کد خبر: ۱۵۳۰۴۵
۹:۹ - ۱۳۹۹/۲/۱۴

جزییات مهم از نخستینETF / یک میلیون کدبورسی در روز و احراز هویت الکترونیکی
وزیر اقتصاد اعلام کرد :

جزییات مهم از نخستینETF / یک میلیون کدبورسی در روز و احراز هویت الکترونیکی

وزیر اقتصاد با اعلام جزییاتی جدید از خرید نخستین صندوق سرمایه گذاری ETF از امروز از برنامه صدور روزانه یک میلیون کد بورسی و احراز هویت الکترونیکی و نصب نرم افزارهای جدید در بازار سرمایه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فرهاد دژپسند درباره اولین عرضه صندوق سرمایه گذاری سهام دولتی در 5 بانک و بیمه و آزاد سازی سهام عدالت به تلویزیون گفت: از امروز ، پذیره نویسی واحدهای صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) آغاز و در اولین مرحله بالغ بر ۲۳ هزار میلیارد تومان از باقی مانده سهام دولت با ۲۰ درصد تخفیف و به ارزش ۱۶ هزار میلیارد تومان به مردم واگذار می‌شود و دو ماه بعد هم آزادسازی صورت می‌گیرد.

احتمال کاهش سقف خرید دو میلیون تومانی

وی با اشاره به اینکه همه مردم ایران به این واگذاری فراخوان شده و می توانند ثبت نام کنند ، ادامه داد: اگر هشت و نیم میلیون نفر در این فراخوان حضور یابند، سقف ۲ میلیون تومان خواهد بود اما در صورت حضور ۱۲ میلیون نفر ، سقف خرید یک میلیون تومان خواهد بود. در صورت حضور ۳۴ میلیون نفر هم حداکثر ۵۰۰ هزار تومان قابل خرید خواهد بود. لذا میزان سهامی که به هر فرد تعلق می گیرد به مشارکت مردم بستگی دارد.

این مقام مسئول با اشاره به امکان حضور مردم در دو صندوق دیگر ادامه داد: رهبر معظم انقلاب تدبیر خوبی را قائل شدند. در شرایط کرونا، شغل بسیاری از مردم از دست رفته و آزادسازی سهام عدالت ، فرجی برای آنها است و لطف مقام معظم رهبری قابل تقدیر است. بازار سرمایه با اقبال قابل توجهی روبرو بوده و ازرش سهام عدالت و صندوق یکم ۴۳۰ هزار میلیارد تومان است.

دژپسند توضیح داد: بعد از اولین صندوق به سراغ سهام عدالت می‌رویم و بعد از اعلام توزیع سهام اولین صندوق، سهام شرکت‌های بعدی را آماده می‌کنیم.بنابراین با توجه به اعمال تخفیفات قابل توجه، می‌خواهیم تمام آحاد و اقشار مردم از آن بهره مند شوند و از مدیریت وزارتخانه‌ها و دستگاه های اجرایی برای اطلاع رسانی استفاده می شود.

وی در مورد محل مصارف درآمدهای حاصل از واگذاری‌ها نیز گفت: محل خرج آن جزو منابع بودجه است. گاهی اوقات بسیار فانتزی فکر می‌کنیم. در شرایط تجربه بودجه بدون نفت و اختلال فعالیت‌های تجاری به دلیل کرونا و تحریم ها ، باید به دنبال تامین منابع مالی جدید بود. لذا عرضه سهام دولتی کاری است که آثار تورمی و مالی منفی ندارد و اتفاقاً کوچک‌سازی دولت را نیز به همراه دارد و رابطه دولت و بازار را به نحو بهینه تنظیم می کند.

دژپسند در مورد سهام عدالت هم توضیح داد: ۴۰ درصد سهام عدالت در بانک‌ها و بیمه ها در آینده نزدیک واگذار و آزادسازی خواهد شد. جامعه هدف هم  توده مردم هستند . لذا ریسک  پایین در نظر گرفته شده است.

وی درخصوص روش‌های مستقیم و غیر مستقیم آزادسازی سهام عدالت هم گفت: روش مستقیم این است که مدیریت سهام را فرد عهده‌دار می‌شود اما در روش واگذاری وکالتی به شرکت سرمایه‌گذاری استان، مدیریت سهام و سهام گردانی به هر دلیلی به نهاد ایمن واگذار می‌شود. در حال حاضر نزدیک به ۹۰ درصد روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند.

پیش بینی صدور روزانه یک میلیون کد بورسی و احراز هویت الکترونیکی

وی ادامه داد: برای دارندگان سهام عدالت کد بورسی صادر می‌ شود و افراد اگر هیچ اقدامی هم نکنند عضو شرکت سرمایه گذاری استان هستند. البته روزانه صد هزار نفر کد بورسی می‌گیرند که از هفته‌های بعد این عدد به یک میلیون نفر در روز می‌رسد.

دژپسند تصریح کرد: تلاش می‌شود احراز هویت به صورت الکترونیکی انجام شود. برنامه این است که سازمان بورس، امور اجرای را به شرکت های بورسی واگذار کند و بر نظارت متمرکز شود تا منجر به شکل گیری بورس هوشمند، راحت‌تر و دقیق‌تر شود .

سهام عدالت جدید صادر نمی شود

وزیر اقتصاد در مورد افراد جامانده از سهام عدالت نیز تصریح کرد: از نظر قانونی نمی‌توان سهام دولت را بدون اذن قانون گذار به کسی واگذار کنیم و در حال حاضر نمی‌توان به جاماندگان سهام عدالت داد .

نصب نرم افزارهای جدید در بازار سرمایه

دژگسند در خصوص مشکلات فنی بازار سرمایه هم گفت: تجهیزات و نرم افزارهای مورد نیاز در حال نصب و اجرا هستند. وظیفه داریم به بهترین شکل از مهمانان بورسی پذیرایی کنیم که یک بخش آن عرضه است که به طور مستمر در حال رایزنی با بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و سایر دستگاه‌ها هستیم تا عرضه به طور مستمر انجام شود. دستگاه‌های اجرایی نیز درباره سهم شناور آزاد باید به کمک بورس بیایند.

وی درباره بسته شدن برخی از نمادها هم توضیح داد: در فرایند نظارت بر بازار سرمایه ممکن است شرایط و مشکلی پیش بیاید تا برخی از نمادها بسته شوند. البته هیچ چیزی از بسته شدن نماد، عاید سازمان و وزارتخانه نمی‌شود و در غیر اینصورت باقی نمادها ضرر می‌بینند. در کل بسته شدن نماد به دلیل صیانت از حقوق مردم است البته نماد پدیده شاندیز از شنبه آینده بازگشایی می‌شود .

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» پرویز بهمنی دانشگر | ساعت ۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۲/۱۵
0
0
پاسخ
باسلام..ضمن تشکر از وزیر محترم اقتصاددر خصوص الکترونیکی شدن احراز هویت ،خواهشا این اقدام بعمل اورید که بسیار از مردم گرفتارند بخدا ۱۵روز هست پیشخوان ثبت نام کردم یک ماه دیگه نوبت دادند.. بسیار عالی میشه مثل رمز دوم همراه اول که عکس مبگیرند از خود وکارت ملی دربغل صورت
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ