کد خبر: ۱۵۳۴۰۹
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۲/۲۲

سه دلیل اصلی‌ رشد عجیب شاخص و پیش بینی آینده با تکیه بر دو عامل
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

سه دلیل اصلی‌ رشد عجیب شاخص و پیش بینی آینده با تکیه بر دو عامل

کارشناس بازار سرمایه با ارزیابی سه عامل اصلی‌ رشد عجیب شاخص گفت: با تداوم عرضه سهام شرکت‌های دولتی دولت و ورود سرمایه‌های سرگردان ، رشد شاخص ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رضا آریا راد با اشاره به رشد اخیر شاخص بورس به ایرنا گفت: با توجه به اینکه بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه معتقد به رشد شتاب زده شاخص بورس هستند اما این رشد را می‌توان با بیان سه عامل اصلی ارزیابی کرد و رشد آن را حداقل تا پایان سال مورد تحلیل قرار داد.

وی افزود: نخستین عامل رونق و رشد بازار سرمایه را می‌توان جذابیت این بازار در بین بازارهای رقیب مانند طلا،‌ ارز، سکه، مسکن دانست. همچنین نقدشوندگی بالا و سود متناسب و بدون ریسک در مقابل سایر بازارهای رقیب به عنوان اصلی‌ترین ویژگی ممتاز بازار سرمایه محسوب می‌شود. داخلی‌ سازی کارخانجات تولیدی به سبب تحریم‌ها که زمینه افزایش تقاضا و وابستگی به مصرف تولیدات داخلی را طی چند سال اخیر فراهم کرده در رشد اخیر معاملات بورس بی تاثیر نبوده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با وجود تصورات غلط جامعه اقتصاددانان غربی مبنی بر وابستگی بیش از ۴۰ درصدی صنایع تولیدات داخلی به مواد اولیه و دستگاه‌های خارجی، کارخانه‌های تولیدی داخل توانسته‌اند با اتکاء به توانمندی‌ها و منابع ارزان داخلی زمینه داخلی‌سازی و تولیدات باکیفیت را افزایش دهند. با توجه به ظرفیت های بالای تولیدکنندگان داخل و تلاش حداکثری کارگران خطوط تولید، مجموعه کارخانجات که در عرصه اقتصاد مقاومتی در حال فعالیت هستند بیشترین شرایط رشد و بالندگی و افزایش میزان داخلی‌سازی محصولات با کیفیت و متناسب با نیازهای جامعه را ایجاد کرده اند.

آریا راد عنوان کرد: این وضعیت که فرصت‌هایی را برای مبتکرین، خلاقین و تولیدکنندگان مطرح به منظور کاهش واردات و افزایش میزان داخلی‌سازی با کیفیت محصولات فراهم کرده از یک طرف موجبات رشد و شکوفایی بازار سرمایه که با اتکا و تمرکز بر سرمایه‌ها و پس انداز های مردمی ایجاد کرده و از طرف دیگر باعث ارزشمندتر شدن بهای سهام و رشد شاخص بورس شده است.

نظر مثبت مسئولان دولتی به بورس

وی به دیگر عامل تاثیرگذار در رشد شاخص بورس اشاره کرد و گفت: نظر مثبت دولت و مسئولان اجرایی نسبت به بازار سرمایه به عنوان یک بازار مولد از جمله عامل مثبتی تلقی می‌شود که اخیرا سبب اثرگذاری بیشتر بر روند صعودی بازار شده است.امروزه شاهد برنامه‌های جامع داخلی‌سازی در ستادهای مختلف توسعه و تعمیق ساخت داخل صنایع مختلف خودرویی،‌ دارویی،‌ پتروشیمی و نفتی هستیم که همه آنها با موفقیت‌های چشمگیر در دوراق طلایی تحریم‌ها، فرصت‌های ظهور پیدا کرده‌اند و در تداوم رشد و جهش تولید قرار گرفته‌اند که این موضوع در رشد بازار سرمایه بی تاثیر نبوده است.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در این زمینه می‌توان به برنامه‌های موفق برخی از شرکت‌های خودروسازی اشاره کرد که علاوه بر کمک‌های مستقیم در اوج شیوع ویروس کرونا به جامعه و کادر پزشکی با برنامه‌های جامع تعمیق ساخت داخل توانسته اند در مدت کوتاه 6 ماهه دوم سال 98 تعداد 51 قطعه به ارزش 58 میلیون یورو داخلی سازی کنند. برخی از شرکت‌ها نیز در برنامه سال 99 در نظر دارند با بومی کردن تعداد 111 قطعه از قطعات منفصله خودرویی به میزان 600 میلیون یورو در صرفه جویی ارزی و کاهش هزینه‌های سربار و بهای تمام شده خودرو و البته حفظ پایدار اشتغال مولد، گام‌های اساسی بردارند.

آریا راد تاکید کرد: سایر شرکت‌های بزرگ پذیرفته شده در بورس نظیر شرکت‌های دارویی، پتروشیمی، معدنی و ... توانسته‌اند در این خصوص بسیار موفق عمل کنند که عملکرد آنها در گزارش‌های ارائه شده در کدال به خوبی مشهود بوده و برآیند آن را می‌توان در افزایش معقول و منطقی ارزش سهام مشاهده کرد. به نظر می‌رسد با تداوم عرضه سهام شرکت‌های تولیدی تحت تملک دولت و ورود سرمایه‌های سرگردان و پس‌اندازهای خانگی به بازار سرمایه همچنان با وجود اصلاح‌ های معقول و منطقی، شاهد رشد در شاخص، جلب توجه سرمایه گذاران و ورود نقدینگی بیشتر در این بازار بوده و به عبارتی شاهد بازگشت تاریخی سرمایه به بورس باشیم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ