رئیس هیات مدیره بانک ملت با اشاره به اثرات شیوع کرونا بر کسب و کارها و اقتصاد، پنج جزء الگوریتم جدید مدیریتی برای پایدارسازی شرکتها را تشریح کرد.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد تقی صمدی با انتشار مطلبی با عنوان "الگوریتم جدید مدیریتی به منظور پایدارسازی شرکت ها" در روزنامه دنیای اقتصاد اعلام کرد: دو دهه پرتلاطم از قرن جدید را پشت سر گذاشتهایم و هرچه به پیش میرویم به میانه سده نزدیک میشویم بر شتاب این دگرگونیها افزوده میشود. هماکنون با پدیده پیشبینی نشدهای بنام کووید- ۱۹ روبهرو هستیم که همه ابعاد زندگی از جمله اقتصاد و فعالیت شرکتها را عمیقا تحت تاثیر قرار داده است.
رخدادهای بیثباتکننده و دگرگونسازی از این دست به عنوان ویژگی این قرن همچنان بهوقوع خواهند پیوست و تاثیرات جدی برکسب و کارهای خرد و متوسط، شرکتهای بزرگ، اقتصاد کلان و در نهایت اقتصاد بینالملل برجای خواهند گذاشت. اما در شرایطی که ناپایداری به یک ویژگی ثابت آن بدل شده است آیا شرکتها و مدیران به الگوریتمها و الگوهای مدیریتی تازهای نیاز ندارند؟
الگوریتمهایی که راهنمای مدیران برای تصمیمگیری در شرایط جدید باشد و الگوهایی که مسیر تازه ای را به شرکتها بیاموزد. یک الگوریتم جدید مدیریتی برای پاسخگویی به شرایط جدیدی که مدیران شرکتها در این قرن متلاطم با آن روبرو هستند باید حاوی اجزا و ویژگیهایی باشد که پویاییهای محیط کسب و کار را با دقت و ظرافت در تصمیمات مدیران لحاظ کند.
اجزای این الگوریتم زمانی میتوانند به یک نقطه تمایز مدیریتی تبدیل شوند که از پنج ویژگی شامل ارائه روایت راهبردی جذاب، اجرای متوالی و منظم پویشهای راهبردی، هماهنگسازی فعالانه اکوسیستم ذینفعان، پویاییبخشی به شرکت و ساختن یک شرکت بادوام و پایدار برخوردار باشد. به منظور شناخت بهتر ویژگیهای اجزای یک الگوریتم جدید مدیریتی که تضمینکننده موفقیت مدیران شرکتها در شرایط بیثبات و نامطمئن امروز باشد هریک از این اجزا توضیح داده میشوند.
طراحی و انتقال یک روایت استراتژیک جذاب برای شرکت
مدیران موفق دیدگاه روشنی درباره مسیر پیش رو دارند. آنها با اطمینان ظرفیت شرکت را شناسایی میکنند و مسیری را برای تحقق آن مشخص میسازند. این مدیران از نزدیک روندهای اصلی محیطی و علائم داخل شرکت را زیرنظر دارند و براساس آن یک روایت راهبردی شفاف را تصویر سازی میکنند که با الزاماتی برای مخاطبان آن همراه است.
آنها این دستور کار را بر مبنای واقعیتهایی میسازند که از زاویه دید و حساسیتهای مشتریان، چالشهای عرصه رقابت و مناسبترین گزینههای تصمیمگیری بدست میآیند. آنها تمرکز کامل روی محرکهای واقعی خلق ارزش در کسبوکار از جمله استراتژی تخصیص سرمایهها و منابع دارند و احساس نیاز و ضرورت حفظ این تمرکز را به مجموعه سازمان انتقال میدهند.
نحوه انتقال این روایتها از سوی رهبر سازمان حائز اهمیت است. مدیران ناموفق این روایت راهبردی را بطور دقیق انتقال نمیدهند و عناصر مهم روایت راهبردی را نادیده میگیرند. برای مثال مدیران شرکتها ممکن است یک روایت هیجانانگیز از روندهای اصلی کسب و کاری که شرکت در آن فعالیت میکند، ارائه دهند اما در عین حال نتوانند ارتباط آن را با محرکهای خلق ارزش در کسبوکار برقرار کنند.
یک مدیر موفق همه عناصر لازم را در یک روایت راهبردی گردهم میآورد. این مدیران بهجای تفکر مکانیکی و سختافزاری یک تفکر بیولوژیکی و نرمافزاری دارند که در آن به تغییرات محیط کسب و کار، چابکی بیشتر و آمادگی برای انطباق با شرایط بسیار حساسند.
اجرای متوالی و منظم پویشهای راهبردی
مدیران موفق، پویشهای راهبردی را آهسته و پیوسته انجام میدهند. این گروه از مدیران گامها را به ترتیبی برمیدارند که رضایت سازمان از وضع موجود را به چالش میکشند و آن را در مسیر تازهای قرار میدهند. آنها با دقت بالایی هم پنجرههای رو به فرصتهای بیرونی را بررسی میکنند و هم ظرفیتهای داخلی شرکت را برای تغییر میسنجند.
موفقیت شرکتها قویا با تعدد و تنوع پویشهای راهبردی در ارتباط است. مدیران موفق همیشه ترکیبی از پویشهای راهبردی را تدارک میبینند. پویش هایی که انگیزاننده باشند اما سازمان در آن غوطهور نشود. مدیران به منظور اتخاذ پویش راهبردی به عواملی چون روندهای پیشبینی شده صنعت، زمان بندی درست اقدامات، آمادهسازی قابلیتها پیش از اقدامات بزرگ و اتصال اقدامات به استراتژی تخصیص منابع میاندیشند.
الگوی پویش مدیران موفق نامنظم است. آنان به انجام پویشهای راهبردی متعدد و موازی توجه دارند. بعضی از آن پویشها عملیاتی میشوند و بعضی جایگزین شده یا تغییر میکنند. بر این اساس پویشهای راهبردی مدیران موفق مجموعهای از چرخههای متداخل از فعالیتها و اقدامات است.
هماهنگسازی فعالانه اکوسیستم ذینفعان
مدیران موفق بهخوبی میدانند که دستورکارها برای ایجاد تغییرات میتوانند تحت تاثیر طرز فکرها و اقدامات گروههای مختلف ذینفعان قرار گیرند. ذینفعان مختلف از جمله اعضای هیات مدیره، سرمایهگذاران، کارکنان، دولت، قانونگذاران یا گروههای مختلف جامعه میتوانند تسهیلکننده یا مانع هر تغییر و تحولی شوند. این مدیران تلاش فراوانی برای درک انتظارات ذینفعان که اغلب متضادند به خرج میدهند. آنها قادرند به انتظارات ذینفعان شکل تازهای بدهند و آن را به نحو مناسبی برآورده سازند. این مدیران اعتماد و اطمینان گروههای مختلف ذینفعان را از طریق کار از نزدیک و ایجاد روابط شفاف با آنان بدست میآورند.
پویاییبخشی به شرکت
مدیران موفق نقش ممتازی در ایجاد انگیزه و تعهد در نیروهای سازمان دارند. این مدیران به منظور ایجاد همسویی، اطلاعات دقیق و درستی را در سازمان به جریان میاندازند و از طریق اشاعه اطلاعات و دانش، پشتوانهای را برای تصمیمگیری صحیح فراهم میکنند. آنها ارتباطات وثیق با کلیه مدیران ایجاد میکنند و سطح وفاداری را ارتقا میدهند و نیروی مثبتی را در سراسر پیکره شرکت ایجاد میکنند. اثر این کار اشاعه ارزشها و اهداف سازمان در همه سطوح و لایهها و افزایش سطح همکاری در سازمان است.
ساختن یک شرکت بادوام و پایدار
در الگوریتم جدید مدیریتی این یک ویژگی مهم و واقعی است. یک مدیر موفق شرکت را به نحوی اداره میکند که شرکت هم در زمان خود و هم بعد از آن از دوام و پایداری برخوردار باشد. این مدیران نسلی از رهبران سازمان را پرورش میدهند که سرزندگی و مزیتهای رقابتی شرکت را حفظ میکنند و تداوم میبخشند.
بنابراین چنین مدیرانی وقتی به فکر خلق یک میراث میافتند این کار به منظور کسب شهرت یا خوشنامی نیست بلکه برای تداوم موفقیتها و پایداری شرکت است. مدیران موفق با ارزشها و مقاصدی که اشاعه میدهند و با استعدادهایی که پرورش میدهند پایداری و دوام شرکت را رقم میزنند. میراث یک مدیر موفق فراتر از تاثیرات بر شرکت است.
آن مدیر خواه ناخواه تاثیرات فراوانی بر جامعه میگذارد. این مدیران به اثرات اجتماعی کار خود واقفند. پنج جزء الگوریتم جدید مدیریتی که به آن اشاره شد به مدیران شرکتها امکان میدهند شرکتها را به نحو پایدارتری مدیریت کنند. الگوریتمهایی که به تصمیمگیری و انتخابهای آگاهانه مدیران کمک میکنند دارای دستورالعملهای ثابتی نیستند. توسعه و بکارگیری الگوریتمها مستلزم پیشبینی مداوم، مراقبت از چگونگی کارکرد عناصر و عوامل، یادگیری تکرارشونده و سازگارسازی اولویتها با شرایط تغییریابنده است. مدیرانی توان پایدارسازی شرکتها را دارند که الگوریتمهای جدید را بهخوبی درک کنند و بهدرستی بهکار ببندند.
انتهای پیام