند. چون قطعا ضرر خواهند کرد.

دولت باید جوابگوی ریزش احتمالی شاخص باشد

علی اکبر عرب مازار هم گفت : اتفاقات سال گذشته و یک ماهه نخست سال  جاری  در بورس موجی از شک و تردید را ایجاد کرده که آیا شاخص کل صعود خواهد کرد یا سقوط می‌کند ؟ رشدهای غیرواقعی به قدری است که غیرقابل باور بوده و سوال امروزه ، نقطه پایان سود است.

وی ادامه داد: حجم نقدینگی عظیم وارد شده به بورس ، سفته بازی را رونق و نگرانی هایی را ایجاد کرده است. از سوی دیگر شرکت ها بدون توضیح و شفافیت رشد فراوانی کرده و سازمان بورس هیچ حسابرسی از آنها نمی کند. به همین دلیل در ارزش گذاری شرکت ها ، حباب ایجاد می شود. دولت در این زمینه مسئول است و باید جوابگوی ریزش احتمالی شاخص کل باشد.

عرب مازار افزود: بورس های جهانی به دلیل کرونا در حال سقوط هستند چرا که بورس آیینه اقتصاد است ولی بورس ایران انعکاسی از اقتصاد ندارد. وضعیت بودجه دولت و تحریم ها به گونه ای نیست که منجر به رشد بورس شود. شاخص بورس بیانگر وضع اقتصاد نیست بلکه بیانگر مسائل حاشیه ای بورس است که از بیرون اثر می گذارد. به هر نفر یک کد می دهند و مثل دلار در صف خرید سهام قرار می گیرند. مردم به دفاتر پیشخوان برای گرفتن کد هجوم آورده اند. افرادی که که هیچ شناختی از بازار ندارند.

تحلیل صالح آبادی

علی صالح آبادی اولین رئیس سازمان بورس و ارواق بهادار جدید هم با اعلام ورود نقدینگی قابل توجه به بازار و فاصله مازاد برخی سهام از ارزش واقعی گفت: باید تعداد عرضه های اولیه بیشتر شود تا بتوان نقدینگی موجود در بازار جذب شود . صندوق های سرمایه گذاری نیز می توانند نقدینگی مردم را جذب کنند. سهام عدالت نیز در جذب نقدینگی موثر است به شرط آنکه در بورس قابل معامله باشد.

وی ادامه داد: بخشی از پول های جدید وارد شده به بورس باید در اختیار بنگاه‌های تولیدی قرار گیرد تا بتواند رونق تولید را ایجاد کند. دولت نیز باد میزان عرضه‌های اولیه را افزایش دهد تا عطش خرید سهم کاسته شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» ارسلان دولتخواه | ساعت ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۲/۷
0
0
پاسخ
پیشنهاد: 1- نرخ درصدنوسان روزانه صندوقهای سرمایه گذاری طلا وزعفران وETF ها واوراق تسه به مدت محدودی 10 درصد باشد2-اگرشرکتهای ناشر روزانه حجم مبنا را عرضه نکردند تنبیه اعمال شود3- افزایش سرمایه از آورده نقدی بیشتر باشد
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ