کد خبر: ۱۵۳۵۵۱
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۲/۲۶

پیش بینی مقاومت و حمایت شاخص/ اثر رشد دلار بر دو گروه و چالش سهام عدالت
کارشناس بازارسرمایه به بورس پرس اعلام کرد:

پیش بینی مقاومت و حمایت شاخص/ اثر رشد دلار بر دو گروه و چالش سهام عدالت

کارشناس بازارسرمایه ضمن بررسی نوسانات شاخص طی هفته گذشته و پیش بینی محدوده مقاومتی و حمایتی، تحلیلی از اثر افزایش دلار بر ارزش سهام گروه های صادرات و واردات محور و چالش جدید سهام عدالت ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مینا یوسفی کارشناس و مدیر تحلیل صندوق نقش جهان با اشاره به نوسانات شاخص طی هفته گذشته به بورس پرس اعلام کرد: شاخص کل پس از ورود به کانال یک میلیون واحدی در هفته اخیر شاهد عرضه های کم و بیش در سهم های کوچک و بزرگ است و در دو روز اخیر هیجانات افزایش یافته به طوری که شاهد رنج های منفی و عرضه صفوف خرید سنگین و حتی افزایش تعداد صف فروش های بازار بوده ایم.

چیزی که قطعی است این است که دماسنج بازار رشدی که پشت سر گذاشته آن هم در بازه کوتاه همان موج سه شیرین بوده ولی هنوز با قطعیت نمی‌توان گفت وارد فاز نزولی موج 4 و زمان‌بر شده لذا برای تایید اصلاح بیشتر زمان نیاز است. شاخص در 1.45 تا 1.310 یک محدوده مقاومتی محتمل دارد و محدوده 830 یک حمایت قوی که با بازه نوسانی اخیر شاخص می‌تواند 2 هفته تا یک ماه این اصلاح طول بکشد.

ورود نقدینگی به ترتیب به گروه های بانکی، پالایشی ، کانه های فلزی و معدنی ،خودرویی و سرمایه گذاری بیشترین بوده و ورود نقدینگی حقیقی چهارشنبه بیش از سه شنبه بوده است . چهارمین روز کاری هفته خروج نقدینگی داشتیم ولی روز کاری آخر حدود 866 میلیارد تومان توسط حقیقی ها با خوش‌بینی تداوم رشد تزریق شد که احتمالا مربوط به نیمه اول بازار که مثبت بوده است. 

ارزش معاملات خرد نیز کمی کاهش یافته و چهارشنبه حوالی 25 هزار میلیارد تومان بوده که در تاریخ بورس ایران این دست به دست شدن و حجم خوردن سهم ها بی سابقه بوده است. شاخص قدرت بازار نشان از کاهش قدرت خرید و حتی منفی شدن آن در چند روز اخیر است. این روزها و سال جاری علاوه بر بررسی دلایل بنیادی و تکنیکال باید نگاهی به حجم ارزش معاملات و شیب ورود نقدینگی به بازار داشته باشیم تا بتوانیم تحلیل بهتری از بازار و چشم انداز آتی آن بدست آوریم.

رئیس سازمان بورس به مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرده، سال جاری ورود 45 هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه محقق شده که از ابتدای سال ۵ درصد بیشتر از کل سرمایه ورودی سال گذشته است  لذا سال متفاوتی داریم و مقایسه بازار کنونی با بازار سال‌های گذشته  چون سنخیت عوامل نداریم اشتباه خواهد بود. P/E نرمال بازار با توجه به شرایط اقتصادی فعلی و دلار 17 هزار تومانی و نرخ سود بین بانکی 9 تا 11 درصدی به حداقل 10 افزایش می یابد و در کلیت بازار بین 20 تا 25 است.

به سرمایه گذاران تازه وارد و علاقه مندان به حضور در بازار سرمایه ورود به صندوق های سرمایه گذاری برتر بازار  برای کاهش ریسک به دلیل تنوع پرتفوی و یا درصورت تمایل به سرمایه گذاری مستقیم، افزایش دانش و تخصص مالی در زمینه بنیادی و تکنیکال توصیه می‌شود.

قیمت دلار در بازارهای رقیب مدتی بود کنترل می شد و حدود دوماه طول کشید تا به 17 هزار تومان رسید ولی رشد دلار در بازه زمانی کوتاه اخیر یک محرک و سیگنال برای برخی تلقی شده و منجر به هیجان سرمایه گذاری شده است. دلار صرافی افزایشی بوده و به 16750 تومان و در بازار آزاد 17250 تومان هم رسیده است.

اثر افزایش دلار بر ارزش سهام گروه های صادرات محور 

آن دسته از شرکت‌های پذیرفته شــده در بورس تهران و فرابورس که صادراتی هستند و با نرخ های جهانی قیمت‌گذاری می‌شوند (همانند صنایع پالایشگاهی، پتروشیمی، فلزی، معدنی و …) سودآوری بهتری خواهند داشت و سایر شرکت‌ها از بابت افزایش نرخ های احتمالی پس از رشد دلار تعدیلات مثبت بسیار خوبی خواهند داد.

اثر افزایش دلار بر ارزش سهام گروه های واردات محور

سهام شرکت‌هایی که مواد اولیه آنها از خارج تامین می شود مانند برخی خودرویی‌ها، صنایع دارویی و غذایی و نیز حمل‌و‌نقلی‌ها از این موضوع تاثیر منفی می‌پذیرند چرا که قیمت و هزینه تمام شده محصولات در این حوزه افزایش می‌یابد. البته بطور کلان با افزایش نرخ ارز نه تنها قیمت کالاهای وارداتی افزایش می‌یابد بلکه قیمت برخی کالاهای تولیدی داخل هم با افزایش مواجه می‌شود. چرا که این رخداد یعنی تضعیف پول ملی در مقابل ارزهای خارجی که تورم را در پی خواهد داشت. تاثیر کوتاه مدت آن در برخی صنایع منفی است ولی نهایتا منجر به تورم و رشد بازار خواهد شد. دلار هدف های 20 الی 23 هزار تومانی را تا اواخر سال جاری دنبال خواهد نمود.

در بازار طلا نیز شاهد افزایش انس جهانی و نزدیک شدن به سقف قبلی و متعاقبا طلای 18 و سکه نیز هستیم که اتفاق جالبی نیست و دولت باید به تحرکات مثبت بازار های رقیب بیشتر دقت کند. قیمت های افزایشی اخیر در سکه رفاهی و آزاد از هم فاصله گرفته و باعث ایجاد حباب مثبت در سکه کالایی شده لذا یک فرصت و محرک برای خرید سکه در بازار آزاد و فروش در بازار مشتقه را ایجاد کرده که یک سیگنال منفی برای بازار سرمایه و جذب نقدینگی تلقی می‌شود.

گسترش کرونا باعث افت تقاضا و کاهش شاخص بهای تولیدکننده PPI و مصرف کننده CPI در کشورهای دنیا شامل چین شده و قیمت ها نزولی است!
به عنوان یک راهکار خروج از بحران رکود و افت قیمت ها، دولت ها در حال رقابت در کاهش ارزش پول ملی هستند تا بازارهای صادراتی را تقویت کرده و کالاهای ارزان موجود را به فروش برسانند.

این روند یک تهدید جدی برای آمریکا است! دلار آمریکا طی 3 ماه گذشته 3.66 درصد تقویت شده و به عنوان مانع برای صادرات آمریکا عمل کرده و محرک واردات است. اقتصاددانان می گویند احتمال دارد فدرال رزرو آمریکا اقدام به اتخاذ استراتژی بهره منفی کند تا با فشار بر دلار از ارزش آن بکاهد. این موضوع محرک طلا جهانی و البته سایر کامودیتی ها خواهد بود. شاهد افزایش نسبی روی و مس جهانی در هفته گذشته بوده ایم ولی آلومینیوم به علت کاهش تقاضای خرید و تداوم عرضه همچنان منفی سیر می‌کند.

نفت دارای ثبات قیمت و چشم انداز صعودی با شیب ملایم است و از کف 19 تا 20 دلاری برنت به اعداد 30 دلار رسیده که افزایش خوبی بوده است. در جدید ترین خبرها، خبرگزاری دولتی عربستان اوایل چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت‌ اعلام کرد: کابینه عربستان از کشورهای عضو و غیر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به اوپک پلاس خواسته  که برای بازگرداندن تعادل به بازارهای جهانی نفت خام، کاهش تولید نفت را تشدید کنند.

هدف از ابتکارهای عربستان ترغیب کشورهای شرکت کننده در توافق کاهش تولید اوپک پلاس و دیگر کشورهای تولیدکننده نفت برای پایبندی به سهمیه کاهش تولید و تعمیق آن به منظور کمک به بازگرداندن تعادل در بازارهای جهانی نفت است.

قیمت نفت به روند صعودی ادامه می دهد و سرمایه گذاران فعلا متمرکز بر کاهش تولید جهانی نفت شده و بی خیال موج دوم گسترش کرونا در چین و برخی دیگر از کشورها شده اند. عربستان به همراه امارات و کویت اعلام کردند به میزان 1.18 میلیون بشکه در روز از تولید طی ماه ژوئن خواهند کاست تا محرک قیمت های جهانی باشند.

تفاوت ETF با دیگر صندوق ها

- صندوق‌های ETF از تمام دفاتر کارگزاری‌ها و سامانه برخط معاملات قابل معامله است. بنابراین سرمایه‌گذاری در ETF و خروج از آن بسیار آسان است.

- ارزش خالص دارایی‌های آن به لحظه محاسبه به اطلاع سرمایه‌گذاران می‌رسد NAV آنها هر 2 دقیقه یکبار بطور خودکار محاسبه می‌شود.

- از مزیت‌های ETF ارزان بودن آنها نسبت به سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک است زیرا خریداران ETF از طریق کارگزاران بورس، معاملات را انجام می‌دهند و بنابراین هزینه‌های بازاریابی برای صندوق وجود ندارد.

ارزش مبنای هر واحد سرمایه گذاری در صندوق‌های قابل معامله فقط 1000 تومان است.

- سال جاری عرضه سهام بانک‌ها و بیمه‌های دولتی به عنوان گام اول تامین نقدینگی دولت و عرضه سهام دولتی به نصف قیمت در قالب ETF در دستور کار است.

اجرای این طرح به بودجه کمک می‌کند، هدف دولت و وزارت اقتصاد از واگذاری سهام این بانک‌ها  بعد از تامین کسری بودجه، منفعت مردم و کسانی است که این سهام را خریداری می‌کنند و همچنین مردمی کردن اقتصاد و نفوذ بازار سرمایه است. 

هر یونیت ETF معادل ۱۰ هزار تومان است. "دارا یکم" با گذشت ۱۰روز از شروع پذیره‌نویسی صندوق‌های ETF تنها ۱۲درصد از ۱۷هزارمیلیارد تومان مبلغ تعیین شده به فروش رفته است( به طور تقریبی حدود 2هزارمیلیارد تومان) که دولت احتمال می دهد استقبال در روزهای پایانی دوره پذیره نویسی بیشتر شود و گفتن ارزش ETF دو میلیون تومانی دولتی به 3.8 میلیون رسیده و ممکن است به همه 2 میلیون تومان نرسد و رقم آن کمتر شود!

ارزش سهام موجود در این صندوق به قیمت دو روز گذشته ۳۲ هزار میلیارد تومان بوده که مجموعا از مردم ۱۷ هزار میلیارد تومان اخذ خواهد شد. به گفته معاون وزیر اقتصاد، قیمت هر سهم "وتجارت" در این صندوق ۱۰۷ تومان ، "وبصادر" ۱۰۷ ، "وبملت" ۱۰۴۵ تومان، "البرز" ۷۶۷  تومان و "اتکام" ۵۹۳ تومان است.

دولت باید از فرصت تاریخی بوجود آمده (اذن مقام معظم رهبری در آزادسازی سهام عدالت، امکان عرضه سهام شرکت‌های دولتی، سهام شرکت‌های شبه دولتی و نیز سهام شرکت‌های متعلق به بانک‌های دولتی) جهت جذب نقدینگی سرگردان حداکثر استفاده کند.

چالش جدید سهام عدالت

بر اساس اعلام سخنگوی ستاد آزاد سازی سهام عدالت از میانه خرداد ماه تکلیف متقاضیان سهام عدالت روشن خواهد شد و احتمالا از اوایل تیر مجوز خرید (یا فروش) برای سهامدارانی که حالا خبر رسیده برای 35 میلیون نفر از آنان کد بورسی نیز صادر شده اجرایی می شود. اگر ارزش سهام عدالت موجود در بورس همان 300 هزار میلیارد تومان اعلام شده باشد در صورتی که 70 درصد متقاضیان به دنبال آزاد سازی و استفاده از روش مستقیم باشند عملا تقاضای خروج 200 هزار میلیارد تومانی از بازار سرمایه ایجاد می‌شود.

حتی اگر یک فرمول عرضه مرحله‌ای نیز تدوین شود اگر قرار باشد این فرایند تا پایان دولت دوازدهم نیز اجرایی شود مشخصا می توان پیش بینی کرد روزانه 1000 میلیارد تومان از بازار سرمایه خارج شود.

این خروج نقدینگی و ورود به بازارهای دیگر نمی تواند یک خبر خوش برای اقتصاد ایران که امروز شرایط ملتهبی دارد به حساب آید و شاهد اثر روانی این خبر بر بازار امروز و دیروز هم بوده ایم.

در جلسات برگزار شده در خصوص سهام عدالت هرچند پیگیرهای جدی در خصوص دریافت یک پاسخ قانع کننده به این پرسش انجام شد اما تا کنون هیچ قاعده، ضابطه و یا فرمول مشخصی برای ایجاد اطمینان در این رابطه ارائه نشده است.

مدیرعامل سپرده گذاری مرکزی هم اعلام کرد: حدودا در تاریخ ۸ خردادماه بعد از مشخص شدن تعداد واقعی سهامدارانی که روش مستقیم و غیر مستقیم را انتخاب کرده‌اند در اطلاعیه‌ای تاریخ مراجعه افراد به سامانه‌ها برای فروش سهام عدالت اعلام خواهد شد. بعد از این تاریخ زمان قطعی که خیلی طولانی هم نخواهد بود (شاید حدود ۱۰ روز) امکان خرید و فروش سهام عدالت ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ