کد خبر: ۱۵۳۳۴۶
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۲/۲۱

آزادسازی سهام عدالت مشکلات مردم را برطرف می کند/مهمترین راه تامین بودجه
معاون اول رییس جمهور:

آزادسازی سهام عدالت مشکلات مردم را برطرف می کند/مهمترین راه تامین بودجه

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به نیاز ۳۵ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی و مهمترین راه تامین نیازهای بودجه ای دولت گفت: آزادسازی سهام عدالت می تواند تا حدودی مشکلات مردم را برطرف کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از صدا و سیما، اسحاق جهانگیری در نشستی با مسئولان نظام بانکی و هیات عامل بانک مرکزی با اشاره به تصمیم برای آزادسازی سهام عدالت گفت: امروز ۵۰ میلیون نفر جمعیت از این سهام برخوردارند که ارزش شرکت های بورسی آن به حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان می رسد. در برخی از خانوارها ۵ عضو خانواده از این سهام برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه سال جاری حداقل به ۳۵ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه نیاز داریم، افزود: باید حمایت ویژه‌ای از صادرکنندگان داشته باشیم تا بتوانند در تامین این میزان ارز به دولت کمک کنند . سال گذشته سیستم بانکی ۹۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده و انتظار داریم سال جاری به ویژه در بخش مسکن تمرکز بیشتری ایجاد شود تا بتوانیم یک میلیون واحد مسکونی به بهره برداری برسانیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه مطالبات غیرجاری بانک‌ها به ۹ درصد کاهش یافته است، ادامه داد: بانک ها باید افراد خوش حساب را از افراد سودجو جدا کنند و به آنها فرصت بدهند اما در مقابل افراد سودجو که گردن کلفتی می‌کنند محکم بایستند. بانک ها باید برای ارائه تسهیلات ۵۰ هزار میلیارد تومانی به همه بنگاه هایی که از کرونا آسیب دیده اند سخت گیری نکنند.

جهانگیری با اشاره به نحوه تامین منابع بودجه سال جاری توضیح داد: برداشت از ذخایر بانک مرکزی خط قرمز دولت است. مهمترین راه تامین نیازهای بودجه ای دولت انتشار اوراق مالی است که برنامه ریزی شده سال جاری بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان منتشر شود. مجموعه دارایی‌های دولت به ۷۰۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. امروز در بازار سرمایه فرصت خوبی فراهم شده و دولت اصرار دارد شرکت‌هایی که قابلیت دارند در بورس عرضه شوند و بانک‌ها نیز در این زمینه باید همکاری کنند.

وی با اشاره به رکود اقتصاد جهانی به دلیل بیماری کرونا عنوان کرد: سال گذشته با دنیا ۱۰۰ میلیارد دلار مبادلات داشته ایم که باید در محاسبات گنجانده شود ضمن اینکه کاهش بی سابقه قیمت نفت باعث شده قیمت نفت اوپک به زیر ۲۰ دلار کاهش یابد . در این شرایط باید با برنامه‌ریزی مناسب از آسیب ‌پذیری قشرهای مختلف جلوگیری شود و ضمن افزایش تاب‌آوری اقتصاد بتوانیم برنامه‌های جهش تولید را محقق کنیم.

جهانگیری با اشاره به مدیریت خوب بانک مرکزی تصریح کرد: سال گذشته شاهد روند کاهنده تورم و رشد مثبت اقتصاد غیر نفتی بودیم ضمن اینکه در سال های اخیر سالانه ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر اشتغال ایجاد شده است. با ایجاد سامانه های کنترلی در نظام بانکی تا حدود زیادی دغدغه های فساد در سیستم بانکی از بین می رود با این حال همچنان زمین و پول دو موضوع اصلی ایجاد فساد است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ