کد خبر: ۱۵۳۹۰
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۶/۲۵

نام اولین خریدار جدید نفت ایران بعد از لغو تحریم ها اعلام شد
توسط مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت:

نام اولین خریدار جدید نفت ایران بعد از لغو تحریم ها اعلام شد

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران از امضاء پیش سند فروش نفت به آفریقای جنوبی خبر داد و گفت: به احتمال زیاد آفریقای جنوبی پس از رفع تحریم ها اولین خریدار جدید نفت ایران خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سیدمحسن قمصری ضمن تشریح شرایط بازار پس از توافق هسته ای از تغییر بازار و بازیگران نفت نسبت به سه سال قبل سخن به پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران گفت: شرایط بازار اروپا نسبت به سه سال قبل تغییرات زیادی داشته است، برخی پالایشگران از دور خارج شده اند و سرمایه گذاران جدیدی به جمع پالایشگران پیوسته اند، اما مدیران این شرکت ها برای خرید مقادیر پیشین نفت پیش قدم شده اند.

ایران یکی از عرضه کنندگان اصلی میعانات گازی جهان
 
وی با اشاره به این که مذاکرات با کشورهای اروپایی پس از توافق هسته ای به صورت کلی است و نمی شود اعداد و ارقام دقیقی را در ارتباط با افزایش تقاضای بازارهای اروپا اعلام کرد، گفت: تمامی کشورهایی که برای مذاکره به ایران وارد شده اند برای خرید نفت و میعانات گازی ایران ابراز تمایل کرده اند.
این مقام مسئول افزود: اکثر کشور هایی که پیشتر، قرارداد خرید نفت از ایران داشته اند، خواستار از سرگیری قراردادهای پیشین هستند و بعضی از شرکت های جدید نیز آماده انعقاد قرارداد خرید نفت، پس از اجرای رفع تحریم ها هستند.
وی در ارتباط با فروش میعانات گازی گفت: اگر تحریم ها رفع شود، می توانیم به یکی از عرضه کنندگان اصلی میعانات گازی تبدیل شویم چرا که مشتریان خوبی برای میعانات وجود دارد.
قمصری افزود: این تغییر بازار به دلیل آن است که اسپلیترهای جدیدی در صنایع اروپا و آسیا مورد استفاده قرار گرفته است که خوراک آنها میعانات گازی است و این مساله می تواند به مشتریان سنتی میعانات گازی ما، مشتریان جدید که بیشتر کشورهای خاور دور هستند را نیز اضافه کند.
 
وی با اشاره به این که شرایط تحریم های بیمه ای و بانکی برای فروش نفت ایران پس از توافق هسته ای هنوز تغییری نداشته است گفت: حتی کشوری همچون سوییس که تحریم های نفتی علیه ایران را در مجلس خود لغو کرد، همچنان تحریم ها را در حالت اجرایی نگه داشته است.
 
سید محسن قمصری در مورد بدهی های نفتی کشورهای اروپایی گفت: همه طرف های اروپایی از جمله یونان، ایتالیا و به ویژه شرکت رویال داچ شل برای پرداخت بدهی های خود اعلام آمادگی کرده اند و با توجه به اینکه بر سر این مبالغ اختلافی وجود ندارد، به محض اجرایی شدن توافق هسته ای ایران و غرب، این بدهی ها پرداخت می شود.
 
آفریقای جنوبی پیشگام برای خرید نفت ایران
 
 قمصری با اشاره به مذاکراتی که برای فروش نفت با هیات های خارجی صورت گرفته است، گفت: همراه هیات های خارجی که برای مذاکره به ایران می آیند مسئولین شرکت های نفتی و نیز پالایشگران که عمده خریداران نفت هستند نیز حضور دارند.
 
وی افزود: در بین همه کشورهایی که برای خرید نفت وارد مذاکره با ایران شدند آفریقای جنوبی از همه جلوتر است، و پیش سندی نیز برای خرید نفت ایران به امضای دو طرف رسید.
 
مدیرامور بین الملل شرکت ملی نفت ایران گفت: با وجود پیش سند امضا شده، با توجه به این که پایانه های وارداتی نفت خام آفریقای جنوبی متعلق به شرکت های بین المللی همچون شل است، فعلا به دلیل مسائل تحریمی امکان صادرات نفت به آنجا وجود ندارد و با رفع تحریم ها به احتمال زیاد اولین کشوری که به غیر از مشتریان سنتی اقدام به خرید نفت ایران خواهد کرد، آفریقای جنوبی است.
 
وی در مورد مشتریان سنتی نفت ایران گفت: مشتریان سنتی ما از جمله ترکیه، ژاپن، کره جنوبی، چین و اندونزی همچنان عمده خریداران نفت ایران هستند، با این وجود در مذاکره های جدید با هیات های این کشورها، پالایشگران جدید نیز برای خرید نفت ایران تمایل نشان داده اند.
 
سیدمحسن قمصری با اشاره به اینکه قراردادهای فروش نفت ایران برای مشتریان جدید با قبل از دوران تحریم ها تغییری ندارد گفت: قراردادهایی که پس از اجرای توافق هسته ای برای فروش نفت منعقد می شود همچون گذشته به صورت قراردادهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است.
 
بازارهای آسیا همچنان اولویت فروش نفت ایران
 
 قمصری با اشاره به اینکه بازارهای آسیا مشتریان سنتی ما هستند و به لحاظ مسافتی صرفه فروش بیشتری دارند، گفت: اولویت فروش نفت ما همچنان بازارهای آسیا است و همچنان قانون 60 درصد فروش به بازارهای آسیا و 40 درصد بازارهای اروپا را حفظ خواهیم کرد.
 
وی با اشاره به کاهش فروش نفت در ماه سپتامبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: فروش نفت در مقایسه نقطه به نقطه نسبت به سال گذشته کاهش داشته است و دلیل آن انباشت محصولات پالایشی است که تقاضای پالایشگاه ها را کاهش داده است اما فروش سالیانه نفت با توجه به افزایش فروش در ماه های گذشته تغییری نداشته و همین فروش سالیانه ملاک فروش است.
 
افزایش واردات بنزین برای تأمین نیاز داخلی است
 
 مدیرامور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به صحبت هایی که در ارتباط با افزایش واردات بنزین مطرح می شود گفت: در رسانه ها این روزها صحبت هایی مبنی بر این که تولید بنزین را برای افزایش واردات کاهش داده اند مطرح می شود، که این صحبت ها به دور از واقعیت است.
 
وی افزود: با توجه به این که کشور در فصل سفرهای تابستانی به سر می برد و همچنین به دلیل افزایش مصرف در پایان مهلت مصرف بنزین باقیمانده در کارت های سوخت، تولید بنزین داخلی جوابگوی نیاز مردم نیست و ما ناگزیر از افزایش واردات بنزین هستیم و به هیچ وجه پالایشگاهی را ملزم به کاهش تولید بنزین نکرده ایم.
 
انتهای پیام
 

برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ