کد خبر: ۱۵۳۳۴۳
۱۳:۲ - ۱۳۹۹/۲/۲۱

پیشنهاد آزادسازی واردات خودرو برای شکست انحصار خودروسازان
نماینده مجلس:

پیشنهاد آزادسازی واردات خودرو برای شکست انحصار خودروسازان

نماینده مجلس با اشاره به اینکه انحصار در بخش خودروسازی باید شکسته شود،گفت: ایجاد فضای رقابتی میان خودروساز داخلی و بین‌المللی تنها راه برون رفت از بحران خودرو است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جلیل رحیمی جهان آبادی با اشاره به افزایش بی رویه قیمت خودرو‌های داخلی به خانه‌ ملت گفت: هنگامی که عوارض‌ غیرمنطقی بر خودرو‌های خارجی با کیفیت و قیمت مناسب را به عنوان دستورالعمل اجرا می‌کنیم، زمینه رقابت در اقتصاد را از بین برده و مردم را وادار به خرید خودرو بی‌کیفیت داخلی با قیمت بسیار بالا می‌کنیم.

وی افزود: افزایش قیمت خودرو در شرایطی که رقابتی وجود نداردکاملا طبیعی است. مولفه‌های کیفیت، قیمت مناسب، خدمات پس از فروش و ایمنی در شرایطی مفهوم پیدا می‌کنند که مردم حق انتخاب داشته باشند. از این رو اگر دلالان نیز قیمت خودرو را افزایش ندهند،خودروساز و قطعه‌ساز افزایش می‌دهد.

این نماینده مجلس ادامه داد: ایجاد فضای رقابتی میان خودروساز داخلی و بین‌المللی تنها راه برون رفت از بحران خودرو در کشور بوده تا خودروساز داخلی یا با سطح کیفی و قیمت پایین خودروسازهای بین المللی رقابت کنند یا تعطیل شوند.دیگر نباید بیش از این پول را به جیب خودروسازها، قطعه سازان و دلالان ریخت.

رحیمی جهان آبادی گفت: برخی از خودروهای داخلی مانند پژو با پلتفرمی قدیمی و متعلق به دهه 80 میلادی تولید می‌شود. از طرفی پراید نیز به دلیل استاندارهای پایین ایمنی 40 سال است که در هیچ کشوری تولید نشده و حق تردد ندارد.

وی افزود: باید اجازه دهیم خودرو خارجی با عوارض متناسب، معقول و اندک وارد ایران شده و شرکت‌های دولتی و خصوصی خودروسازی با آنها رقابت کنند. در صورت فراهم شدن این فرآیند پس از یک دهه،افرادی در کشور می‌توانند در تراز جهانی و هم سطح کشورهای پیشرفته خودرو تولید کنند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی مجلس ادامه داد: اقتصاد علم است و با سخنرانی و شعار مشکلی حل نمی‌شود. قانون اقتصاد مبتنی بر عرضه و تقاضا بوده و مادامی که رقابت و کیفیت را از تمام عرصه‌های خودروسازی حذف می‌کنیم باید انتظار قیمت 90 میلیون تومانی پراید را نیز داشته باشیم.

جهان‌آبادی گفت: تعیین تکلیف صنعت خودروسازی باید از اولویت‌های مجلس یازدهم باشد. تولید خودرویی پس از 40 سال با کیفیت و ایمنی که روز به روز کمتر می‌شود،ظلم آشکار به مردم و اشتباه بزرگ در اقتصاد است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ