کد خبر: ۱۵۳۹۱۵
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۳/۶

راهکار معاون بورس کالا برای حل معضلات بازار فولاد

راهکار معاون بورس کالا برای حل معضلات بازار فولاد

معاون بورس کالا با اشاره به مشکلات بازار فولاد گفت: برای حل معضلات باید کمیته تخصصی فولاد شروع به فعالیت کند و تمام تصمیمات مربوط به قیمت گذاری و اصلاح قیمت های پایه توسط آن اتخاذ شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رضا محتشمی پور در خصوص وضعیت بازار فولاد و مشکلات مربوط به قیمت های پایه گفت: شروع مشکلات قیمت های پایه اعلامی از سوی معاونت معدنی وزارت صنعت از قیمت پایه نامناسب تعیین شده برای شمش فولادی آغاز می شود که متاسفانه فاصله بسیاری با قیمت های بازار آزاد دارد و این رویداد بر قیمت سایر محصولات فولادی نیز اثرگذار است و تعیین همین قیمت پایه پایین تر از نرخ واقعی، موجب شده عرضه مناسبی از سوی تولیدکننده در بورس انجام نشود.

وی افزود: کمبود عرضه شمش و به تبع آن کمبود خوراک تولیدی برای سایر محصولات فولادی عاملی در رشد قیمت ها در بازار آزاد است. خریداران محصولات فولادی در حالی با قیمت پایه نامناسب وارد رقابت می شوند که به موجب آن معاونت معدنی وزارت صنعت برخی معاملات انجام شده در بورس را با این استدلال که قیمت هایی بالاتر از قیمت های جهانی دارند حذف می کند که این موضوع با در نظر گرفتن جوانب بازار و تولید منطقی نیست.

این مقام مسئول ادامه داد: رقابت هایی که در بازار نیز مشاهده می شود تحت تاثیر قیمت پایه نادرست و در نتیجه کمبود عرضه بوده و در نگاهی منطقی عمده مشکلات کنونی ریشه در قیمت نامناسب شمش دارد.نسبت قیمتی محصولات فولادی به شمش در حالی از سوی متولیان اعلام و اعمال می شود که مورد تایید بورس نیست. ضمن اینکه وزارت صنعت در حالی اعلام می کند که قیمت های بالاتر از نرخ های جهانی را تایید نمی کند که در دنیا نسبت قیمت میلگرد به شمش بیشتر از ۱۰ درصد نیست.

محتشمی پور گفت: وقتی قیمت پایه شمش ایراد داشته باشد، قیمت سنگ آهن نیز کمتر از واقعیت تعیین شده و به کاهش عرضه دامن می زند و کمبود خوراک در بالادست، افزایش مجدد قیمت ها را به دنبال دارد که در نتیجه این تصمیم اشتباه محصول با قیمت گران تر به دست مصرف کننده نهایی می رسد.

وی افزود: در تیرآهن نیز همین تفاوت قیمت ها بین بورس با بازار آزاد مشاهده می شود. به طوری که در بازار آزاد نسبت به معاملات منتهی به اردیبهشت سال جاری در بورس ۲۶ درصد بالاتر بود که این تفاوت نرخ بدون آنکه به دست تولیدکننده واقعی برسد از جیب مصرف کننده نهایی خارج می شود.

این معاون ادامه داد: ابطال مکرر معاملات در بورس با استدلال عدم رعایت قیمت عاملی در تشدید کاهش در میزان عرضه های آتی بوده که به افزایش فاصله قیمتی بین بورس و بازار آزاد و افزایش رقابت بین خریداران در بورس منجر خواهد شد.

محتشمی پور اضافه کرد: در حوزه پتروشیمی آثار مثبت تصمیم گیری توسط کمیته تخصصی مشاهده می شود و با وجود اینکه در این صنعت تعداد محصولات و نیز تولیدکنندگان بسیار بیشتر از حوزه فولاد بوده اما حجم مشکلات بسیار کمتر است. چرا که این کارگروه تخصصی در خصوص مسائل و مشکلات این صنعت به بحث و تبادل نظر می پردازد و صرفا با نظر یک شخص برای بازار تصمیم گیری نمی شود.

وی افزود: برای حل مشکلات موجود در بازار فولاد نیز باید کمیته تخصصی فولاد به صورت منظم و با ساختار مناسب شروع به فعالیت کند و تمام تصمیمات در خصوص چگونگی تعیین قیمت و اصلاح قیمت های پایه،صرف نظر از جزییات فنی، توسط آن اتخاذ شود. زیرا مشکل اصلی اینجاست که بخش بسیاری از تصمیمات حوزه فولاد بدون انجام کار کارشناسی و عدم مشورت با فعالان حوزه و صرفا از لایه های مدیریتی وزارت صنعت گرفته می شود که مشکل آفرین است.

محتشمی پور گفت: اصلاح قیمت های پایه و در نظر گرفتن ضمانت اجرایی قوی برای عرضه محصولات و ایجاد محدودیت برای فروش خارج از بورس توسط وزارت صنعت و عدم مداخله نهادهای غیر تخصصی در قیمتگذاری و تحلیل بازار از جمله انتظارات بورس برای بهبود وضعیت معاملات است.چراکه ابطال معاملات ضمن ایجاد مسئولیت حقوقی با ارایه سیگنال اشتباه به بازار،شرایط را ملتهب تر از قبل می کند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ