کد خبر: ۱۵۳۹۱۶
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۳/۶

خبر خوش
مدیرعامل اعلام کرد :

خبر خوش "آریا" در آستانه عرضه اولیه با افزایش درآمد ۱۵۰ میلیون دلاری

مدیرعامل آریاساسول با اشاره به عملکرد سال گذشته از رابطه مستقیم افزایش نرخ تسعیر ارز و سودآوری و تاثیرات کرونا خبر داد و گفت: با راه اندازی واحد۳۰۰ هزار تنی، درآمد‌ها بین۱۰۰ تا۱۵۰ میلیون دلار افزایش خواهد یافت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امیر حسین بحرینی اظهار داشت: این شرکت به عنوان الگوی صنعت پتروشیمی در بسیار از حوزه‌ها و تولیدکننده بزرگ اتیلن و پلی اتیلن در ایران و خاورمیانه است. پلیمر آریا ساسول یک طرح اتان کراکر با ظرفیت ۱.۱ میلیون تن تولید اتیلن، پلی اتیلن سنگین به ظرفیت تولید سالانه ۳۷۵ هزار تن و طرح تولیدی پلی اتیلن سبک به ظرفیت سالانه ۳۷۵ هزار تن را دارد.

وی افزود: ظرفیت‌ها پس از انجام پروژه افزایش ظرفیت واحد الفین (که در پایان سال گذشته به نتیجه رسید) به روزرسانی شده و ظرفیت تولید به ۱.۸ میلیون تن افزایش یافته است. میزان سرمایه ثبتی شرکت ۴۵۸ میلیارد تومان است که ۵۰ درصد سهام ممتاز و ۵۰ درصد باقی مانده سهام عادی است.

درآمد درخشان "آریا" در سال ۹۸

این مقام مسئول وضعیت درآمدی را در سال ۹۸ بسیار درخشان دانست و ادامه داد: در مجموع با تولید ۱.۸ میلیون تن تولید انواع محصولات در سال ۹۸ به لحاظ حجمی میزان ۱۲ درصد نسبت به سال قبل رشد را شاهد هستیم البته با در نظر گرفتن این موضوع که واحد الفین تا آن زمان افزایش ظرفیت پیدا نکرده بود و بسیار بالاتر از ظرفیت طراحی کار انجام شد.

بحرینی اضافه کرد: با این مقدار تولید درآمد حاصل از فروش به ۹ هزار میلیارد تومان رسید که ۴.۲ هزار میلیارد تومان سود خالص شناسایی شد. از ابتدای سال و به دلیل شیوع ویروس کرونا بحث شدید افت قیمت نفت و فرآورده‌ها را شاهد بودیم که طبیعتاً بر کل صنعت نفت و پتروشیمی و درآمد‌ها تاثیرات منفی گذاشت اما خوشبختانه قیمت محصولات پلیمری ظرف مدت دو تا سه هفته اخیر مجددا صعودی شده و در مجموع به نظر می‌رسد با تناسب افزایش نرخ ارز، کاهش قیمت محصولات ناشی از کرونا جبران شود.

رابطه مستقیم افزایش نرخ تسعیر ارز و سودآوری

وی به تاثیر افزایش قیمت دلار اشاره و عنوان کرد: به دلیل صادراتی بودن بیش از ۸۰ درصد محصولات شرکت پلیمر آریا ساسول هر چه نرخ ارز افزایشی‌تر باشد مستقیما بر درآمد و سودآوری این شرکت تاثیر مثبت خواهد گذاشت. طبق مصوبه دولت تمامی صادرکنندگان موظف هستند حداقل ۷۰ درصد ارز حاصل از صادرات را به داخل وارد و در سامانه نیما عرضه کرده و مابقی را برای واردات در مقابل صادرات استفاده کنند که تفاوت چندانی بین نرخ ارز نیمایی و آزاد نیز وجود ندارد و بطور کلی هر چه نرخ تسعیر ارز افزایش یابد بطور مستقیم میزان درآمد و سودآوری نیز بالا خواهد رفت.

تاثیرات کرونا بر آریا ساسول

مدیرعامل آریا ساسول به تاثیرات کرونا اشاره کرد و توضیح داد: همه گیری این بیماری را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد، بخش اول تاثیر بر عملکرد آریا ساسول که طی دو ماه گذشته با محدودیت‌های رفت و آمدی و رعایت فاصله گذاری شرایط سختی را پشت سر گذاشت اما با برنامه ریزی‌های صورت گرفته تاثیری بر تولید و فروش شرکت نداشت.

بحرینی تصریح کرد: در حوزه کسب و کار نیز این بیماری کل جهان را تحت الشعاع قرار داد و با کاهش قیمت نفت و فرآورده‌های پتروشیمی مواجه شدیم، اما پلی اتیلن‌ها به دلیل کاهش تمهیدات قرنطینه و راه‌اندازی مجدد صنایع پایین دستی به ویژه در چین به فوریت با بازگشت تقاضا و افزایش قیمت‌ها روبرو شد. ضمن اینکه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ناشی از شیوع کرونا همچنین مصرف پلی اتیلن‌های بازیافتی را به شدت کاهش داده و این کاهش با رزین پلی‌اتیلن تامین می شود.

وی گفت: عمده محصولات را پلی اتیلن‌های گرید فیلم تشکیل می‌دهد که در بسته بندی استفاده می‌شوند. گرید‌های فیلم به واسطه افزایش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با رویکرد بیشتری به بسته بندی‌های پلاستیکی در سطح جهان و در نتیجه با رشد تقاضا مواجه بوده است.

این مقام مسئول از حاشیه سود بسیار خوب این شرکت سخن گفت و تصریح کرد: طی دو سال ۹۵ و ۹۷ رتبه یک حاشیه سود در بین صد شرکت برتر صنعت پتروشیمی به آریاساسول تعلق گرفت و بطور سنواتی بالغ به ۹۰ درصد سود خالص بین سهامداران توزیع شده است. پایداری تولید و فروش این شرکت طی ۴ سال گذشته بالاتر از ظرفیت طراحی بطور مشخص ثابت شده است. در سال ۹۷ و ۹۸ کل این مجتمع به روز رسانی شده و تعمیرات اساسی صورت گرفته به طوری که تا ۴ سال آینده واحد‌های تولیدی فعالیت بلند مدت را ادامه خواهند داد.

افزایش ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلاری درآمدها

بحرینی اضافه کرد: در بخش توسعه یک واحد ۳۰۰ هزار تنی تعریف شده که در دست اجرا است و در سال ۱۴۰۱ به تولید خواهد رسید. در صورت اجرا میزان درآمد‌های شرکت بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار افزایش و سودآوری رشد خواهد یافت که خبری ارزشمند برای سهامداران با دیدگاه بلند مدت خواهد بود.

وی در خصوص عرضه اولیه این شرکت گفت: روز‌های پایانی سال ۹۸ تمامی اقدامات برای ورود به بازار سرمایه صورت گرفت اما به صلاحدید فرابورس و همه گیری کرونا عرضه اولیه به سال ۹۹ موکول شد. در شروع سال ۹۹ نیز که با طوفان نوسان قیمت نفت مواجه شدیم و سهامداران تا مشخص و پایدار شدن شرایط صبر را پیشه کردند. در حال حاضر وضعیت پایدار است و امید می رود تقارن عرضه اولیه سهام با عید فطر، عیدی خوبی از طرف صنعت پتروشیمی به مردم باشد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ