کد خبر: ۱۵۳۶۱۱
۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۲/۲۸

بانک مرکزی با واردات مواد اولیه بدون انتقال ارز موافقت کرد
سرپرست وزارت صنعت:

بانک مرکزی با واردات مواد اولیه بدون انتقال ارز موافقت کرد

سرپرست وزارت صنعت از موافقت بانک مرکزی با واردات مواد اولیه بخش تولید از روش بدون انتقال ارز خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسین مدرس خیابانی در جلسه قرارگاه حمایت از تولید گفت: راه دستیابی به اهداف جهش تولید از صادرات می‌گذرد. با توجه به مجموعه مشکلات اقتصادی که پیش روی ایران قرار گرفته، تقریباً هیچ افزایش تقاضایی را در بازار داخلی نمی‌توان متصور بود و حتی خوشبینانه‌ ترین اقتصاددانان نیز بر این باورند کیک تقاضای داخلی در شرایط کنونی قابلیت بزرگ شدن ندارد در حالی که تولید بدون تقاضا، مسیر درستی را ادامه نمی‌دهد.

وی افزود: اعتقاد وزارت صنعت این است که باید برای صادرات یک مسیر همواره سبز در نظر گرفت تا صادرکنندگان بدون هیچ گونه محدودیت و چالشی حرکت کرده و کالاهای صادراتی، راه را به سمت بازارهای خارجی باز کنند اما در طرف مقابل این جاده دوبانده تجارت خارجی، مسیر واردات کاملاً سنگلاخ و مواجه با چراغ قرمزهای متعدد است و در این مسیر تنها یک مسیر ویژه برای عبور مواد اولیه، تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز تولید باید در نظر گرفته شود.

این مقام مسئول ادامه داد: مدیریت واردات در سال جهش تولید یکی از دستورکارهای جدی وزارت صنعت است که علاوه بر اجرای سیاست‌های مرتبط با آن از سوی این وزارتخانه برخی شرایط محیطی از جمله نرخ و محدودیت‌های ارزی نیز سبب شده تا واردات بطور طبیعی با افت مواجه شود. ممنوعیت‌های وارداتی در مرحله اول برای ۱۶۰۰ قلم کالا از سوی وزارت صنعت اعمال شد و در مرحله جدید نیز برای ۵۰ ردیف تعرفه دیگر در نظر گرفته شده ضمن اینکه به شدت جلوی واردات کالاهای دارای مشابه تولید داخلی را سد خواهیم کرد و در این مسیر، هیچ گونه چشم‌پوشی جایز نیست.

مدرس خیابانی با بیان اینکه برخی شرایط و محدودیت‌های ارزی، سد راه واردات شده، عنوان کرد: مسیر واردات باید از مسیر صادرات بگذارد به این معنا که بخش عمده‌ای از واردات باید برای کالاهایی صورت گیرد که تولید صادراتی داشته و می‌توانند در مقابل استفاده از ارز وارداتی و محصول تولید شده آن خود ارزآور باشد. بنابراین باید شرایط را برای واردات تنها در فضایی تسهیل کرد که اشتغال را حفظ کرده و تولید را به حرکت درآورد در غیر این صورت مسیر واردات برای کالاهای لوکس، غیرضرور و دارای مشابه تولید داخلی باید سنگلاخ باشد.

وی توضیح داد: توسعه صادرات، ممنوعیت واردات و توجه به ساخت داخل از جمله ارکان اصلی قرارگاه جهش تولید هستند این در حالی است که جهش تولید نیز باید یک هدفگذاری کمی داشته باشد و به تناسب رسته‌های تولیدی باید برنامه‌هایی با هدفگذاری کمی و کیفی داشته باشیم ضمن اینکه ادارات کل تخصصی نیز باید از تمامی زیرمجموعه‌ها تدوین برنامه‌های کمی و کیفی و دارای برش استانی درخواست کنند.

مدرس خیابانی تاکید کرد: باید قطعاتی که بیشترین ارزبری در صنایع را داشته و در مقابل بیشترین نیاز نیز به آنها وجود دارد در داخل ساخته شوند. بانک مرکزی با واردات مواد اولیه بخش تولید از روش بدون انتقال ارز موافقت کرده که با هماهنگی و نظارت این بانک، واردات مواد اولیه کارخانجات تولیدی با اولویت مواد موجود در بنادر بدون انتقال ارز امکان‌پذیر خواهد بود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ