کد خبر: ۱۵۳۶۸۷
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۲/۲۹

تحلیل کارشناسان و فعالان بورس از روند صعودی قیمت طلا و سکه

تحلیل کارشناسان و فعالان بورس از روند صعودی قیمت طلا و سکه

طلافروشان و فعالان بورس، کاهش ضرب سکه و توقف معاملات گواهی سپرده در بورس کالا توسط بانک مرکزی را عامل ناباسمانی بازار و رشد ۱۳.۵ درصدی سکه در چند روز اخیر می دانند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از همشهری، روند صعودی قیمت طلا از ابتدای سال جاری آغاز شده و از 10 روز پیش شدت بیشتری پیدا کرده به طوری که هر قطعه سکه بهار آزادی با رشد 13.5درصدی یعنی معادل 900 هزار تومان افزایش به محدوده 7میلیون و 500هزار تومان رسیده است.

بر اساس این گزارش،بانک مرکزی طی روزهای اخیرانگشت اتهام را به سمت معاملات گواهی سپرده سکه بورس کالا نشانه رفته و مسئولان در آخرین نشست شورای بورس به صراحت عامل رشد قیمت سکه را سینگال‌های ارسالی از بازار کاغذی به بازار نقدی معرفی کرده اند.

عوامل اثر‌گذار بر قیمت

قیمت طلا و به‌دنبال آن سکه تابعی از رشد قیمت دلار، رشد قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی و میزان عرضه سکه ضرب شده در بازار بوده که این روزها هر 3 مولفه به عامل محرکی برای رشد قیمت سکه تبدیل شده‌اند. 

بانک مرکزی طی سال‌های گذشته تلاش می‌کرد از طریق ضرب سکه جدید و افزایش عرضه در بازار مانع رشد قیمت شود اما طبق نظر فعالان بازار طلا،این بار رویه متفاوتی در پیش گرفته و روند ضرب سکه را متوقف کرده که به عامل محرک تازه‌ای برای رشد قیمت تبدیل شده است. ادعایی که مورد تأیید بانک مرکزی نیست.

شواهد بیشتر در مورد کاهش عرضه سکه در بازار مربوط به عملکرد بانک کارگشایی است که سال‌ها عرضه سکه از طریق این بانک انجام می‌شد.اما از سال 97 تاکنون به‌دلیل بحران ارزی متوقف شد که به نظر کارشناسان عامل مهمی در ایجاد اختلال و التهاب بازار بوده است.

راه‌حل انجام معاملات کاغذی است

در چنین شرایطی به عقیده کارشناسان بهترین راه حل برای جلوگیری از رشد قیمت سکه توسعه بازار معاملات کاغذی از طریق انجام معاملات آتی و اوراق گواهی سپرده سکه است.

انجام معاملات آتی وگواهی سپرده سکه می‌تواند تقاضای سفته‌بازانه را در بازار سکه جذب کرده و مانع از رشد قیمت در بازار نقدی سکه شود.در غیر این صورت حجم بسیاری از نقدینگی طی روزهای آینده به سوی بازار طلا و ارز سرازیر شده و به رشد قیمت‌ها دامن می زند. به‌ویژه آنکه این روزها شاخص بورس نیز روند نزولی پیدا کرده و ممکن است بخشی از نقدینگی موجود در بازار سهام با اهداف سفته بازانه راهی بازار طلا شود.

مریم رحمتی کارشناس بازار سرمایه گفت: توقف معاملات گواهی سپرده سکه دربورس کالا اقدامی نادرست و در جهت توسعه بازارهای غیرشفاف بوده که به هدایت نقدینگی به سمت بازار نقدی سکه منجر می‌شود.

امران ندری عضو هیأت علمی پژوهشکده پولی و بانکی نیز در این‌باره گفت: نگاه کوتاه‌مدت برای ایجاد محدودیت بر سر راه بازده بازارهای مختلف می‌تواند تا حدی قیمت‌ها را کنترل کند اما در بلندمدت تنها به وخیم‌تر شدن اوضاع می‌انجامد.

وی افزود: نمی‌توان بازده سپرده‌های بانکی را در حد ۱۵ درصد نگه داشت اما بازار سرمایه بازده ۲۰۰ درصدی داشته باشد.در این صورت دیر یا زود،نقدینگی به بازار جدید کوچ می‌کند. در مورد گواهی‌های سپرده طلا نیز همینطور است و با ایجاد محدودیت در این بازار در بلندمدت بازارهای دیگر دستخوش نابسامانی خواهند شد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ