کد خبر: ۱۵۲۸۹۲
۰:۰ - ۱۳۹۹/۲/۹

مشخصات جامع  شرکت آماده عرضه اولیه ۲۰ درصدی فردا
بررسی های بورس پرس از :

مشخصات جامع شرکت آماده عرضه اولیه ۲۰ درصدی فردا

مشخصات جامع شرکت ۲۰ میلیارد تومانی پگاه گیلان که آماده عرضه اولیه ۲۰ درصدی سهام در فردا است بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت پگاه گیلان پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از 4 اسفند ماه در نماد "غگیلا" و گروه محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر به عنوان صد و بیست و ششمین شرکت در بازار دوم فرابورس درج شد تا برای چهارشنبه 10 اردیبهشت ماه آماده عرضه اولیه 20 درصدی باشد.

طبق بررسی های بورس پرس، "غگیلا" واقع در شهرستان رشت بوده و یکی از کارخانه های فرآوری کننده بزرگ شیر در سال ۱۳۵۴ با نام کارخانه شیر منطقه‌ای گیلان تاسیس شده و در زمینی به مساحت ۹ هکتار و ظرفیت اسمی ۷۰ تن شیر در روز تجهیز و سال ۷۳ به بهره برداری رسید و در حال حاضر زیر مجموعه شرکت صنایع شیر ایران یکی از بزرگترین شرکت های تولید فراورده های شیری است.

به موجب پروانه بهره برداری ۱۵ تیر سال ۷۳ که توسط وزارت صنایع صادر شده، بهره برداری از کارخانه با ظرفیت ۷۰ تن در روز به ظرفیت ۹۰ تن در روز در سال ۷۷ رسیده که نهایتا از ظرفیت تولید شیر پاستوریزه و استریلیزه در بسته بندی های پری پک و تتراپک و سایر محصولات شیری بر مبنای پروانه بهره برداری ۹ آذر سال ۹۵ تا مقدار ۵۱۹ تن در روز برای سه نوبت کاری افزایش یافته است.

عمده فعالیت این شرکت در مرحله اول تولید شیر پاستوریزه یارانه ای و بعضی از محصولات دیگر مانند دوغ، ماست و ... بوده که بعداً با توجه به ماهیت ویژه منطقه برای توسعه و افزایش ظرفیت کارخانه، طرح های توسعه ای در مورد احداث واحدهای پنیر پاستوریزه مد نظر قرار گرفت. بدین ترتیب علاوه بر توسعه کارخانه شیر کارخانه های دیگر نیز راه اندازی شدند.

این شرکت مجهز به مدرن ترین ماشین آلات و فناوری روز بوده و قابلیت تولید بیش از ۸۰ نوع محصول لبنی پاستوریزه و استریلیزه را دارا است. سرمایه اولیه شرکت با ۲۱۱ نیروی انسانی، یک میلیارد تومان بوده که طی ۵ مرحله افزایش سرمایه به ۲۰ میلیارد تومان رسیده است.

همچنین بر اساس صورتجلسه مجمع فوق العاده مشترک، پگاه قزوین از یک مهر سال ۸۷ و کشت و صنعت و دامپروری گیلان از ۱۰ مرداد سال ۸۸ با پگاه گیلان طبق صورت‌های مالی حسابرسی شده ادغام شد.

هلدینگ صنایع شیر ایران، مالک ۹۹.۹ درصدی این شرکت متعهد شده علاوه بر عرضه ۲۰ درصد سهام، ۵ درصد دیگر را جهت عرضه آتی با تشخیص فرابورس به عموم واگذار کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

وضعیت سرمایه‌گذاری بلند مدت پگاه گیلان

ظرفیت تولیدی انواع محصولات

فرایند تولید

ماده اصلی مورد نیاز شرکت به منظور تولید محصولات اصلی مشتمل بر شیر خام بوده که کلیه نیازی ماده اولیه در سطح منطقه و شهرستان از دامداری های صنعتی و سنتی جمع آوری شده آدرس شرکت فرآوری می شود. از این بابت سطح شیر خام شرکت بالغ بر ۱۴۰ تن در روز است که روزانه فرآوری می شود.

با توجه به مصوبه ۲۲ خرداد سال گذشته وزارت صنعت و تصمیمات کارگروه تنظیم بازار، قیمت شیر خام با مشخصات ۳.۲ درصد چربی زبان میکروبی زیر ۱۰۰ هزار و تحویل درب دامداری به قیمت ۲۳۹۰ تومان تعیین شد. تامین شیر خام مصرفی شرکت از طریق دامداران منطقه‌ای طرف قرارداد ۷۰ درصد و شرکت های تابعه ۳۰ درصد است.

مقایسه ظرفیت اسمی، واقعی و تولید واقعی شرکت

مقایسه درآمد عملیاتی و بهای تمام شده

قیمت گذاری محصولات

قیمت گذاری محصولات داخلی با توجه به نرخ های اعلام شده سازمان صنعت بر اساس قیمت های سازمان حمایت برای محصولات تعزیراتی نظیر پنیر یواف وشیر پاستوریزه تعیین می‌شود و سایر محصولات خارج از طرح های حمایتی توسط شرکت با توجه به کشش بازار، قیمت تمام شده و حاشیه سود مورد انتظار، قیمت رقبا و با تصویب هیات مدیره به اجرا در می آید.

فروش صادراتی بر اساس سیاست‌های دولت و به شکل غیر مستقیم توسط شرکت بازرگانی صنایع شیر ایران بر اساس قراردادهای منعقده انجام گرفته و به صورت ریالی از سوی شرکت به فروش می رسد و شرکت بابت تعهدات ارزی و سیاست های تسویه وجوه درگیر نیست و کلیه مراحل توسط شرکت بازرگانی صنایع شیر ایران انجام می شود.

بازاریابی فروش محصولات

فروش محصولات داخلی این شرکت از طریق شرکت بازار گستر پگاه منطقه یک( شامل استان های گیلان، قزوین، اردبیل، زنجان، آذربایجان شرقی و غربی) و بر اساس نیاز بازار و برگزاری جلسات هفتگی با آن شرکت که ماحصل آن جلسات برنامه ریزی جهت تولید محصولات است، صورت می‌گیرد که آن شرکت عمدتاً از طریق فروش گرم و مویرگی اقدام به عرضه و فروش محصولات می کند و در این راستا ۱۶.۲ درصد از بهای فروش به آن شرکت جهت پوشش هزینه های توزیع و فروش، بازاریابی، تحقیق و توسعه، ضایعات، حمل و بارگیری، تبلیغات و... شرکت اعطا می شود. قیمت گذاری محصولات بر اساس قیمت تمام شده و سود مورد انتظار و همچنین کشش بازار و قیمت رقبا تعیین می‌شود.

بازار محصول و رقبا

درصد عمده‌ای از محصولات لبنی در ایران توسط شرکت های وابسته به صنایع شیر ایران تولید و توسط شرکت های بازار گستر پگاه در مناطق مختلف بصورت عمده و مویرگی توزیع می شود و باقی مانده توسط سایر شرکت های تولید کننده لبنیات تولید و عرضه می‌شود. با توجه به تنوع جغرافیایی محل استقرار شرکت های وابسته به صنایع شیر ایران گستره پوشش بازار محصولات پگاه در تمامی کشور است.

سهم بازار پگاه گیلان و سایر شرکت های تولید کننده در استان گیلان طی سال ۹۷ از دوغ ۳۵ درصد، ماست ۲۷ درصد، شیر ۲۳ درصد، پنیر ۹ درصد و از خامه، کره و کشک هر کدام ۲ درصد بوده است.

مقایسه با رقبای فرابورسی

ظرفیت سالانه تولید شرکت پگاه گیلان در سه نوبت تولیدی بالغ بر ۱۶۱ هزار و ۸۰۰ تن انواع محصول است و ظرفیت قید شده در جدول فوق مربوط به یک نوبت تولیدی است.

عوامل ریسک

ریسک نوسانات نرخ بهره: افزایش قابل توجه در نرخ هزینه‌های تامین مالی می‌تواند باعث کاهش سود خالص و در نتیجه کاهش نقدینگی شرکت شود و در صورتی که قسمت قابل توجهی از سرمایه در گردش مورد نیاز از محل تسهیلات بانکی تامین شود این ریسک بیشتر خواهد شد.

ریسک نوسانات نرخ ارز: با توجه به اینکه شرکت در تامین مواد اولیه، بسته بندی و قطعات ماشین آلات متکی به ارز است لذا در صورت افزایش نرخ ارز مشکلاتی از قبیل افزایش قیمت تمام شده و کاهش قدرت رقابت در بازار به وجود آمده و افزایش قابل توجهی در قیمت برابری ارز مقابل ریال می‌تواند باعث کاهش سود خالص شرکت شود.

ریسک تجاری: عواملی از قبیل عرضه محصولات لبنی مشابه جدید، اعطای تخفیفات خارج از عرف تجاری توسط رقبا در خصوص فروش محصولات لبنی مشابه، اعتبار بیش از اندازه به خریداران، راه اندازی کارخانه های جدید لبنی و اشباع بازار و نهایتاً رقابت ناسالم توسط رقبا کمبود شیرخام می‌تواند باعث کاهش تولید و فروش محصولات شده و شرکت را با ریسک تجاری مواجه کند.

ریسک عوامل بین المللی و تغییر قوانین و مقررات دولتی: هر گونه شرایط محدود کننده از قبیل تحریم‌های بین‌المللی و یا تغییر در قوانین و مقررات دولتی با توجه به وارداتی بودن بخشی از مواد اولیه و بسته بندی قطعات و لوازم یدکی ماشین آلات می‌تواند باعث کاهش فعالیت‌های شرکت و نهایتاً کاهش سود شود.

ریسک افزایش قیمت نهاده‌های دامی و کمبود شیر خام: با توجه به اینکه شیر خام به عنوان اصلی ترین ماده اولیه در تهیه محصولات نقش بسیار موثری دارد لذا وجود هرگونه محدودیت در تولید و عرضه شیر خام یا محدودیت واردات نهاده‌های دامی و یا افزایش قیمت آنها بطور مستقیم افزایش قیمت شیر خام موثر بوده و می‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای در افزایش قیمت تمام شده محصولات این شرکت داشته و نهایتاً در صورت عدم امکان افزایش قیمت فروش محصولات به دلیل شرایط بازار، سبب کاهش سود خواهد شد.

صورت سود و زیان

سیاست تقسیم سود

سیاست تقسیم سود برای سال‌های آتی با در نظر گرفتن الزامات ماده ۹۰ قانون تجارت حداقل ۱۰ درصد و پیش‌بینی این شرکت با توجه به روند تقسیم سود سنوات اخیر ۹۰ درصد در سال های آتی است. بدیهی است اتخاذ تصمیم نهایی در این خصوص به عهده سهامداران حاضر در جلسه مجمع سالانه خواهد بود.

آخرین وضعیت وصول مطالبات

در سال ۹۷ مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان بابت سپرده نزد دادگستری شهرستان رشت در ارتباط با شکایت سازمان استاندارد و بازرسی علیه مدیرعامل سابق شرکت پرداخت شده بود که با توجه به مامور به خدمت بودن وی از طرف شرکت پگاه تهران به حساب شرکت فوق منظور شده و از محل مطالبات فیمابین تهاتر و تسویه شده و در این زمینه تاییدیه مانده حساب به تاریخ ۲۹ اسفند ۹۷ نیز دریافت شده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ