کد خبر: ۱۵۳۷۲۵
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۲/۳۰

شیوه پیشنهادی برای برای درج نماد و معامله سهام استقلال و پرسپولیس
مدیرعامل فرابورس عنوان کرد:

شیوه پیشنهادی برای برای درج نماد و معامله سهام استقلال و پرسپولیس

مدیرعامل فرابورس با اشاره به اقدامات باقی مانده و شیوه پیشنهادی برای واگذاری استقلال و پرسپولیس گفت: قرار است دو باشگاه تنها در بازار پایه فرابورس درج و سهام آنها قابل معامله شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امیر هامونی با اشاره به اینکه فرابورس از ورود و پذیرش تمام شرکت ها در بازار سهام استقبال می کند به رادیو ایران گفت: سیاست های اصل 44 و قانون بودجه سال 98 بر خصوصی سازی دو باشگاه استقلال و پرسولیس تاکید داشته است. پرونده واگذاری این دو باشگاه در هیات عالی واگذاری و مجموعه بازار سرمایه مطرح است. در همین راستا جلسات متعددی نیز در وزارت ورزش، مجلس، سازمان خصوصی سازی و وزارت ورزش برگزار شده است.

وی افزود: در حال حاضر نیز جلسات هفتگی و منظمی در سازمان خصوصی سازی برای بررسی این موضوع به ویژه نحوه واگذاری برگزار می شود. در فرآیند خصوصی سازی معمولا مقاومتی از سوی مدیران دولتی شرکت ها برای عرضه سهام و خصوصی شدن وجود دارد که در تمام مدیران صنایع دولتی مشاهده می شود. اما از سوی سهامدار عمده که همان دولت یا وزارت متبوعه است چنین مواردی وجود ندارد و برعکس تمایل بیشتری از سوی این سهامداران عمده برای واگذاری و خصوصی سازی شدن است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه خصوصی سازی شدن این دو باشگاه به اراده تمامی مسئولان مربوطه بستگی دارد، توضیح داد: دست اندرکاران خصوصی سازی شدن سرخابی ها از جمله وزارت ورزش، سازمان خصوصی سازی و مدیران باشگاه ها باید عزم کافی برای واگذاری داشته باشند. در شرایط خاص کنونی اقتصاد شاهد عرضه اولیه و خصوصی شدن سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با حجم بسیار بزرگ بود. استقبال بسیار بزرگی هم از این عرضه صورت گرفت. این در حالی است که شستا نیز دغدغه و مسائل زیادی داشت و راه پیچیده ای برای عرضه پیمود که این امر تنها به همت مسئولان مرتبط با چنین واگذاری اختصاص داشت.

هامونی ادامه داد: قطعا مسائل و مشکلات دو باشگاه بزرگتر از مسائل شستا نیست و قابل حل است و تنها به اراده مسئولان وابستگی دارد. تجربه های گذشته نشان داده برخی دیگر از صنایع نیز مشکلات درآمدی تا قبل از عرضه سهام در بازار سرمایه داشتند. قبل از عرضه سهام پالایشی ها نیز سود آنها با توجه به دولتی بودن با چنین مشکلاتی مواجه بود اما پس از ورود به بازار سهام به مرور یک حاشیه سود امن و باثبات برای آنها ایجاد شد.

حل مشکلات باشگاه ها با خصوصی شدن

وی عنوان کرد: تا زمانی که شرکت ها را وارد بازار سرمایه نکنیم، مسائل و مشکلات آنها حل نخواهد شد. طبق مطالعات و بررسی های صورت گرفته در خصوص حوزه درآمدی باشگاه های ورزشی فعال در دنیا، حق پخش تلویزیونی یکی از مهمترین و پردرآمدترین موارد درآمدزایی برای باشگاه ها است. مادامی که این باشگاه ها دولتی باشند، قطعا این موضوع حل نخواهد شد. قطعا وقتی که خصوصی سازی شده و از شکل دولتی خارج شوند، می توانند به این بخش از درآمد دست یابند.

مدیرعامل فرابورس با اشاره به اینکه تلاش می کنیم دو باشگاه را به همین شکل کنونی و وضعیت مالی پذیرش کنیم ، تاکید کرد: قرار است این دو باشگاه تنها در بازار پایه فرابورس درج شوند. به عبارت دقیق تر در فرابورس پذیرش نخواهند شد و تنها درج نماد و قابل معامله شدن سهام آنها صورت خواهد گرفت.
ضمن اینکه مدل بسیار مناسبی برای واگذاری این دو باشگاه در شورای نظارت بر اصل 44 پیشنهاد شده است. به طوری که 10درصد از سهام برای کشف قیمت درنظر گرفته شود، 50 درصد دیگر به شرکت های سهامی عامی که بالای 10 هزار نفر سهامدار دارند اختصاص می یابد. همچنین 40 درصد مابقی نیز می تواند به تعاونی های سهامی عام و فراگیر واگذار شود.

هامونی با اشاره به آمادگی لازم برای این واگذاری اضافه کرد: هماهنگی های لازم درخصوص ابهامات بویژه موارد مربوط به دریافتنی و پرداختنی ها نیز در حال رفع است. به نظر می رسد با توجه به همت و اراده بالا و بی نظیر مسئولان وزارت ورزش و سازمان خصوصی سازی شاهد نهایی شدن واگذاری این دو باشگاه در آینده نزدیک باشیم. یک سری فرآیندها نیز از جمله ثبت نزد سازمان بورس و افزایش سرمایه از محل دارایی ها نیز باید طی شود که زمان زیادی نیز برای این موارد صرف نخواهد شد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ