کد خبر: ۱۵۳۰۷۶
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۲/۱۴

برنامه دولت برای بورس مسکن و فروش۶۱ هزارمیلیاردی / ادامه عرضه های اولیه
وزیر اقتصاد خبر داد :

برنامه دولت برای بورس مسکن و فروش۶۱ هزارمیلیاردی / ادامه عرضه های اولیه

وزیر اقتصاد از راه‌اندازی بورس املاک و مسکن برای دستیابی به درآمد ۶۱ هزار میلیاردتومانی از محل املاک دولتی و ادامه عرضه های اولیه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فرهاد دژپسند در نشستی با حضور فعالان بخش خصوصی درباره تحریم‌ها اظهار داشت: در دولت یازدهم تورم یک رقمی را تجربه کردیم که نشان می‌دهد این حالت بار دیگر دست یافتنی است. رشد اقتصادی با آنچه باید باشد فاصله زیادی دارد اما موانعی چون تحریم‌های یک طرفه که روز به روز عمق و گسترش می‌یابد بر سر راه رسیدن به رشد واقعی وجود دارد هر چند که در حال پیدا کردن راه‌های دور زدن تحریم‌ها هستیم ولی به هر حال یک عنصر مزاحم محسوب می‌شود.

حجم نقدینگی و راهکار جذب سرمایه در گردش بنگاه ها

وی افزود: کرونا نیز مزید علت شده و بر بازار نفت اثر منفی گذاشت. مجموعه این شرایط سبب شده تا نتوانیم به رشد اقتصادی دست یابیم اما عزم را برای افزایش سرمایه گذاری جزم کرده‌ایم و بخش گردشگری ظرفیت بالایی برای جذب سرمایه دارد. حجم نقدینگی ۲.۴ هزار هزار میلیارد تومان است در حالی که بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی نگران وجوه نقد برای سرمایه در گردش هستند بنابراین برای برون رفت از این عدم تقارن باید از اقیانوس نقدینگی به بنگاه ‌ها پل بزنیم.

میزان تسهیلات اعطایی و تامین مالی بانک ها و بورس

این مقام مسئول با بیان اینکه بطور سنتی اقتصاد ایران متکی به نظام بانکی است، ادامه داد: سال گذشته نظام بانکی ۹۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات داد که ۷۰ درصد آن جایگزینی تسهیلات سابق بود و تنها ۳۰ درصد آن تسهیلات جدید و پول تازه به بنگاه‌ها تزریق شد. سال گذشته بازار سرمایه ۲۷۵ هزار میلیارد تومان تأمین مالی انجام داد که همه آن برای سرمایه گذاری نبود بخشی از آن به سرمایه در گردش بنگاه‌ها و بخشی دیگر نیز به تأمین مالی اوراق دولتی معطوف شد که همه این موارد در رقم فوق وجود داشت.

بازار پول و سرمایه مکمل هم هستند

دژپسند عنوان کرد: برای آنکه رشد و جهش داشته باشیم باید راهکارهای تأمین مالی را متنوع و به آن عمل کنیم. بازار سرمایه ظرفیتی دارد که هیچ گاه تحت فشار نیست به عنوان مثال چهارشنبه گذشته یک شرکت عرضه اولیه شد که ۲.۳ میلیون نفر سهام آن را خریدند. فعالان اقتصادی و سهامداران خرد باید مشاوران امین داشته باشند. بسیاری از سهامداران خرد توانایی تحلیل‌ صورت‌های مالی را ندارند و باید از مشاوران بهره بگیرند. بورس کریدوری است که قابلیت خود افزایی بازار را دارد بخصوص که بازار پول و سرمایه را رقیب هم نمی‌دانیم بلکه مکمل هم هستند.

لزوم مدیریت ریسک سهامداران خرد

وی با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم رشد معقول داشته باشیم باید حداقل هزار هزار میلیارد تومان سرمایه بخش دولتی، عمومی و خصوصی داشته باشیم، گفت: باید این حجم نقدینگی را از دریای خروشان منابع مردمی کسب کنیم. سال جاری با اذن رهبری ظرفیت جدیدی با استفاده از سهام عدالت به ارزش ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه تزریق می‌شود و از طریق ETF ها، شرکت‌های دولتی و نهادهای دولتی را عرضه خواهیم کرد.امکان افزایش عرضه اولیه‌ها وجود دارد ولی باید آنها را سازمان بدهیم و از حواشی بپرهیزیم و مرتب به سپرده‌گذار خرد یادآور شویم ریسک را نمی‌شود حذف کرد ولی می‌توان آن را مدیریت کرد.

عرضه اولیه شرکت های دارای قابلیت در بورس

وزیر اقتصاد با بیان اینکه امروز اولین واسطه مالی با ارزش ۱۷ هزار میلیارد تومان و ارزش واقعی ۲۳.۶ هزار میلیارد تومان عرضه اولیه می‌شود در خصوص این که چرا تنوع سهم‌ها برای خرید مردم با وجود استقبال کم است،گفت: در حال برگزاری جلساتی هستیم تا از بخش خصوصی دعوت کنیم شرکت‌هایی که قابلیت عرضه دارند را وارد بورس کنند. اخیراً یک شرکت خصوصی اعلام کرده با سرمایه ۸ هزار میلیارد تومانی تنها با ۲۰ درصد ظرفیت تولید درآمد داشته که اگر به بورس عرضه شود ظرفیت بیشتری از خطوط تولید آن وارد مدار می‌شود بنابراین این ظرفیت‌ها وجود دارد.

عرضه دو صندوق سرمایه گذاری در نیمه اول سال

دژپسند ادامه داد: در دولت برنامه وسیعی برای عمق بخشی به بازار سرمایه داریم که شامل عرضه نهادهای عمومی مانند ستاد اجرایی فرمان امام و صندوق‌های بازنشستگی به بازار سرمایه است. تا پایان نیمه اول سال دو صندوق سرمایه گذاری دیگر و در نیمه دوم سال نیز صندوق‌های سرمایه گذاری بیشتری در بازار سرمایه عرضه خواهند شد.

قابلیت واگذاری 20 درصدی دارایی‌های دولت و راه اندازی بورس املاک

وی درخصوص حجم دارایی‌های دولت گفت: ۷ هزار هزار میلیارد تومان برآورد اولیه است که ۲۰ درصد آن معادل ۱.۴ هزار هزار میلیارد تومان آن قابلیت واگذاری دارد که با تجدید ارزیابی به عدد بزرگ‌تری خواهیم رسید. همچنین برای واگذاری بخشی از املاک دولت در سال جاری بورس مستقل املاک و مسکن راه اندازی می‌شود که باید ۶۱ هزار میلیارد تومان از محل عرضه املاک دولتی کسب کنیم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ