کد خبر: ۱۵۳۱۷۴
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۲/۱۶

آثار حذف ۴ صفر از پول ملی برای اقتصاد / بدون اثر بر تورم
توسط کارشناس اقتصادی مطرح شد:

آثار حذف ۴ صفر از پول ملی برای اقتصاد / بدون اثر بر تورم

کارشناس اقتصادی با اعلام عدم اثر حذف چهار صفر بر ارزش پول و کالا و تورم گفت:اجرای این طرح مزایایی چون تقویت پول ملی، کاهش هزینه ضرب، چاپ و امحای پول و تسهیل امور حسابداری دارد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، میثم رادپور درباره حذف چهار صفر از پول ملی به ایرنا گفت: حذف چهار صفر به دلیل اینکه تغییری در ارزش پول و کالا ایجاد نمی‌کند طرحی خنثی به شمار می‌رود. بنابراین اثر تورمی بر متغیرهای اقتصادی نداشته و مزایایی در پی خواهد داشت.

وی افزود: اجرای این طرح موجب کاهش هزینه های چاپ و انتشار اسکناس و سکوک می شود به دلیل بالا رفتن قیمت ها و تورم، اسکناس‌ها و سکه های موجود فاقد ارزش بوده و به همین دلیل به تعداد زیاد باید چاپ شوند که هزینه بسیاری در پی دارد. بنابر اعلام رییس کل بانک مرکزی سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان صرف امحای اسکناس‌های فرسوده و چاپ اسکناس‌های جدید می شود که در صورت ضرب سکه به جای اسکناس‌های خرد و با توجه به ماندگاری بیشتر سکه می‌توان این هزینه را کاهش داد.

این کارشناس ادامه داد: این اقدام می تواند در کوتاه مدت از نظر روانی نیز تاثیر مثبتی داشته باشد. اکنون هر یورو حدود ۱۷ هزار تومان ارزش دارد اما در واحد پولی جدید ارزش فعلی هر یورو معادل ۱۷ تومان می شود.به نظر کارشناسان،تبدیل واحد پولی این فرصت را در اختیار نظام پولی و اقتصادی کشور قرار می دهد که به تدریج ساختارهای واقعی اقتصادی کشور نیز سامان یافته و تقویت شود.

رادپور گفت: کاهش پی در پی ارزش پولی ملی طی سال‌های گذشته و قرار گرفتن صفرهای متعدد جلوی ردیف‌های بودجه و هزینه در دفاتر حسابداری از گلایه های فعالان رسته حسابداری بوده که گاهی موجب اشتباه نیز شده است. طبق نظر کارشناسان حذف چهار صفرگام بزرگی برای اصلاح این روند و تسهیل امور حسابداری است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ